Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Bestekbak frezen

Bestekbak frezen

In een folder van een keukenfabrikant zag ik een mooie bestekbak uit massief hout gefreesd. Je kunt hem zien op pagina 9 in deze link: http://www.grattarola.it/cataloghipd...IUM_cucina.pdf

Ik heb al een mooie voorraad kwartiers Jatoba klaar liggen om daar een flinke plank van 4cm dik uit te maken. Nu zit ik een beetje te twijfelen hoe ik de bakjes uit deze plank ga frezen. Ik kan natuurlijk gewoon de bovenfrees pakken, een mal maken en dan met een lange groeffrees van zeg 20mm doorsnee aan de slag gaan. Daarbij de frees geleiden met de geleidering.

Een ander idee is de metaal freesbank op mijn werk. Is het mogelijk om met metaalfrezen in hout een mooi resultaat te krijgen? Ik ben een beetje bang dat de snelheid niet hoog genoeg is.

Ten slotte zou ik ook nog alles met de hand uit kunnen hakken, maar dat gaat een beetje teveel op werk lijken...

Alle tips zijn welkom. Ik ben namelijk nog niet zo ervaren met frezen.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: Bestekbak frezen

Een metaalfreesbank geeft inderdaad niet de benodigde snelheid. Ik denk dat je voor het mooiste/snelste resultaat toch voor de mal en bovenfrees moet gaan (of je moet toevallig een cnc houtfrees hebben staan, maar ik gok dat dat niet het geval is).
    Wel mooi projectje overigens. Is Jatoba hier geschikt hout voor? Ik denk dat het zwakste punt de tussen schotjes gaat zijn, ivm droogtescheuren.

Inderdaad, geen CNC bank in mijn schuurtje.

Trouwens, goede tip over de sterkte van Jatoba. Het is inderdaad nogal bros spul. Ik heb wel een paar hele mooie stukken zonder droogtescheuren, maar het is altijd spannend wat er gebeurd tijdens/na het frezen natuurlijk. Beuken zou de ideale houtsoort zijn, maar zoveel dik beuken heb ik niet liggen, en Jatoba heb ik wel. Esdoorn raak ik ook een beetje doorheen. Het is wel mooi kwartiers hout wat ik heb liggen dus de richting van de houtvezels is gunstig in die dunne schotjes.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Je zou met een slede kunnen werken. Een geleider aan beide zijden van het blok in de lengterichting van de uitsparingen. Over deze geleiders een slede waar je de frees op kunt vastzetten. Hiermee kan je de uitsparingen frezen.

Sorry voor deze vraag, maar ik weet echt niet waar jullie het over hebben: Wat is een frees?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008

Houston, we have a problem.

Een frees of bovenfrees bij houtbewerking is een grof gezien een soort van overmaatse boormachine. Met een hoog toerental draait een beiteltje rond waarmee in dit geval hout kan worden verwijderd.

Zie YouTube voor meer inzicht. En als je niet weet wat het is, gebruik het dan niet. Een bovenfrees (router in het Engels) kan een dodelijk instrument zijn in ongeoefende handen.

http://www.youtube.com/watch?v=bNEWd6wQhAU[/video]]

Ik kon zo gauw helaas geen Nederlandse versie vinden.

WR, wat zou het voordeel zijn om een frees te gebruiken, boven een mal en kopieerring?

Mijn goedkope black en decker bovenfrees heeft het nadeel dat je niet heel diep kunt frezen. Het stomme ding duikt gewoon niet erg ver. Ik zou hem eens uit elkaar kunnen slopen en een stuk van de geleidestangen af kunnen zagen natuurlijk, maar eigenlijk zit ik niet op zo'n klus te wachten.'

Maar met die beperking moet ik nu natuurlijk met alle hulpmiddelen zoveel mogelijk hoogte sparen. Ik ben dus bang dat een heel slede systeem niet zo handig is.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008

Als de gaten zo groot worden dat de bodemplaat van je frees niet stabiel op het oppervlak ligt kan je beter een slede gebruiken. Maar als je een grotere plaat tegen je bodemplaat kan schroeven kom je ook een heel eind. Een mal en een kopieerring zijn natuurlijk de simpelste oplossing.
    Heb je er ook aan gedacht dat er speciale bits bestaan voor kommen e.d.? Die geven een ronding op de bodem.
    http://www.freudtools.com/p-181-dish-carving-bits.aspx

Dat is ook een goede tip om rekening mee te houden, de breedte van het bakje. Desnoods laat ik een richel in het midden staan om later met een beitel weg te halen.

Die komfrezen zijn inderdaad mooi. Eens kijken of dat in Europa ook te koop is.

Forum Rechten