Afstellen combi machine robland x31

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik heb net op een ander draadje gereageerd op het afstellen van de tafels ten opzichte van de beitelas . Ik gebruik een set goedkope plastik stelblokjes. Daarmee stel je de messen ten opzichte van de beitelas. Daarna neem ik een machinewaterpas. Deze zet ik eerst op de beitelas, je kan nu op 0,005mm nauwkeurig zien hoe die staat. Dan zet je de uitvoertafel op de zelfde stand. je kan de boutjes verstellen met de waterpas op het blad. Nu ben je er bijna. Als je nu het blad vergrendeld zie je dat de waterpas iets verloopt, je kan aflezen hoeveel. Nu ontgrendel je de tafel en kan je de tafel op de waterpas corrigeren. Als je nu opnieuw vergrendeld zit je binnen 0,01mm. Dit is werkbaar. Nu herhaal je dit voor de aanvoertafel en je kan schaven. Verstellen doe je met kleine stapjes. Het voordeel van een machinewaterpas is dat je kan zien wat je doet.
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Okee, de monteur is net weg en heeft het uiteindelijk voor elkaar kunnen krijgen. In zijn optiek was deze machine prima te gebruiken maar inderdaad geen profi. Na al mijn geklooi met de machine was er geen boutje dat nog goed zat.
Tijdens zijn werk heb ik goed opgelet wat hij deed en het enige verschil dat kon bemerken is dat hij veel meer kleinere stapjes nam dan ik. Hij verstelde echt met ontiegelijk kleine stapjes. De voelers die ik gebruikte legde hij lachend aan de kant...die zijn leuk voor een motorblok. We werken hier niet met 0.04 milimeter...voelde me toch even een beetje beschaamd.

Al met al had hij de boel na ruim twee uur weer goed ingesteld. En na een paar testen met het kromste hout dat ik kon vinden, bleek alles in orde.
Ik heb hem een paar tientjes en een mooie fles wijn in zijn handen gestopt.

Dus Hans en Fons en hvdb : Het was een combinatie van alle voorstellen die jullie deden. Dank daarvoor.

Op mijn vraag aan de monteur wat ik verder niet meer mocht doen, meldde hij: De machine niet meer aanraken!
Ik denk dat touh het daar volledig mee eens zal zijn :p
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Mooi dat het gelukt is! Ik vond de vlak/vandiktebank van mijn Robland combi prima werken, alleen de schaafgeleider was ik niet zo over te spreken. Veel plezier ermee!

Fons
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Die schaafgeleider gooit inderdaad vaak roet in het eten, klapt telkens uit de haak. Morgen maak ik daar een fix op. Vond zojuist eenzelfde mooie fles wijn als die ik net weg gaf...ik zeg Proost en een fijne avond!
 

PJFoldem

Nieuw lid
17 mrt 2017
11
0
welke monteur is hiervoor langs geweest ... ik heb namelijk nu de vlakbank aardig bij gekregen tov de messen maar nu zit ik met een probleem met het vandikte gedeelte hier zit namelijk wel een halve cm verschil in tov de maatvoering zijn de doorvoer rollen ook te verstellen ??

Graag een reactie (Y)
 

tuoh

Oud hout
Verplooi, of verstel gewoon de maataanwijzer een beetje tot de af te lezen maataanduiding correspondeert met de effectief geschaafde maat van een proefstuk.
Gaan klooien aan schaaftafel of rollen is voor niks nodig.
 

PJFoldem

Nieuw lid
17 mrt 2017
11
0
Dat is het um nu juist ... de rollen staan lager dan de messen zitten ... er komt niks af ..
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
welke monteur is hiervoor langs geweest ... ik heb namelijk nu de vlakbank aardig bij gekregen tov de messen maar nu zit ik met een probleem met het vandikte gedeelte hier zit namelijk wel een halve cm verschil in tov de maatvoering zijn de doorvoer rollen ook te verstellen ??

Graag een reactie (Y)

Een fransoos.
 

tuoh

Oud hout
Dat is het um nu juist ... de rollen staan lager dan de messen zitten ... er komt niks af ..

Die rollen MOETEN in rust lager zitten dan de schaafas, anders kunnen ze niet genoeg neerwaartse druk zetten op het door te voeren hout.
De doorvoerrollen zijn daarom afgeveerd, het hout drukt de rollen omhoog tijdens het doorvoeren.

Over welke machine (merk) gaat het deze maal?
 

PJFoldem

Nieuw lid
17 mrt 2017
11
0
Robland x31 ...
Maar als ik um ook maar twee mm hoger deed ging het hout er niet eens meer door heen
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Het was idd een Fransoos die bij mij langskwam. Inmiddels woon ik weer in Nederland dus ik ben in staat om het probleem persoonlijk te bekijken indien dat nodig is.
Excuus voor mijn late reactie.
Groetjes,
Maxie
 

PJFoldem

Nieuw lid
17 mrt 2017
11
0
Het waren de rollen die vast zaten ... zat allemaal rommel tussen de veren kon geen kant op
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.