Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: Beitelbakje

Beitelbakje

Hallo houtbewerkers,

Heb eindelijk de tijd gevonden om een fatsoenlijke opberg mogelijkheid voor mijn 11 delige beitelset te maken, de beitels heb ik enige tijd geleden aangeschaft en voorzien van eigen heften a la Staneley/LeeNielsen socket model(notenhout van Rick).
    Het bakje is gemaakt van amerikaans iepenhout en notenhouten greepjes(van wederom Rick) met messing voetjes.
    Het gehele bakje is gezwaluwstaart en in de olie gezet(combi van gekookte lijnolie en tungolie) en is zowel staand als liggend te gebruiken(beide zijden) de messing voetjes, 12 stuks zijn gemaakt van scharnier pennen(de koppen).
    Hieronder enkele foto`s

groet, Roeland

Attached files

Re: Beitelbakje

Wat een prachtig bakje, mooie oplossing en ook nog met prachtige beitels.

VAKWERK!

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Wow....dit is er een voor de "dat-wil-ik-ook-eens-proberen"-stapel!!! Leuk om te zien hoe de balkjes notenhout steeds overal tevoorschijn komen!!!

hey hallo
    het ziet er stoer uit goed gemaakt hoor kun je ook de beitels tonen welk soort beitels heb je ?
    gr leroy

Bedankt voor je reactie Scheppie het overtreft mijn gebruiks verwachting.

Rick jou kennende ben je al bezig!

Leroy, de beitels zijn van een onbekend merk mijn cursisten gebruiken deze 8 delige set, enkele maanden geleden heb ik deze set besteld als proef. Na deze uitgebreid te hebben getest heb ik besloten om deze set te gebruiken voor mijn cursussen, alleen de eerste set had afwijkende beitelmaten zodat ik nu een 11 delige set voor mij zelf heb.
    De set word geleverd in een houten doos, kunststof heft met stalen slagdop en chroom vanadium staal, aangezien ik de heften niet echt mooi vind heb ik deze er afgehaald en voorzien van eigen heften.
    Het vlak van de beitels is licht concaaf, wat het slijpen en wetten aanzienlijk versneld ook de standtijd is goed, ik heb deze beitels met de hand geslepen(met behulp van mijn eclips) de fabrieksvouw van 25 graden heb ik niet gehandhaafd, deze is nu 26 graden(op diamant voorgeslepen)
    Ik heb de beitelset zoals die geleverd word op de foto gezet, maten 6, 8, 10, 12, 18, 20, 25, en 32mm.
    En wat foto`s van de aangepaste beitels ( ik kom nu tot de ontdekking dat de 8 mm beitel ontbreekt in mijn set, zucht een nieuw beitelbakje maken dus!).

Attached files

Ik vind het ook een top "bakkie" !!! zou je 1 a 2 foto's willen maken van het bakje zelf zonder de beitels .

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Mooi hoor!!

aangezien ik de heften niet echt mooi vind heb ik deze er afgehaald en voorzien van eigen heften.
    Wat een understatement, wat een lelijke set toen je hem kocht en wat mooi zijn je eigen heften. Met die heften eraan lijken ze meteen een stuk hoogwaardiger, erg mooi hoor, heb je de ring ook zelf gemaakt of is dat een standaard ring oid?

Zijn het wel goede beitels? Anders is je werk eigenlijk te mooi en te goed voor zo'n set.

Heel, heel mooi bakje.

Vraagjes: je nieuwe bakje heeft dan ruimte voor een oneven aantal beitels? Wat doe je met die ene extra plek?
    Is het bakje wel stabiel als ie recht op staat?

Zo mooi. Weer iets voor op mijn lijstje, want mijn beitels liggen nu nog op een rijtje in de kast...

Rendew ik voeg hierbij wat foto`s van het beitelbakje zelf.

Joris, dank dank.

Scheppie, het staal van de beitels is te vergelijken met Fisch en de oude Sandvik/Bacho beitels, ze blijven goed lang scherp en zijn niet broos. de messing busjes zijn gewoon 15/15 soldeersokjes.

Doorn, ik heb geen extra plek ik kom juist een plek te kort voor mijn 8 mm beitel kwam er pas achter toen ik de foto`s plaatste op woodworking.nl.
    Het bakje staat stabiel en ben er zeer content mee, ben nu aan het nadenken voor een mooie oplossing voor mij schaven(deze liggen nu onder mijn werkbank) en verdienen ook een mooie houder/kist.

Attached files

Forum Rechten