Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 34

Afstellen combi machine robland x31

Hallo,

Kan iemand mij vertellen hoe je een robland x31 moet afstellen/instellen?
    Kan het in de manual welke ik gedownload heb niet terug vinden.

Met interesse zie ik de reacties tegemoet.

Groeten,

Smallie

Re: Afstellen combi machine robland x31

JP,

Bedankt voor de linkjes. Hier zitten zeker bruikbare tips tussen.

Misschien iemand anders nog tips uit de praktijk? Waar op te letten e.d.

Groeten,

Smallie

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Was slechts een kwestie van 2 minuten Google gebruiken

Athanor
    Guest

De tips van CharlieB zijn de meest uitgebreide die er te vinden zijn! Ik heb er ook veel oplossingen voor Robland problemen gevonden. Het is aan te bevelen om lid van het Robland forum op Yahoo te worden. Daar is nog een uitgebreid archief te vinden met massa's tips en discussie over de robland. Zie: http://groups.yahoo.com/group/RoblandX-31/

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    De tips van CharlieB zijn de meest uitgebreide die er te vinden zijn! Ik heb er ook veel oplossingen voor Robland problemen gevonden. Het is aan te bevelen om lid van het Robland forum op Yahoo te worden. Daar is nog een uitgebreid archief te vinden met massa's tips en discussie over de robland. Zie: http://groups.yahoo.com/group/RoblandX-31/

Fons
    En ja hoor... vijf jaar na deze berichtjes koopt Maxie ook een x 31 en loopt tegen dezelfde problemen op. Helaas kom ik er niet uit. Ok niet met de uitleg van CharieB.
    Het instellen van de vlakbank is een hel! Na drie dagen prutsen ben ik alleen maar verder van huis.
    Wie kan mij helpen?

Hmm, 't is al even geleden want ik heb mijn X31 drie jaar geleden al voor een Hammer ingeruild. Maar indertijd wel die instructies gebruikt om de vlakbank af te stellen. De uitvoertafel alleen in de hoogte, maar de invoertafel volgens de aanwijzingen van CharlieB regelmatig bijgesteld. Maak je gebruik van een meetklokje en gebruik je een geschikte rei? Waar loop je vast in de afstellingsprocedure?

De Woodwhisperer heeft een uitgebreide instructie gefilmd die je mogelijk ook nog wat op weg kan helpen.

Fons

Dank voor je reactie.
    Deze video had ik al gezien maar dit afstelsysteem lijkt in de verste verte niet op dat van een Robland. Bij een Robland zitten de afstelbouten vlak naast elkaar en onder de werkbank. Doordat dem bouten zo dicht op elkaar op dezelfde as zijn geplaatst, ben je zeer snel aan de maximum verstelbaarheid.
    Dit is echt een rotklus.
    Maar mocht je nog een andere video tegenkomen...ik hou je niet tegen!
    Alvast bedankt.

Kan je beter omschrijven wat je niet juist afgesteld krijgt?
    sometimes you just need a bigger hammer

Jazeker.

Zoals ik had begrepen is het belangrijk om het afvoerblad als eerste te stellen aan de schaafmessen. Dat is ook gelukt. Het afvoerblad is nu volkomen waterpasvlak en horizontaal aan de bovenzijde van de messen.
    Het afvoerblad raak ik dus ook niet meer aan.
    Grootste probleem is nu dat ik het aanvoerblad niet als 1 volkomen doorlopend waterpas vlak krijg met de afvoertafel.
    Het eea heb zoals op de video te zien is hetzelfde gedaan inclusief lange stalen rei. Ik heb er zelfs een krik onder gezet om de laatste kiertjes weg te werken...maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. (ookal heb ik dergelijke oplossingen al eens eerder gezien op het web.

Naar het zich laat aanzien, zit de moeilijkheid in het gevoelig afstellen van de twee stelbouten. Wat ik ook probeer, ik bereik steeds de maximum stelbaarheid. Misschien dan toch opnieuw beginnen met het afvoerblad? De marges daar verruimen?

Forum Rechten