mijn festool werkbank

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
hallo, dit is mijn eerste post hier, heb mij lang geleden ingeschreven en kwam hier vaak kijken voor informatie maar nooit gepost.

Heb een video gemaakt voor een wedstrijd van festool België:

Nb6CDW5-Sv4[/MEDIA]]


je ziet er een stuk van mijn werkplaats en mijn festool werkbank, er zitten misschien enkele ideën bij voor jullie werkplaats/werkbank.
in ieder geval als jullie het leuk vonden, vergeet dan niet een comment of stem te laten :mrgreen:
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ziet er goed uit zal je vast een hoop werk aan hebben gehad gr leroy
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Tijdens het filmpje komt in beeld "sits on casters"... en laten dat nou wielen zijn, ja dus, is verrijdbaar...
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ohh, dan heb ik dat net gemist :oops: Youtube gaf diverse keren een foutmelding (heb ik de laatste dagen vaker last van :? ) en dan moet het spul opnieuw geladen worden en ga ik op de ongeveer plek waar ik gebleven was verder met kijken. Vandaar.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hey Joris, goeie reden om dat mooie filmpje met veel plezier nog eens te kijken, net als de ultieme benchdog :mrgreen:
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Mooie plaats,

de werkbank is ook mooi uitgevoerd, en handig alles met de festool goed bij de hand.

Ik mis slechts één ding: een gehoorbeschermer.
Maar ik weet ook wel dat toen ik "nog" jong was, ik daar ook niet zo om gaf.

Veel plezier met de hele mooie werkplaats!
Hoe het is uitgevoerd beloofd heel veel moois dat er uit kan komen.
 

WR1944

Oud hout
Er komt halverwege het filmpje met witte chocolade letters duidelijk het merk van de gehoorbeschermers in beeld. In het begin van het filmpje is de dader van het fimpje duidelijk te zien met de gehoorbescherming om z'n nek.
Door de wat onrustige cameravoering kan ik begrijpen dat sommige details je ontgaan. Ondanks m'n ervaring op een scheepswerf kreeg ik tijdens het filmpje last van de eerste aanzet tot zeeziekte. :mrgreen: Snel een bakje koffie genomen.
Maar het zag er in z'n geheel mooi, schoon en goed georganiseerd uit. Met een sterke lamp boven je montagetafel kan je zo aan operaties beginnen. Dat schijnt goed te verdienen. :lol:
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
hola zoveel reacties zo snel!

Ik hang vaak rond Amerikaanse forums vandaar mijn typische "router table" enz...
en die zit inderdaad op wieltjes, anders was ik er niet veel mee zo in een hoek.
Ik draag altijd gehoorbeschermers en een werkbril, behalve bij het schuren met de excentrische Festo.
De oorkappen met radio heb ik net sinds vorige week uit Nederland doen komen, echt geweldig. Vandaag net enkele uren achter de paneelzaag gestaan en gewoon naar de radio kunnen verder luisteren.

Wat niet ideaal is, is dat ik moet kiezen tussen werkbril en stofmasker. als ik ze samen gebruik dan komt er altijd wel condensatie op de bril en zie ik niets meer. dus bescherm ik liever mijn ogen, ook al heb ik een degelijke afzuiging, toch voel je dat op het einde van de dag die mdf smaak.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het ziet er allemaal heel goed uit. Praktisch en doordacht.
Maar persoonlijk vind ik de werkplaats nogal 'clean' en kil.
Meestal is een werkplaats een beetje rommelig en stoffig (tot een puinhoop), maar bij jou is er niets te zien!
Mathieu
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
de amerikanen zeggen " never thrust a woodworker with a clean shop"

Mathieu, ik had de werkplaats netjes opgeruimt en alle werkstukken buiten geslepen, de werkplaats is slechts 4x5m maar ze zit in een grote loods die niet verwarmd is. de werkplaats die je ziet is een hoek ervan die ik geisoleerd heb om de winter door te kunnen werken. als je vandaag was langsgekomen dan kon je nog met moeite bewegen want er staan nu 6 meubels in afwerking in!

btw, als je in Riemst zit dan zit ik op enkele km's van je af!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Indrukwekkende werkplaats. Ik heb wel eaa gezien wat bij mij in de werkplaats ook wel handig zou zijn. Het filmpje is erg leuk gemaakt!!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ben eigenlijk wel benieuwd waar je dan zit. Maar ben je zelfstandig meubelmaker of doe je dit er bij?
Never thrust a woodworker with a clean shop? Ga eens horen wat mijn moeder daar van vindt. Ze heeft haar hele leven lopen te sakkeren over de rommel die mijn vader in zijn werkplaats/garage had liggen.

Mathieu
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zit in Bitsingen, heb altijd met mijn vader op de boerderij gewerkt maar heb 2 jaar avondschool gevolgd in Herstal en nu ben ik sinds kort zelfstandig meubelmaker.

Je kent misschien goede adressen voor hout in de buurt?
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Even off- topic,

Je ziet op het filmpje een freestafel met frezen die je ook op een bovenfrees kan plaatsen. Waarom niet een solide freesmachine met deftige frezen?

De ervaring zegt me dat frezen met bovenfrezen ( kleine diameters en grote toerentallen ) tot gevolg heeft dat je freesgereedschappen heel snel bot zijn ( waar dit met klassieke frezen minder rap het geval is.

Of is dit een noodoplossing door plaatsgebrek?

Graag jullie mening :)

Bert
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bert, die frezen heb ik erbij gekregen toen ik mijn bovenfrezen okkasie gekocht heb. Ik heb ook een grote 30mm toupie van robland, die is inderdaad handiger voor werkzaamheden zoals groeven maken en pennen slaan. maar die is tegelijk ook gevaarlijker, moeilijker om af te stellen, en vooral kost bijvoorbeeld een groeffrees van 14mm voor een toupie €150-300 terwijl dezelfde voor een bovefrees €25-50 kost.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.