Schaaf Anant Nr 5

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Enkele weken geleden heb ik een Anant Nr 5 AA gekocht bij Dictum. Ik had al een Nr 7 waar ik best tevreden over ben. Anant biedt behoorlijke kwaliteit voor zijn prijs, althans naar mijn mening. Aan de schaaf zelf was geen werk. De zool was volledig vlak en de andere onderdelen behoefden ook geen werk. Alleen de hendel voor de verstelling van de beitel beweegt nogal moeilijk, maar dat is voor mij niet echt hinderlijk. De beitel is nog dikker dan de 3,2 mm die opgegeven wordt, namelijk 4 mm. Dit is dus een heel flink stuk metaal! Het staal is erg hard en de standtijd goed. Ik heb de indruk dat het A2 staal van Veritas sneller bot wordt dan deze beitel (in eikenhout). De beitel heeft wel een flinke beurt nodig gehad. Hij was nog niet fatsoenlijk geslepen, laat staan gewet. Er was geen punt aan (het voorste stukje was dus gewoon vlak). Dus flink in de weer geweest met slijpmolen, diamandsteen en wetstenen. Wetten gaat relatief moeilijk door de hardheid van het staal, maar de beitel is vlijmscherp te krijgen.



.

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ziet er goed uit. Ik ben blij dat je voor weinig geld toch een goede schaaf te pakken hebt. Het lijkt er op dat Anant zijn zaakjes dus onder controle heeft.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat wel een verschil met Peaktool (en verwanten), en L-N schaven, is het gewicht. Anant is toch een halve kg lichter dan deze schaven.

Mathieu
 

Arthur v V

Nieuw lid
4 nov 2010
19
1
Ik heb zelf een aantal nr 4 anants. Zeer wisselende kwaliteit ook al heb ik ze allemaal tegelijk besteld. Sommige zijn best goed, anderen gewoon echt slecht.
De afwerking is is matig. Ik had laatst een schaaf van dictum eigen merk in mijn handen.. Dat is andere koek. Wel weer duurder, maar wat een enorm verschil.
Als je van plan bent veel te schaven, geen anant. Heb je een schaaf nodig om af en toe even iets bij te fietsen; prima schaaf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.