Afstellen combi machine robland x31

smallie

Actieve deelnemer
30 sep 2010
30
0
Hallo,

Kan iemand mij vertellen hoe je een robland x31 moet afstellen/instellen?
Kan het in de manual welke ik gedownload heb niet terug vinden.

Met interesse zie ik de reacties tegemoet.

Groeten,

Smallie
 

smallie

Actieve deelnemer
30 sep 2010
30
0
JP,

Bedankt voor de linkjes. Hier zitten zeker bruikbare tips tussen.

Misschien iemand anders nog tips uit de praktijk? Waar op te letten e.d.

Groeten,

Smallie
 
A

Athanor

Guest
De tips van CharlieB zijn de meest uitgebreide die er te vinden zijn! Ik heb er ook veel oplossingen voor Robland problemen gevonden. Het is aan te bevelen om lid van het Robland forum op Yahoo te worden. Daar is nog een uitgebreid archief te vinden met massa's tips en discussie over de robland. Zie: http://groups.yahoo.com/group/RoblandX-31/

Fons
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
De tips van CharlieB zijn de meest uitgebreide die er te vinden zijn! Ik heb er ook veel oplossingen voor Robland problemen gevonden. Het is aan te bevelen om lid van het Robland forum op Yahoo te worden. Daar is nog een uitgebreid archief te vinden met massa's tips en discussie over de robland. Zie: http://groups.yahoo.com/group/RoblandX-31/

Fons

En ja hoor... vijf jaar na deze berichtjes koopt Maxie ook een x 31 en loopt tegen dezelfde problemen op. Helaas kom ik er niet uit. Ok niet met de uitleg van CharieB.
Het instellen van de vlakbank is een hel! Na drie dagen prutsen ben ik alleen maar verder van huis.
Wie kan mij helpen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Hmm, 't is al even geleden want ik heb mijn X31 drie jaar geleden al voor een Hammer ingeruild. Maar indertijd wel die instructies gebruikt om de vlakbank af te stellen. De uitvoertafel alleen in de hoogte, maar de invoertafel volgens de aanwijzingen van CharlieB regelmatig bijgesteld. Maak je gebruik van een meetklokje en gebruik je een geschikte rei? Waar loop je vast in de afstellingsprocedure?

De Woodwhisperer heeft een uitgebreide instructie gefilmd die je mogelijk ook nog wat op weg kan helpen.

Fons

 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Dank voor je reactie.
Deze video had ik al gezien maar dit afstelsysteem lijkt in de verste verte niet op dat van een Robland. Bij een Robland zitten de afstelbouten vlak naast elkaar en onder de werkbank. Doordat dem bouten zo dicht op elkaar op dezelfde as zijn geplaatst, ben je zeer snel aan de maximum verstelbaarheid.
Dit is echt een rotklus.
Maar mocht je nog een andere video tegenkomen...ik hou je niet tegen!
Alvast bedankt.
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Jazeker.

Zoals ik had begrepen is het belangrijk om het afvoerblad als eerste te stellen aan de schaafmessen. Dat is ook gelukt. Het afvoerblad is nu volkomen waterpasvlak en horizontaal aan de bovenzijde van de messen.
Het afvoerblad raak ik dus ook niet meer aan.
Grootste probleem is nu dat ik het aanvoerblad niet als 1 volkomen doorlopend waterpas vlak krijg met de afvoertafel.
Het eea heb zoals op de video te zien is hetzelfde gedaan inclusief lange stalen rei. Ik heb er zelfs een krik onder gezet om de laatste kiertjes weg te werken...maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. (ookal heb ik dergelijke oplossingen al eens eerder gezien op het web.

Naar het zich laat aanzien, zit de moeilijkheid in het gevoelig afstellen van de twee stelbouten. Wat ik ook probeer, ik bereik steeds de maximum stelbaarheid. Misschien dan toch opnieuw beginnen met het afvoerblad? De marges daar verruimen?
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien hoef je aan het afvoerblad van de vlakschaaf nooit aan te komen, dat staat gesteld "af fabriek" De schaafmessen moet gesteld worden op het afvoerblad niet andersom, Joost mag weten hoe die messen nu in het bestelblok steken!
Een tafelblad "waterpas" stellen is zinloos, tenzij de machine perfect waterpas staat. Het blad moet L en R even hoog zitten ten opzichte van de schaafas, dan pas zijn deze twee cruciale onderdelen op elkaar afgestemd. Daarna beide bladen in lijn met elkaar regelen.
Vermoedelijk is nu de hele instelling ontregeld en om dat terug goed te krijgen zal tijd en geduld nodig zijn, en een perfect recht (geslepen) lat, dus geen waterpas of zo.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik had er uiteindelijk niet zoveel problemen mee, zoals André zegt de uitvoertafel behoeft weinig of geen stelwerk. De invoertafel heb ik vooral gedaan met de truc met een moker(tje). Eén bout stevig vastzetten de andere bijna vast en dan met de hamer tikken geven tegen het bracket zo voorzichtig aan met de rei controleren en stapsgewijs in de goede richting gaan. Zoals de Woodwhisperer aangeeft heeft correctie aan de ene zijde altijd weer gevolgen voor de andere zijde, dus het blijft wat heen en weer springen;)

