Excenterverbindingen

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Re: Excenterverbiningen

Oh oh Houten Klaas nu ben je 'lost'. Als je nog van deze verslaving af wil dan kost dat een flinke rehab periode of tenminste een retegoede vaste combi-machine....

Die 2,40 rail en LR32-set had ik samen in een of andere actie aanbieding in Duitsland gescoord (geen standaard Festool bundel). Die LR32-set heb je echt wel nodig! Je hebt namelijk meer dan die plaat nodig. Je hebt parallel geleiders nodig en een stoppertje om de gatenrijen vanaf dezelfde posities te laten beginnen.

Je kan het uiteraard met wat freubelen en een korte railtje doen maar dat is echt stukken lastiger uitrichten. Je moet namelijk altijd op gelijke hoogte vanaf de onderkant van een gatenrij beginnen.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Re: Excenterverbiningen

"Lost" ben ik zeker!! Die catalogus ligt dus ook naast mijn bed en ik kijk niet eens meer naar de prijzen maar alleen naar: "Goh, wat zou ik nou nog meer nodig kunnen hebben en aan kunnen schaffen". Wat dat betreft hebben ze bij Festool een paar hele goede marketing jongens/meisjes in dienst genomen.
Maar dank voor je tip. Snap echter nog steeds niet waarom ik die parallelgeleiders nodig zou hebben....
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Re: Excenterverbiningen

Dat is voor twee redenen:
1. Te zorgen dat de gatenrij echt evenwijdig loopt aan de plaat.

2. te zorgen dat de gatenrijen in een plank even ver van een rand of volgende gatenrij af gelegen zijn.

Het zorgt voor een strak professionele gatenrij. Een schuine gatenrij geeft trouwens wippende legplanken....

Deze al eens gezien? http://www.festool.nl/images/Toepassingen/104_NL.pdf
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Waarde Forumgenoten,
Na een fors aantal maanden komt hier dan toch de update van mijn ervaring met de excenterverbinding. Ter leering ende vermaeck zet ik er ook de missers bij.

Als ik dit leuke forum doorlees dan staan er eigenlijk alleen maar berichten in van mensen die mooie dingen hebben gemaakt. Er staat zelden een bericht in van een misser. Ik wil graag de eerste zijn :D :D :D .
Een kast gemaakt van Underlayment mbv excenterverbindingen, waarbij voor de laatste een mal zou moeten worden gemaakt: Het is me niet gelukt! (ik heb me er ondertussen bij neer kunnen leggen. Ik ga op het HMC wel leren hoe ik het anders kan doen).

Ik heb uren zitten nadenken over die mal. Hij zou iig op de mm nauwkeurig moeten zijn. Hij zou zo geconstrueerd moeten worden dat er 3 gaten op één lijn kunnen worden geboord (gat voor de pen, gat voor de bus en bevestigingsgat voor de pen). De mal zou van hout moeten zijn want daar kan ik mee werken. Die gaten zouden dan wel verstevigd moeten worden mbv een ijzeren bus want anders lubberen ze uit. Als ik midden in de plaat zou willen boren zou ik weer een andere mal moeten hebben. Hierbij kwam ook de moeilijkheid hoe je dán het bevestigingsgat zou moeten boren. Kortom veel beren op de weg. Natuurlijk had ik ook een mal kunnen kopen (Hafele heeft ze zelf ook, ontdekte ik later), maar die was rond de 160 euro en dat werd me te veel van het goede. Kleine complicerende factor was de tijd: Er waren nog 2 weken van mijn vakantie over en ik moest aan de slag.

De oplossing: zoals iemand in het begin al opperde: SCHROEVEN. Tja, en dat heb ik dus gedaan. Ik heb de kast uitgedacht, een zaaglijst gemaakt, materiaal gehaald en de kast in elkaar geschroefd. Hieronder volgen foto's met tekst en uitleg.

De missers:
Excentermal krijg ik niet gemaakt. zie hierboven.
Plaatmateriaal kan na zagen krom trekken en dan schuiven je deuren slecht.
Als je geleiderails wilt plaatsen dan moet dat bij het opbouwen van de kast (of er moet een mogelijkheid zijn ze uit elkaar te halen). Ik heb de rails eerst bevestigd aan de kist en toen aan de bodem van de kast. Gevolg is wel dat één kant niet soepel loopt en ergens een hapering heeft. (maar misschien ga ik dit weer losschroeven en de kist op een plank zetten)
Gatenrijen boren is een heeeeeeel precies werkje. Je moet elke keer van dezelfde kant beginnen.
De achterwand is te zwaar (de hele kast is topzwaar). Dat kan met vast met dunner materiaal maar ik was bang dat bij kastdeel rechts de draging van de plank boven de kist te klein zou worden.
Hoe ga ik dit ding ooit verhuizen???
Praxis zaagt op de 3-4 mm nauwkeurig en das best grof.
Is er een handige manier om de middenplanken precies in het midden te zetten?

Nou, dit was mijn verslag. Ik heb veel geleerd, hoor, van deze ervaring, maar ben benieuwd hoe het anders en beter kan.

grtn Bart

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.