Volkomen Nieuw

tegno9

Actieve deelnemer
1 okt 2011
49
0
Ik ben volkomen nieuw met wax en olie, en weet dus ook niet hoe ik dit aan moet pakken.
Ik wil graag mijn van hout gemaakte dingen voorzien van wax en/of olie, maar weet hier niets van.
Zou iemand mij kunnen zeggen welke goed is om mee te beginnen, en niet te duur?
Heeft misschien ook iemand een voorbeeld met voor het waxen/oliën, en na het waxen/oliën?
BvD
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Heb je al een hoop van de onderstaande posts gelezen?
Verder begin eens te vertellen met: Wat voor een dingen maak je, wat is het gebruikte hout, wat is het doel van je afwerking (bescherming en/of sier) etc.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Olie is voor veel houtwerkers een zegen. Bijna niemand vindt schilderen of lakken echt leuk, en olie smeer je op, laat het een tijdje intrekken en poets je weer uit. Herhaal dat 2-3 keer en je bent klaar. Geen last van stof of lange droogtijd of druipers in de lak of wat dan ook. Echter, het oppervlak moet wel echt mooi glad zijn. Krassen en splinters en deuken ed vallen na het olien juist extra op.

Olie heb je in duizenden soorten, maar de belangrijkste varianten zijn lijnzaadolie en tungolie. Op basis hiervan zijn ontelbare mengels verzonnen vaak met wat extra oplosmiddelen en wat lak erbij gemengd. Ga maar eens wat googelen.

Nog een voordeel van olie is dat beschadigingen makkelijk te repareren zijn. Even glad schuren en de plek opnieuw inolien. Olie gaat meer in het hout, lak zit er echt op. Dat maakt een geolied oppervlak dus makkelijker te repareren.

Probeer het eens zou ik zeggen. Gewoon een fles gekookte lijnolie uit de bouwmarkt. Smeer het royaal met een doek op het hout. Laat een kwartiertje intrekken en poets het zo goed mogelijk weer weg. Herhaal dit tot het hout niet meer zuigt. Je zult zien hoe makkelijk het is en hoe mooi het hout wordt.

Waarschuwing: Hang oliedoeken buiten op tot ze hard opgedroogd zijn. Doeken in de vuilnisbank of in een hoek gegooit kunnen spontaan ontbranden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.