Beitelbakje

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo houtbewerkers,

Heb eindelijk de tijd gevonden om een fatsoenlijke opberg mogelijkheid voor mijn 11 delige beitelset te maken, de beitels heb ik enige tijd geleden aangeschaft en voorzien van eigen heften a la Staneley/LeeNielsen socket model(notenhout van Rick).
Het bakje is gemaakt van amerikaans iepenhout en notenhouten greepjes(van wederom Rick) met messing voetjes.
Het gehele bakje is gezwaluwstaart en in de olie gezet(combi van gekookte lijnolie en tungolie) en is zowel staand als liggend te gebruiken(beide zijden) de messing voetjes, 12 stuks zijn gemaakt van scharnier pennen(de koppen).
Hieronder enkele foto`s

groet, Roeland

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow....dit is er een voor de "dat-wil-ik-ook-eens-proberen"-stapel!!! Leuk om te zien hoe de balkjes notenhout steeds overal tevoorschijn komen!!!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
het ziet er stoer uit goed gemaakt hoor kun je ook de beitels tonen welk soort beitels heb je ?
gr leroy
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Bedankt voor je reactie Scheppie het overtreft mijn gebruiks verwachting.

Rick jou kennende ben je al bezig!

Leroy, de beitels zijn van een onbekend merk mijn cursisten gebruiken deze 8 delige set, enkele maanden geleden heb ik deze set besteld als proef. Na deze uitgebreid te hebben getest heb ik besloten om deze set te gebruiken voor mijn cursussen, alleen de eerste set had afwijkende beitelmaten zodat ik nu een 11 delige set voor mij zelf heb.
De set word geleverd in een houten doos, kunststof heft met stalen slagdop en chroom vanadium staal, aangezien ik de heften niet echt mooi vind heb ik deze er afgehaald en voorzien van eigen heften.
Het vlak van de beitels is licht concaaf, wat het slijpen en wetten aanzienlijk versneld ook de standtijd is goed, ik heb deze beitels met de hand geslepen(met behulp van mijn eclips) de fabrieksvouw van 25 graden heb ik niet gehandhaafd, deze is nu 26 graden(op diamant voorgeslepen)
Ik heb de beitelset zoals die geleverd word op de foto gezet, maten 6, 8, 10, 12, 18, 20, 25, en 32mm.
En wat foto`s van de aangepaste beitels ( ik kom nu tot de ontdekking dat de 8 mm beitel ontbreekt in mijn set, zucht een nieuw beitelbakje maken dus!).

Attached files
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ik vind het ook een top "bakkie" !!! zou je 1 a 2 foto's willen maken van het bakje zelf zonder de beitels .
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
aangezien ik de heften niet echt mooi vind heb ik deze er afgehaald en voorzien van eigen heften.

Wat een understatement, wat een lelijke set toen je hem kocht en wat mooi zijn je eigen heften. Met die heften eraan lijken ze meteen een stuk hoogwaardiger, erg mooi hoor, heb je de ring ook zelf gemaakt of is dat een standaard ring oid?

Zijn het wel goede beitels? Anders is je werk eigenlijk te mooi en te goed voor zo'n set.
 

Doorn

Nieuw lid
4 okt 2011
12
0
Eindhoven
Heel, heel mooi bakje.

Vraagjes: je nieuwe bakje heeft dan ruimte voor een oneven aantal beitels? Wat doe je met die ene extra plek?
Is het bakje wel stabiel als ie recht op staat?

Zo mooi. Weer iets voor op mijn lijstje, want mijn beitels liggen nu nog op een rijtje in de kast...
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Rendew ik voeg hierbij wat foto`s van het beitelbakje zelf.

Joris, dank dank.

Scheppie, het staal van de beitels is te vergelijken met Fisch en de oude Sandvik/Bacho beitels, ze blijven goed lang scherp en zijn niet broos. de messing busjes zijn gewoon 15/15 soldeersokjes.

Doorn, ik heb geen extra plek ik kom juist een plek te kort voor mijn 8 mm beitel kwam er pas achter toen ik de foto`s plaatste op woodworking.nl.
Het bakje staat stabiel en ben er zeer content mee, ben nu aan het nadenken voor een mooie oplossing voor mij schaven(deze liggen nu onder mijn werkbank) en verdienen ook een mooie houder/kist.

Attached files
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dat is inderdaad een heel mooi én handig bakje geworden, de beitels zien er ook goed uit (na de aanpassing).

Mag ik je vragen waar die beitels te koop zijn? Ik ben n.l. al een tijdje op zoek naar redelijk goede maar ook redelijk betaalbare beitels.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Roeland, mocht je nog weten waar je die betelset besteld hebt, ik ben nog geïnteresseerd. Alvast bedankt.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Peter,

Even een late reactie van mijn kant, door onvoorziene drukte!

De beitelset kun je bij mij bestellen voor € 48,50 exclusief verzendkosten ( incl de BTW ).
Stuur maar even een pbtje of een mailtje

Met vriendelijke groet, Roeland
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij kan Peter best tevreden zijn met de optie van Roeland. Jij hebt er zelf misschien andere gedachten over maar je kunt een goede vakman ook wat handel gunnen lijkt me...

Fons
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb ze in mijn vingers gehad en heb er maar 1 opmerking over: 6 euro per stuk. Vind ik een KOOPJE, als de handvaten je niet storen kan je er gelijk mee aan de slag.
HG Hugo
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Maandag de beitelset besteld en betaald, vandaag is het pakket al bezorgd, snel dus, én netjes verpakt. Ik heb nog geen tijd gehad ze te testen (ook moet eerst mijn duim na een aanvaring met de cirkelzaag vrijdag j.l. genezen zijn) maar het ziet er wat mij betreft heel goed uit!

Roeland, bedankt, dit is precies wat ik zocht!




@René, lees de 2de post van Roeland op de eerste pagina, dan wordt het duidelijk.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@Roeland, zijn de gaten conisch? Indien conisch, hoe doe je dit op een mooie (onder controle blijvede) manier?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.