Van Palet tot Tafel (blad)

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
In de categorie: "Je moet iets om jezelf bezig te houden" Heb ik van wat pallets een tafelblad gemaakt :roll:
Leuk om te doen, je leert er iets van en mislukt het dan heeft het alleen wat lijm gekost (en tijd uiteraard maar die heb ik genoeg)


De pootjes op de foto zijn van een krukje waar het op ligt


Het is best een grappig blad geworden, zitten wel wat schoonheidsfoutjes in, maar dat heeft ook wel weer wat.
Tips voor de volgende keer: Losse blokjes (beter) passend maken voor verlijmen en iets minder lijm verbruiken :lol:

Groetjes

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Toen ik de titel las dacht ik eerst dat je op de kunstzinnige toer was gegaan en van een schilderspalet een tafel had gemaakt. ;)
Maar verder lezende zag ik m'n dwaling. Maar het resultaat is toch wel kunstzinnig te noemen. Het ziet er mooi uit en het is zeker niet te herkennen als afvalhout.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Bedankt voor de positieve reacties :D

Als afwerking zit er blanke meubel-lak op (van H****x) maar die zie je bijna niet.
Ik heb gekozen voor "mat" het is er ook in ei-, zijde- en hoogglans
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Peter.
Mooi resultaat hoor, maar hoe heb je het precies gedaan. De planken lijken mij 16 mm dit maar de tafel lijkt veel dikker. Heb je 2 of 3 lagen op elkaar, en heb je die allemaal verschroefd? Ik zou ook trots zijn op zo''n resultaat. Mischien volgende keer de zijkant schaven, krijg je gelijk een mooiere passing.

Hartelijke groet Hugo
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Hergebruik is helemaal in en ook nog milieuvriendelijk. Oude gebruikte steigerdelen zijn duurder dan de nieuwe. Misschien is gebruikt pallethout de nieuwe trend. Volgens mij heeft zelfs Rietveld meubels van kistjes gemaakt. Je bent dus in goed gezelschap. Het is (nog) goedkoop en leuk. Ik zie je volgende projecten graag tegemoet.
 

WR1944

Oud hout
Enigszins off-topic maar niet als we praten over hergebruik van materialen.
Ik had een vriendinnetje in de jaren 70 in Noord-Frankrijk. Ze was opgegroeid op een boerderij. Die boerderij was in 1870-71, 1914-18 en 1940-45 beschadigd geraakt door het oorlogsgeweld en elke keer weer opgebouwd en uitgebreid.
Na WW2 was er in de buurt een enorme voorraad aan houten kratten achter gelaten door de Canadezen. Die kratten waren opgebouwd uit planken van ongeveer 15 bij 2 cm en zo'n 1m20 lang. Een lokale werkloze ingenieur en een timmerman gingen aan de slag. Van die planken werden kolommen en dakliggers gemaakt door de planken als ware het stalen profielen samen te voegen. Er werd een schuur van gemaakt van zo'n 20 bij 8 m en een hoogte van ca. 6 m. 30 jaar na de oprichting stond het nog als een huis. Als werktuigbouwkundig ingenieur heb ik met bewondering naar de constructie gekeken. Er werden honderden houten planken in verwerkt en met alleen een hamer, veel spijkers en nu en dan een zaag werd er een erg degelijke schuur opgezet.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
@Hugo: Ik heb alleen de balkjes gebruikt, niet de planken. die zijn iets van 4x6 cm (uit het hoofd)
De planken zaten vast met roestige, geribbelde spijkers, dus die hebben heel veel geleden met loshalen
Volgende keer (als er die komt) schaaf ik eerst de losse blokken beter passend, nu zie je her en der wat lijmnaden (bruislijm, dus luchtbellen)

Ik heb de kopse kanten van het blad zo'n 5cm ingekort omdat daar de slecht passende stukken zaten en nu zie je wel de lamello's zitten... Niet zo bedoeld maar ziet er wel leuk uit :eek:


Hergebruik is heel hip :ugeek: maar ik vond het vooral leuk :p
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik vind het er erg HIP uit zien, ook best wel een beetje retro. Ik heb wel een tip voor je om de spijkers er uit te trekken. Als je een drevel neemt en de spijker er dan met 1 tik dieper in slaat is hij eigenlijk een beetje los gekomen. Als je dan een zij kniptang neemt ( eentje met een scherpe punt) en die onder de kop wurmt dan wil het meestal WEL los. Werk bij mij 9 van de 10 keer.

Hartelijke groet Hugo,( je was zondag opendag ineens weg, jammer )
 

WR1944

Oud hout
Om weerbarstige spijkers uit hout te halen staan er diverse wegen open. Zorg er wel voor dat je de kop van de spijker niet teveel beschadigd. Je kan een klauwhamer nemen of een speciale spijkertrekker, een soort van miniatuur breekijzertje met een handvat. Zolang je de driehoekige gleuf goed stevig onder de kop drukt kan je veel kracht zetten. Leg een afvalstukje onder het instrument om beschadiging te voorkomen. En bedenk dat kracht maal arm is gelijk aan kracht maal arm.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Ik ga het proberen met de spijkers, heb nog 2 van zo'n pallets liggen. Dat idee van kracht x arm snap ik ( F= m*a) is er op school goed ingestampt (met een lange arm, dus zit goed vast :D )
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
dit lijkt op mijn tafel leuk!

En zoals altijd met hout, rustig bewerken altijd schaven tijd nemen. ;)
 

tegno9

Actieve deelnemer
1 okt 2011
49
0
Ik maak ook wel eens wat dingen van 'afval'. Zo had mijn broertje nog een stukje leer over, waar hij niks meer mee deed, en ik heb gebruikt als een soort van kussen voor mijn iPod houder. Verder heb ik nog wat afval gaas, is een soort van gaas, met kleine ruitjes, gebruikt. Uit de dingen die nutteloos lijken, kun je nog heel wat uit halen als je een beetje fantasie hebt.
Mooi gedaan overigens, ziet er strak uit!
 

Jelmer79

Actieve deelnemer
4 okt 2011
25
0
En ik heb laatst pallets die gebruikt waren voor transport van de tegels terug gebracht.
na ja, toen wist ik ook nog niet dat ik met hout aan de gang wou.
eens een ochtend bij de stort gaan kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.