japanse waterstenen

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Ik ben aan het denken om een aantal japanse waterstenen aan te schaffen. Kan iemand mij vertellen welke ik het beste koop? Prijs kwaliteit dus en welke grits ik dan het beste koop?

Alvast bedankt !
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
houtmannetje zei:
kijk eens bij het marktplein,,,, daar staan er toevallig een paar op

Bedankt voor de reklame :D

De set die ik verkoop heb ik gekocht nadat ze werden aangeraden als een complete maar goedkope starterset in de boeken van David Charlesworth. De reden waarom ik ze verkoop is, omdat mijn tijd in mijn werkplaats zeer beperkt is, dus wil ik geen tijd 'verspillen' met het vlakken van de stenen. Ik ga nu overschakelen op diamant stenen, die jammer genoeg een heel stuk duurder zijn.

De stenen in mijn setje dienen voor het volgende:

220 grit, zeer grove steen, dient om het slijpen van de 'primary bevel' sorry ken de nederlandse woorden hier niet voor. Is de 'bevel' al in de hoek geslepen die je nodig hebt en er zijn geen inkepingen in ofzo, dan heb je deze steen niet nodig, wil je de hoek van de 'bevel' veranderen, dan kan je dit met deze steen doen.

800 en 1200, om het fijner slijpen van de 'bevel'

en de 6000 is om de 'bevel' te polijsten, het nagura steentje dient om een 'slurry' te maken op de 6000 steen, want deze creeërt niet zijn eigen slurry in tegenstelling tot de 800 en 1200 steen.

De vlaksteen doet exact wat zen naam aangeeft, namelijk de waterstenen vlakken.

Groeten, Christof.
 

kodama

Actieve deelnemer
Beste Epistaxis,

Ik veronderstel dat je het over natuurlijke stenen hebt en geen syntetische zoals "King" of "Shapton"?
Eerst en vooral is het belangrijk te beslissen wat je er mee wiil slijpen: beitels en schaafbeitels, messen, ander snijgereedschap? Gebruik je Japans handgereedschap of Westers? Van welk staal is je gereedschap vervaardigd? Welke stenen ben je gewoon te gebruiken of genieten je voorkeur, zachte of harde stenen?
Japanse natuurlijke stenen zijn echt een wereld op zich die best wel de nodige expertise vergen om mee om te gaan.
Hoeveel ervaring heb je met het handmatig slijpen van gereedschap?

Ik ben zeker bereid je te helpen op je zoektocht naar de ideale steen en kan je ook in contact brengen met ervaren slijp steen handelaars zowel in de VS als in Japan.
Ik heb echter wel wat meer info nodig om een gericht antwoord te kunnen geven.

Kodama

http://kodamaworld.wordpress.com/
kodama.info@gmail.com
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Heel vriendelijk van je maar ik ben ondertussen al weer een stapje verder en heb enkele waterstenen bij baptist aangeschaft. Bedankt voor het aanbod overigens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.