sierraaddoos uit Russisch berken-multiplex

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tijdens de OpenDagHout kreeg ik een opdracht voor het maken van een sierraaddoos uit multiplex.
Dit is het geworden.
LxBxH=34x18x6 (totaal 9) cm.
Multiplex behandeld met Danish oil en deksel (houtsoort fsc Gonçalves Alves) met shellawax.
Het draaien viel erg mee, althans bij dit soort multiplex. Hoefde geen beitels (cryogeen staal van Crown) te slijpen.
Lijkt het jullie wat??
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Rick en Joris bedankt voor de reactie. Ik heb gewoon een platen multiplex op elkaar gelijmd tot die dikte en vervolgens deze rechthoek in de machine gezet. Eerst de onderkant gedraaid en geschuurd en vervolgens de bovenzijde gedraaid en uitgehold. Daarna het deksel gedraaid. Er hoefde niet veel geschuurd te worden om het met een scherpe beitel al mooi glad was. De kleine oneffenheden bij de hoeken macinaaal geschuurd tot korrel 180 en de rest tot 480 met de hand. In dit geval niet draaiend geschuurd maar met stilstaande machine omdat je anders de lijnen prezies volgt en zo gemakkelijk het zachte hout wegschuurd tussen de hardere lijmlagen (wat Joris denk ik bedoelt). Vervolgens afgewerkt met Danish Oil en het deksel met shellawax.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.