Bestekbak frezen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In een folder van een keukenfabrikant zag ik een mooie bestekbak uit massief hout gefreesd. Je kunt hem zien op pagina 9 in deze link: http://www.grattarola.it/cataloghipdf/cucina/AXIS_CERESIUM_cucina.pdf

Ik heb al een mooie voorraad kwartiers Jatoba klaar liggen om daar een flinke plank van 4cm dik uit te maken. Nu zit ik een beetje te twijfelen hoe ik de bakjes uit deze plank ga frezen. Ik kan natuurlijk gewoon de bovenfrees pakken, een mal maken en dan met een lange groeffrees van zeg 20mm doorsnee aan de slag gaan. Daarbij de frees geleiden met de geleidering.

Een ander idee is de metaal freesbank op mijn werk. Is het mogelijk om met metaalfrezen in hout een mooi resultaat te krijgen? Ik ben een beetje bang dat de snelheid niet hoog genoeg is.

Ten slotte zou ik ook nog alles met de hand uit kunnen hakken, maar dat gaat een beetje teveel op werk lijken...

Alle tips zijn welkom. Ik ben namelijk nog niet zo ervaren met frezen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Een metaalfreesbank geeft inderdaad niet de benodigde snelheid. Ik denk dat je voor het mooiste/snelste resultaat toch voor de mal en bovenfrees moet gaan (of je moet toevallig een cnc houtfrees hebben staan, maar ik gok dat dat niet het geval is).
Wel mooi projectje overigens. Is Jatoba hier geschikt hout voor? Ik denk dat het zwakste punt de tussen schotjes gaat zijn, ivm droogtescheuren.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Inderdaad, geen CNC bank in mijn schuurtje.

Trouwens, goede tip over de sterkte van Jatoba. Het is inderdaad nogal bros spul. Ik heb wel een paar hele mooie stukken zonder droogtescheuren, maar het is altijd spannend wat er gebeurd tijdens/na het frezen natuurlijk. Beuken zou de ideale houtsoort zijn, maar zoveel dik beuken heb ik niet liggen, en Jatoba heb ik wel. Esdoorn raak ik ook een beetje doorheen. Het is wel mooi kwartiers hout wat ik heb liggen dus de richting van de houtvezels is gunstig in die dunne schotjes.
 

tegno9

Actieve deelnemer
1 okt 2011
49
0
Sorry voor deze vraag, maar ik weet echt niet waar jullie het over hebben: Wat is een frees?
 

WR1944

Oud hout
Houston, we have a problem. ;)

Een frees of bovenfrees bij houtbewerking is een grof gezien een soort van overmaatse boormachine. Met een hoog toerental draait een beiteltje rond waarmee in dit geval hout kan worden verwijderd.

Zie YouTube voor meer inzicht. En als je niet weet wat het is, gebruik het dan niet. Een bovenfrees (router in het Engels) kan een dodelijk instrument zijn in ongeoefende handen.

bNEWd6wQhAU[/MEDIA]]


Ik kon zo gauw helaas geen Nederlandse versie vinden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
WR, wat zou het voordeel zijn om een frees te gebruiken, boven een mal en kopieerring?

Mijn goedkope black en decker bovenfrees heeft het nadeel dat je niet heel diep kunt frezen. Het stomme ding duikt gewoon niet erg ver. Ik zou hem eens uit elkaar kunnen slopen en een stuk van de geleidestangen af kunnen zagen natuurlijk, maar eigenlijk zit ik niet op zo'n klus te wachten.'

Maar met die beperking moet ik nu natuurlijk met alle hulpmiddelen zoveel mogelijk hoogte sparen. Ik ben dus bang dat een heel slede systeem niet zo handig is.
 

WR1944

Oud hout
Als de gaten zo groot worden dat de bodemplaat van je frees niet stabiel op het oppervlak ligt kan je beter een slede gebruiken. Maar als je een grotere plaat tegen je bodemplaat kan schroeven kom je ook een heel eind. Een mal en een kopieerring zijn natuurlijk de simpelste oplossing.
Heb je er ook aan gedacht dat er speciale bits bestaan voor kommen e.d.? Die geven een ronding op de bodem.
http://www.freudtools.com/p-181-dish-carving-bits.aspx
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat is ook een goede tip om rekening mee te houden, de breedte van het bakje. Desnoods laat ik een richel in het midden staan om later met een beitel weg te halen.

