Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: ronde korbelen

ronde korbelen

Hoi,

Ik ben bezig met het afwerken van een carport met stalen draagconstructie.
    De palen worden bekleedt met een wpb garantieplaat van 15 mm.
    Het is de bedoeling dat alles geschilderd wordt.
    Ik had graag ronde korbelen gemaakt met een straal van 116 cm die 8 cm hoog en 6 cm breed zijn.
    De lengte is ongeveer 125 cm .
    Ze hoeven niet echt een draagkracht te vervullen.
    Zou ik dit uit een stuk van 23 cm hoog kunnen zagen en zo ja welk hout gebruik ik dan het best.

Re: ronde korbelen

Rodne krobeel, wat bedoel je daarmee? Dat de doorsnede rond is of dat hij kwartrond loopt vanaf de palen naar het dakgebinte?

@lex

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jebre
    Hoi,

Ik ben bezig met het afwerken van een carport met stalen draagconstructie.
    De palen worden bekleedt met een wpb garantieplaat van 15 mm.
    Het is de bedoeling dat alles geschilderd wordt.
    Ik had graag ronde korbelen gemaakt met een straal van 116 cm die 8 cm hoog en 6 cm breed zijn.
    De lengte is ongeveer 125 cm .
    Ze hoeven niet echt een draagkracht te vervullen.
    Zou ik dit uit een stuk van 23 cm hoog kunnen zagen en zo ja welk hout gebruik ik dan het best.
    Wanneer de korbelen of schoren geen krachten moeten opvangen mag je die gerust uit een stuk van 230mm brdte zagen, het kan hier geen kwaad als de draad uit het hout loopt.

Kies gewoon voor de goedkoopste houtsoort met een dergelijke beschikbare breedte, Douglas,Oregon, of Grenen.
    Of lijm enkele stukken Vuren tegen elkaar tot de gewenste breedte, en zaag daar de korbelen uit. Eens geschilderd zie je daar toch niks meer van.

Mvg,

André

Hallo,

Bedankt voor de info, ik twijfelde over de draadrichting ook al moeten ze geen krachten opvangen.

Als het schilderwerk voldoende onderhouden wordt gaan deze houtsoorten vele jaren mee ook al staan die in weer en wind.

Forum Rechten