Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Mafell invalzaag op geleiderails Mafell en Festool

Het probleem stelt zich met een nieuwe invalzaag Mafell MT55cc op Mafell geleiderail en op Festool geleiderail.
    Namelijk: het zaagblad gaat niet langs de rubberstrips (Mafell=rood, Festool =zwart) maar op de strips.
    Ik heb nergens gevonden waar dit eventueel bij te stellen is. Vervelend want ik zou ze willen gebruiken.
    Enig idee?

Wat ik wel opmerk is dat ook de Festool geleiderail netjes past onder de invalzaag, de MT55 heeft namelijk verstelbare slots waardoor op beide type rails de speling kan weggewerkt worden, dit is wel handig.

Attached files

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Re: Mafell invalzaag op geleiderails Mafell en Festool

Bij de festool geleiderail is het de bedoeling dat je rubberstrip eerst op maat zaagt. Zodoende is de rand van de rubberstrip de preciece plaats van de zaagsnede. Ik neem aan dat, dat bij de Mafell ook zo werkt.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Inderdaad, de strip is wat ruim als je hem uit de doos haalt. Voor je begint met zagen moet je eerst op een stukje afval de strip op maat zagen. Daarom heeft Festool voor de TS55 alle typen zaagblad op de zelfde dikte gebracht, nl 2,2 mm. Als na verloop van tijd de strip wat versleten raakt kan je die losnemen en iets opschuiven en weer vast plakken. Dan moet je de strip weer zagen als hierboven beschreven.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Ik kan nu wel vertellen dat het zo hoort, maar dat was denk ik wel al duidelijk toch. :lol:

bedankt voor de snelle reactie. Nu kan ik aan de aan de slag. De Festool geleider gebruikt ik enkel voor de bovenfrees. De invalzaag ga ik enkel met de Mafell geleidrails gebruiken,ik heb er 2 aangeschaft 160 en 110 cm, samen 270 voor plaatmateriaal ik denk dat dit handiger is.

Het is inderdaad de bedoeling om bij verwisseling van zaagblad een nieuw rubber te plaatsen.
    Voornamelijk omdat niet alle zagen dezelfde dikte hebben. En het is weer een extra verkoop. :lol: :lol:
    Dit laatste zeg ik als festool verkoper.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Dat hebben ze bij de TS55 in ieder geval opgelost.

Verder kun je de Festool bijstellen, wat schroefjes los maken en je kan de zaag tov de bodemplaat verschuiven. Zo kun je namelijk niet de ene TS55 gebruiken op de liniaal van een collega. Die kan namelijk een andere afstelling hebben.

Waarschijnlijk is deze afstelling ook mogelijk bij de mafell (nog beter merk dan Festool). Bij Festool staat deze afstel mogelijkheid niet in de handleiding

Mafell is een aanrader, Topkwaliteit, heb vorige week 2 Festool en 2 Mafell machines gekocht bij Toolnation.
    Mafell is van buitencategorie. De invalzaag heeft veel meer voordelen en past inderdaad perfect op de Festool liniaal. Verwerk je veel plaatmateriaal, dan heeft deze een voorritsfunctie (Festool niet) en kan +48 graden en -1 graden met 1 handbeweging zagen, ook op de geleider (Festool niet). Verder heb ik ondervonden dat de Mafell niet in toerental terugvalt zoals de TS55 van Festool bij het zagen van dikkere materialen, vooral handig bij het afkorten van deuren. Dus wil je kwaliteit uit de Uberklasse, moet je gewoon een Mafell nemen. Kost wel iets maar dan heb je ook wat.

Ik heb ook de reviews gelezen van de Mafell MT55 en dat is inderdaad een door ontwikkeld stukje werk op de Festool. En met die voorrits functie krijg je mooi splintervrije zaagsnedes.
    Ik weet alleen niet of je dus 2x moet zagen, of dat er een voorrits zaagbladje in zit...?

Als ik iets ga aanschaffen wordt het waarschijnlijk de Mafell met de geleiderails en niet de Festool.

Forum Rechten