Bevestigen kast aan muur

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hallo

Ik ben een nieuwe kast aan het maken in 30 mm MDF een hoekkast deze keer.


een beetje zoals deze



corner-shelf-wall-system.jpg


Deze staat niet op de muur maar zweeft, ze moet dus verankerd worden in de muur. Ik zou ze gewoon in de muur kunnen schroeven en dan op de muur afwerken, maar das niet ideaal. Het liefst zou ik en systeem hebben waarbij ik de kast afwerk en dan in de muur ophang. Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste aanpak. Aangezien de kast wel dikte heeft dacht ik eraan in de rug holtes te vrezen en daar een soort van ophang haakjes in de plaatsen. Dan schroeven in de muur en alles ophangen. Maar misschien kennen jullie elegantere oplossingen.


Samuel
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Schroeven en sleutelplaatjes werkt prima. Hou je wel in de gaten dat je die maar op 1 muur kunt monteren? Als je ze op beide muren doet krijg je de schroeven niet in de sleuven.

Arthur
 

WR1944

Oud hout
Je kan ook op de hoek aan de achterkant het geheel op 45 graden afschuinen over de dikte van het materiaal. Dan schroef je een lat in de hoek die ook onder 45 graden afgeschuind is en die de ontstane ruimte precies vult. Dan is het een kwestie van wat sleutelgatplaatjes aanbrengen en het zit als een huis en is die bevestiging onzichtbaar.
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hey

Sleutelplaatjes heb ik nu gevonden. Dat idee van in de hoek te plaatsen lijkt ook een mooi oplosing. Deze avond eens bekijke. Ondertussen ben ik wel tot een heel onaangename ondekking gekomen, kast zit in mekaar maar mijn hoek is geen perfecte 90, het is een scherpere hoek.

Samuel
 

WR1944

Oud hout
Als je in een huis bezig bent moet je altijd alles controleren. Zelfs in moderne prefab woningen wordt soms met de maatvoering gesjoemeld. Dus maak je iets dat tegen een muur of in een hoek gaat, altijd op verticaal en haaksheid checken.
Daar kwam ik zelf al heel vroeg achter. Toen ik m'n vader hielp met behangen meette ik de hoogte van de muur op. Ik deed dat aan de achterzijde van het huis. Toen begon ik banen met wat extra lengte te knippen. Gaandeweg naar de voorkant van het huis werden de banen steeds korter. Het dak had namelijk afschot en het plafond liep mee. Gelukkig had m'n vader, door ervaring een stuk wijzer dan ik toen was, een ruime overmaat aan behangrollen gekocht.
Je zal moeten proberen je kast aan te passen of anders overnieuw maken. Dat is je leergeld. Maar ik heb geleerd dat het de tweede keer altijd beter en sneller gaat. :mrgreen:
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Tja als ze in de bouw sjoemelen moet je dat als meubelmaker ook wel eens een beeje....
Je kunt overwegen de kast zo veruit de hok te hangen dat het verschil niet echt meeropvalt.
Of je dikt de kastdelen die op de muren komen op met en extra plaatje. en de kant waardat nodig is maak je het plaatje wigvomig.Het opdikplaatje wel kleiner maken dan de kastzij!
Opnieuw maken hoeft in de meeste gevalen echt niet! Beetje creativiteit lost veel op!
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Tja als ze in de bouw sjoemelen moet je dat als meubelmaker ook wel eens een beetje....
Je kunt overwegen de kast zo veruit de hoek te hangen dat het verschil niet echt meeropvalt.
Of je dikt de kastdelen die op de muren komen op met en extra plaatje. En de kant waardat nodig is maak je het plaatje wigvomig.Het opdikplaatje wel kleiner maken dan de kastzij!
Opnieuw maken hoeft in de meeste gevalen echt niet! Beetje creativiteit lost veel op!
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hey


Eventje een update mijn kast is ondertussen al een hele tijd klaar

Eerst in mekaar schroeven en randen plamuren en gladschuren

image.php


schilderen 1 laag primer 5 lagen verf (maar weer niet zo tevreden Sigma Tigron gebruikt)

image.php


en ophangen dus met haakjes, als je goed kijk zie je dat er iets niet klop, afstand tussen muur en kast is niet overal gelijkmatig. Aan de andere hoek nog veel erger. Maar eens de kast in gebruik met boeken enzo zie je dat niet.


image.php



En nog een detail, ik heb de kast uit de muur laten komen anders werd ze nogal klein

image.php



Ik weet niet waarom maar tot nu vind ik mijn foto's beter dan het origineel.

Groetjes,

Samuel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.