Die komfrezen zijn inderdaad mooi. Eens kijken of dat in Europa ook te koop is.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ik denk dat het zeker mogelijk is om het op een metaalfreesbank te doen.
Ik heb zelf diverse malen gebruik mogen maken van zo'n machine.
Het is wel belangerijk dat je een scherpe frees hebt(vanzelfsprekend).
En je moet goed opletten aan de randen of meelopend of tegenlopend gaat frezen.
Tijdens het frezen wordt dit vanzelf duidelijk.
En gebruik een stofzuiger tijdens het frezen.
Succes met je bestekbak.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de informatie. Ik zal eens kijken of het eigenlijk wel past op onze freesbank. Aan de andere kant, ik heb juist een frees besteld, dus ik ga ook even kijken of het niet gewoon handiger is met de bovenfrees.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou, voorlopig is het even allemaal mislukt. Ik ben begonnen met de bovenfrees en een mal, maar het is heel snel een grote puinhoop geworden.

De meeloopring heeft een gat van 15mm, dus ik had een frees besteld van 14mm. Maar al binnen een paar cm frezen ging het opeens een hoop herrie maken en heen weer schokken.

Wat blijkt, er zit veel te veel speling op de geleiders van de grondplaat. Daardoor sloeg de meeloopring tegen de frees aan en werd het resultaat in het hout ook niet geweldig. Het lijkt wel of een dronkenlap uit de losse hand in het hout heeft staan hakken. De ring is nu ook aan gort.

Dat krijg je nou als je bezuinigt op gereedschap. Dit was een van de eerste houtbewerkingsapparaten die ik ooit gekocht heb, een bovenfrees van black en dekker. Niet te duur, weinig gebruikt en nu al rijp voor de schroothoop.

Ik ga het nu eerst proberen op de freesbank op mijn werk. Volgende weekend maar een dagje naar Rotterdam dus. Hopelijk gaat het daar allemaal beter mee.

Iemand nog tips? Zal ik de houtfrees gebruiken of metaalfrezen? En dat verhaal over meelopend en tegenlopend moet ik ook nog even nakijken.
 

tuoh

Oud hout
De beste en snelste manier is een CNC, maar omdat niet iedereen die in zijn schuurtje staan heeft, zal meestal de tweede beste manier moeten gebruikt worden :D
En dat is met een klassieke bovenfrees met freesring in combinatie met een passende mal.

Zoals je jammer genoeg ondervonden hebt mag de speling tussen ring en frees niet te klein zijn, dat is nergens voor nodig. Bij een grotere ringdiameter, of kleinere freesdiameter, dient enkel de uitsparing in de mal aangepast te worden.
Bij het gebruik van een mal heeft de freesrichting, meeloop of tegenloop, weinig invloed. Uitschieters kunnen niet gebeuren door het gebruik van de mal, enkel de oppervlaktekwaliteit is beduidend beter bij tegenloop.
Heb je op je huidige freesmachine geen grotere ring? die mag gerust 20à 25mm diameter hebben voor een frees van 14mm.
De uitsparingen ook niet meteen op diepte frezen, best in meerdere fases op diepte brengen, beter drie passen van telkens 6mm, dan twee passen van 8mm. Het freest makkelijker en spaart de machine.

Het is misschien het moment om eens rond te zien naar een beter merk frees dan de B&D, maar ook bij de beste merken is een speling van 0,5mm tussen ring en frees te klein, dat vraagt om problemen, er moet maar één spaan tussen ring en frees komen en je hebt prijs.

Om mooi freeswerk te verkrijgen in hout heb je toeren nodig, veel toeren zelfs, een metaalfreesmachine is daar totaal ongeschikt voor, zeker voor de meeste houtsoorten. Metaalfrezen hebben totaal andere snijhoeken, om in hout toch iets te betekenen moeten de frezen dus herslepen worden. Maar dan nog zit je met het te lage toerental.

Ik zou sowieso opteren voor de combinatie van bovenfrees en mal om het beste resultaat te krijgen.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Helaas zit er geen andere ring bij. Je hebt natuurlijk gelijk over die metaalfrees.
En helaas heeft de 14mm frees ook een zware optater gekregen, die kan ik zo niet meer gebruiken.

Ik ga er nog eens rustig een nachtje over slapen.
 

WR1944

Oud hout
Misschien ben ik aan de voorzichtige kant maar ik probeer altijd eerst uit wat een frees doet aan het begin. Als de bovenfrees teveel in toeren terugloopt weet je dat je te ver gaat. Beter een paar rondjes meer draaien dan een overbelasting of mechanische schade aan je materiaal.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja, en ik had natuurlijk eerst in een proefplankje moeten oefenen. Ik weet ook wel zeker dat ik veel te diep ben gegaan.

Haastige spoed...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou ik heb er een nachtje over geslapen. Ik ga een andere geleidingsring-plaat maken. Dat stelt niet zoveel voor. Een zelfgemaakte kan ik wel met een ruime passing maken. Dan de frees nog even laten slijpen en ik ga weer een poging doen, eerst een proefstukje dit keer!

Wat ik allemaal fout gedaan heb: te diep in een keer proberen te frezen. Vergeten de diepteinstelling te blokkeren (dat haalt al veel speling weg). En natuurlijk niet genoeg speling tussen ring en frees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.