Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Van Palet tot Tafel (blad)

In de categorie: "Je moet iets om jezelf bezig te houden" Heb ik van wat pallets een tafelblad gemaakt :roll:
    Leuk om te doen, je leert er iets van en mislukt het dan heeft het alleen wat lijm gekost (en tijd uiteraard maar die heb ik genoeg)

De pootjes op de foto zijn van een krukje waar het op ligt

Het is best een grappig blad geworden, zitten wel wat schoonheidsfoutjes in, maar dat heeft ook wel weer wat.
    Tips voor de volgende keer: Losse blokjes (beter) passend maken voor verlijmen en iets minder lijm verbruiken :lol:

Groetjes

Attached files

Re: Van Palet tot Tafel (blad)

Leuk!

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Ziet er veelbelovend uit, wat ga je als afwerking gebruiken ?

Zo had ik een pallet verwerken nog niet gezien. Leuk, een mooi stukje hergebruik wat ook nog heel aardig lijkt.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Toen ik de titel las dacht ik eerst dat je op de kunstzinnige toer was gegaan en van een schilderspalet een tafel had gemaakt.
    Maar verder lezende zag ik m'n dwaling. Maar het resultaat is toch wel kunstzinnig te noemen. Het ziet er mooi uit en het is zeker niet te herkennen als afvalhout.

Bedankt voor de positieve reacties

Als afwerking zit er blanke meubel-lak op (van H****x) maar die zie je bijna niet.
    Ik heb gekozen voor "mat" het is er ook in ei-, zijde- en hoogglans

Hallo Peter.
    Mooi resultaat hoor, maar hoe heb je het precies gedaan. De planken lijken mij 16 mm dit maar de tafel lijkt veel dikker. Heb je 2 of 3 lagen op elkaar, en heb je die allemaal verschroefd? Ik zou ook trots zijn op zo''n resultaat. Mischien volgende keer de zijkant schaven, krijg je gelijk een mooiere passing.

Hartelijke groet Hugo

Hergebruik is helemaal in en ook nog milieuvriendelijk. Oude gebruikte steigerdelen zijn duurder dan de nieuwe. Misschien is gebruikt pallethout de nieuwe trend. Volgens mij heeft zelfs Rietveld meubels van kistjes gemaakt. Je bent dus in goed gezelschap. Het is (nog) goedkoop en leuk. Ik zie je volgende projecten graag tegemoet.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Enigszins off-topic maar niet als we praten over hergebruik van materialen.
    Ik had een vriendinnetje in de jaren 70 in Noord-Frankrijk. Ze was opgegroeid op een boerderij. Die boerderij was in 1870-71, 1914-18 en 1940-45 beschadigd geraakt door het oorlogsgeweld en elke keer weer opgebouwd en uitgebreid.
    Na WW2 was er in de buurt een enorme voorraad aan houten kratten achter gelaten door de Canadezen. Die kratten waren opgebouwd uit planken van ongeveer 15 bij 2 cm en zo'n 1m20 lang. Een lokale werkloze ingenieur en een timmerman gingen aan de slag. Van die planken werden kolommen en dakliggers gemaakt door de planken als ware het stalen profielen samen te voegen. Er werd een schuur van gemaakt van zo'n 20 bij 8 m en een hoogte van ca. 6 m. 30 jaar na de oprichting stond het nog als een huis. Als werktuigbouwkundig ingenieur heb ik met bewondering naar de constructie gekeken. Er werden honderden houten planken in verwerkt en met alleen een hamer, veel spijkers en nu en dan een zaag werd er een erg degelijke schuur opgezet.

hey, zo heb ik het tafelblad vna mijn salontafel ook gemaakt vorig jaar! alleen kwam het hout niet enkel van inheemse paletten, ook tropische

Forum Rechten