Succes, Fons
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Ik snap wat je hier vertelt. Als het werkelijk waar zou zijn dat een afvoerblad "af fabriek" juist zou zijn ingesteld en nooit meer hoeft te worden aangepast dan begrijp ik niet waarom hij dan niet definitief in die stand wordt gefixeerd. Dat is niet logisch.
Hij wordt geleverd met verstelbare dubbele bouten die op enig moment zeker los gaan trillen en daardoor niet meer juist staan. Alle documentatie die ik er op na sla, zeggen dat je na het verwisselen van de messen het afvoerblad opnieuw moet instellen.

Nogmaals... ik snap wat je hier vertelt maar dat strookt niet met de Robland-principes.

Bovendien; met waterpas afstellen bedoelde ik alles spik en span ten opzichte van de schaaf. Mijn machine staat welliswaar waterpas, maar dit vraagt een grotere precicie.
 

tuoh

Oud hout
Het stellen van de messen ten opzichte van de afvoertafel word juist gedaan om geen geklooi te hebben met dat achterste blad. Bij de meeste schaafmachines kan zowel achterste als voorste blad snel versteld worden met een spindel of iets dergelijks, dat zal bij dat Robland type wel niet anders zijn denk ik. Als het stellen van de messen nauwkeurig gebeurt hoef je aan die achterste tafelinstelling niet te raken, is er toch een lichte neiging op bol schaven dan word deze tafel snel iets lager gesteld, maar daar hoef je niet voor te gaan sleutelen, dat is gewoon even aan de stelspindel draaien (kost 2sec) Zit er toch geen snelverstelling op het achterste blad dan MOET het eventueel bijregelen gebeuren via de schaafmessen, (iets dieper steken of juist iets meer uitsteken) Dus niet de instelling van de vaste tafel gaan wijzigen, dan is het einde zoek!

Bij het (op)bouwen van machines worden er door de fabrikant indien mogelijk altijd (na)stelmogelijkheden gegeven, zelfs als je dat maar één maal nodig is een machineleven. Niks is perfect, dus ook bij machinebouw moeten de tolerantie's tijdens de opbouw kunnen bijgeregeld worden. Als twee onderdelen tegen elkaar moeten komen en het ene zit aan de maximum tolerantie terwijl het andere eerder iets onder het gemiddelde zit moet er al kunnen bijgesteld worden.

Vlaktafels hoeven inderdaad niet waterpas te zitten, ze moeten enkel mooi in één vlak liggen met elkaar en evenwijdig zitten met de aslijn van de schaafas.

In al die jaren dat ik al met machines werk heb ik nog nooit vlaktafels opnieuw moeten uitlijnen op elkaar, en bij die machines zat van alles tussen, van een Robland K210 tot een Martin, dus van lostrillende bouten op schaafmachines zou ik niet wakker liggen, ook niet bij een Robland:p
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Allemaal mooi lief en aardig. Vooral ook omdat ik het echt gewaardeer...echt! maar ik schiet er niet zo veel mee op. En zo vele met mij omdat er geen oplossing wordt aangedragen noch getoond.
Vandaar nogmaals mijn vraag: Wie kan mij het WEL uitleggen?
 

tuoh

Oud hout
Als je (stel)bouten gaat losschroeven om fundamentele fabrieksinstellingen te gaan wijzigen kan je verwachten dat dat niet van een leien dakje gaat lopen als je niet over de juiste tools (=paskalibers) beschikt. Misschien in de toekomst toch beter eerst wat inlichtingen vergaren bij een vakman alvorens te gaan sleutelen aan onbekende machines.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb geen Robland meer, dus kan geen foto's maken en heb het niet allemaal meer goed op mijn netvlies. Ik moest echter de invoertafel opnieuw in stellen omdat de machine vanwege een reparatie aan de freesmotor op zijn kant was gezet. Toen heb ik aan de hand van de instructies van CharlieB mij er mee kunnen redden. Het vroeg wel even bestuderen van de uitleg, maar stap voor stap lukte me dat wel. Ik zou hiernaast op dit moment geen remedie voor je kennen, naast het vragen op het Roblandforum of een monteur inschakelen. Je zou misschien a.d.h.v. foto's nog kunnen proberen te verduidelijken waar je vast loopt. Misschien dat we je dan nog verder kunnen helpen......

