Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Volkomen Nieuw

Volkomen Nieuw

Ik ben volkomen nieuw met wax en olie, en weet dus ook niet hoe ik dit aan moet pakken.
    Ik wil graag mijn van hout gemaakte dingen voorzien van wax en/of olie, maar weet hier niets van.
    Zou iemand mij kunnen zeggen welke goed is om mee te beginnen, en niet te duur?
    Heeft misschien ook iemand een voorbeeld met voor het waxen/oliën, en na het waxen/oliën?
    BvD

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: Volkomen Nieuw

Heb je al een hoop van de onderstaande posts gelezen?
    Verder begin eens te vertellen met: Wat voor een dingen maak je, wat is het gebruikte hout, wat is het doel van je afwerking (bescherming en/of sier) etc.

Re: Volkomen Nieuw

Olie is voor veel houtwerkers een zegen. Bijna niemand vindt schilderen of lakken echt leuk, en olie smeer je op, laat het een tijdje intrekken en poets je weer uit. Herhaal dat 2-3 keer en je bent klaar. Geen last van stof of lange droogtijd of druipers in de lak of wat dan ook. Echter, het oppervlak moet wel echt mooi glad zijn. Krassen en splinters en deuken ed vallen na het olien juist extra op.

Olie heb je in duizenden soorten, maar de belangrijkste varianten zijn lijnzaadolie en tungolie. Op basis hiervan zijn ontelbare mengels verzonnen vaak met wat extra oplosmiddelen en wat lak erbij gemengd. Ga maar eens wat googelen.

Nog een voordeel van olie is dat beschadigingen makkelijk te repareren zijn. Even glad schuren en de plek opnieuw inolien. Olie gaat meer in het hout, lak zit er echt op. Dat maakt een geolied oppervlak dus makkelijker te repareren.

Probeer het eens zou ik zeggen. Gewoon een fles gekookte lijnolie uit de bouwmarkt. Smeer het royaal met een doek op het hout. Laat een kwartiertje intrekken en poets het zo goed mogelijk weer weg. Herhaal dit tot het hout niet meer zuigt. Je zult zien hoe makkelijk het is en hoe mooi het hout wordt.

Waarschuwing: Hang oliedoeken buiten op tot ze hard opgedroogd zijn. Doeken in de vuilnisbank of in een hoek gegooit kunnen spontaan ontbranden!

Forum Rechten