Fons
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
DSC_0510.jpg

Op deze foto zijn de twee stelbouten te zien waar het blad op rust. En op de volgende foto zie je de twee vlakjes welke op de bouten rusten.

DSC_0511.jpg

Het aanvoerblad is nu opengeklapt. Het scharnierpunt zit recht tegenover de stelbouten.
Je zou zeggen dat dit een fluitje van een cent is...helaas. Het is een hele klus.

Deze Robland heb ik gekocht bij Den Hertog Machines bv en toen vrienden van mij hem hier in Frankrijk kwamen leveren, kon ik wel janken. Wat zag hij er vreselijk uit. Heel anders dan op de foto's die Den Hertog op internet had geplaatst.
Hij was werkelijk vergeven van de roest en hij was vreselijk mishandeld.
De eerste drie weken dat ik hem in de werkplaats had staan, heb ik gebruikt om hem schoon te krijgen. Van binnen was het een puinhoop.
Wonder boven wonder kreeg ik hem redeljijk schoon en kon hij weer draaien nadat ik diverse onderdelen heb vervangen...Den Hertog gaf niet thuis.

De eerste keer dat ik ging draaien heb ik hem niet ingesteld omdat ik dacht dat dat nog wel in orde zou zijn. Niet dus. Weer janken.
Ik ben een geduldig man maar de rek is er nu wel uit. Gelukkig heb ik hier in de buurt een timmerberdijf gevonden die mij vandaag of morgen komen bijstaan. Geweldig!

Zoder dat je er "live" bij bent is het haast niet uit te leggen waar het mis gaat.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik snap dat het moeilijk uit te leggen is, dat geldt ook voor mij:(. Als ik de foto's zie komt het me weer bekend voor. Het enige dat ik me ervan herinner is de werkingsvolgorde die CharlieB heeft gedocumenteerd; het blad hoog zetten dat de rei ongestoord over de schaafas kan bewegen, eerst aan de scharnierkant werken, daar nooit beide bouten los draaien. Dan met de hamer tegen daar tikken tegen geven om het blad aan die kant zo goed mogelijk in positie te brengen. Vervolgens hetzelfde aan de andere kant bewerkstelligen met de twee bouten en weer terug naar het scharnier om bij te stellen. Zo kun je wel enkele keren heen en weer moeten om het optimum te bereiken. Ik checkte met voelers hoeveel verschillen er te zien waren.

Overigens vond ik het bijstellen van het invoerblad met deze werkwijze gemakkelijker dan nu bij mijn Hammer.....

Ik hoop dat je na alle frustratie met wat hulp er uit komt!

Sterkte en succes! Fons
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik heb ook zon robland

Het belangrijkste is dat je de twee hendels die het blad vergrendelen als eerste ontgrendeld voordat je überhaupt iets afstelt en dat de aanslagnokken hiervan zuiver zijn.
Aan beide bladen zitten van die zwarte knoppen voor het blad omhoog en omlaag te draaien. draai aan beide bladen tot dat deze gelijk zitten.
Als je er nu een rei oplegt mag er geen licht onder de rei verschijnen ( alles in een rij ) tevens moeten de bladen gelijk aan de as staan.
Als dit allemaal klopt kun je het achterts blad middel de zwarte knop op maat draaien met je beitels. en het voorste blad instellen op de afname die je wilt.
Als dit allemaal niet klopt dan heb je inderdaad een zwaar probleem.
Maar dit moet eigenlijk niet kunnen geziene de draaibare zijde de maatgever is en deze vastzit met bouten.( dit zal je kunnen controleren door de rei op de linkse (zijde scharnieren) en rechtse zijde te leggen.
Als de scharnierzijde goed is en de rechtse niet dan deze bij stellen met de twee stelbouten. ( blad niet vastzetten bij controle).
Als de scharnierzijde niet correct is dan lijkt het dat je deze alleen bij kunt stellen door de 2 bouten aan deze zijde los te draaien ( maar ik weet niet of deze verstelbaar is)
Waar ik ook veel last van heb is dat de aanslagnokken bevuilen met krullen en dan verstelt hij zich bij het vast zetten van het blad.

Als laatste opmerking het blijft een robland je kunt er van alles mee maar niet alles is perfect in te stellen het is geen prof machine maar leuk voor de hobby.

Tevens heb ik af en toe het idee dat het frame niet voldoende stijf is en dat hij hierdoor verstelt.

Maar voor mij voldoet hij tot nu toe ( af en toe wat knutselwerk )

mvgr hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.