Excenterverbindingen

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Medehoutbewerkers,
Sinds geruime tijd (1 jaar) lees ik dit forum. Het heeft me al veel goede ideeën gegeven, interessante links opgeleverd en mij geholpen op mijn zoektocht naar goed gereedschap. Dus dank voor de vaak duidelijke en uitgebreide informatie!!!

Ik vond het nu tijd om me aan te melden aangezien ik over mijn volgende project vragen heb.

En aangezien ik maar 60.000 tekens kan plaatsen kom ik gelijk to-the-point:
Ik wil een kast maken van underlayment (heb daar ook de poten mijn bed van gemaakt en vindt het leuk materiaal om wat van te maken, goedkoop en de inktprints hebben wel wat).
Het idee is om 2 kastdelen te maken van (LxBxD) 244cmx100cmx60cm met een tussenschot per kast zodat de planken ongeveer 50 cm breed worden ivm draagvermogen. De kast gaat gebruikt worden voor opslag (waaronder mijn gereedschap ;)). De 2 delen verbind ik aan elkaar zodat er een kast ontstaat van 2 meter breed.
Op de achterkant komt een multiplexplaat (5,5mm) die voor de stevigheid moet gaan zorgen.

vraag 1: Ik wil excenterverbindingen maken (vond via dit forum al een leverancier) omdat ik de kast tzt ook weer uit elkaar wil kunnen halen en wil kunnen meenemen. Mijn probleem zit in het boren van de gaten voor de pen en voor de bus. Heeft iemand een idee hoe ik dat zo nauwkeurig kan doen dat de bus dus diep genoeg ligt en recht voor het gat voor de pen?
vraag 2: Is er nog een andere mogelijkheid om ooit-weer-los-verbindingen te maken dan excenterverbingen?
Daarnaast zou ik graag schuifdeuren maken in de totale lengte van de kast. Dus dat worden 4 platen van 244 lang en zeg, 55 breed.
Ik kan ze hangen aan een rail (maar moet dan de bovenplaat heel stevig maken)
maar ik kan ze ook laten rollen.
vraag 3: heeft iemand een idee wat er gebeurt met de deur van 244x55x18mm? Ik kan me zo voorstellen dat die deur niet recht blijft, maar gaat bollen.
vraag 4: en als dat gebeurt: hoe ga ik dat tegen?

Ik begrijp dat het moeilijk is de kast voor te stellen zoals ik hem in gedachten heb. Daarom probeer ik er ook nog een basis Sketchup tekening bij te doen. (hmmm, geprobeerd maar daar dat lukt niet, moet ik nog even naar kijken, stond ook ergens op het forum geloof ik)

Ik ben nog in de nadenkfase. Ik wil eerst de zaak uitdenken voordat ik de materialen haal. Ongetwijfeld heb ik aan veel zaken nog niet gedacht, dus alle opmerkingen zijn welkom.

HK
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Re: Excenterverbiningen

voor het kromtrekken van dat soort deuren zijn garnituren te koop die je in de achterkant van de deur kan frezen,,, dit kun je als de kast voor jezelf is ook doen als de deuren krom gaan trekken

voor het inboren van je gaten voor de verbinding kun je gebruik maken van een kolomboormachine
je moet er voor zorgen dat je je panelen parallel aan je boormachine kunt fixeren, daar moet je dan waarschijnlijk zelf iets voor maken

er zijn ook verticale langgatboormachines waar je dat mee zou kunnen doen, maar die zijn wel een stukkie duurder
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Re: Excenterverbiningen

vraag 1: Ik wil excenterverbindingen maken (vond via dit forum al een leverancier) omdat ik de kast tzt ook weer uit elkaar wil kunnen halen en wil kunnen meenemen. Mijn probleem zit in het boren van de gaten voor de pen en voor de bus. Heeft iemand een idee hoe ik dat zo nauwkeurig kan doen dat de bus dus diep genoeg ligt en recht voor het gat voor de pen?

Mal maken, mbv proefstukjes, diepte kan je regelen met een duvelset stoppertje op je boortje of een plakbandje. Een beetje te diep boren voor de pen is geen probleem omdat je toch een gat moet maken voor de excenter. Dat gat voor de excenter maak je overigens met een bovenfrees die kan inboren met het juiste diamet.

De mal maak je van bijvoorkeur hardhout of van een blok alu als je daarvoor de machinerie hebt. Het gat voor de pen maak je in de mal mbv een kolom bormachine en het gat voor de excenter idem dito maar maak het gat groot genoeg dat er een kopieerring inpast om de bovefrees goed op de juiste plaats te kunnen zetten.


vraag 2: Is er nog een andere mogelijkheid om ooit-weer-los-verbindingen te maken dan excenterverbingen?

Legio, gewoon droog duvelen (dus niet lijmen) en schroeven bijvoorbeeld (de ikea tactiek).

vraag 3: heeft iemand een idee wat er gebeurt met de deur van 244x55x18mm? Ik kan me zo voorstellen dat die deur niet recht blijft, maar gaat bollen.

Bollen gaat zeker gebeuren als de paat niet is opgehangen

vraag 4: en als dat gebeurt: hoe ga ik dat tegen?
Plaat ophangen dus...
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Re: Excenterverbiningen

Beste Klaas,

Als je een echte heavy-duty kast wilt zou ik de achterwand van hetzelfde materiaal maken als de rest van de corpus en deze ook vastzetten met verbinders (welke verbinding je dan ook gaat gebruiken).

Wat betreft excenterverbinders; ik heb goede ervaringen met minifix van Häfele, zowel de excenterhuisjes als de stiften komen in verschillende uitvoeringen en maten afhankelijk van het gebruikte materiaal en materiaaldikte. Maak van te voren een goede en nauwkeurige boormal, dat scheelt aftekenwerk en ergernis bij de montage.

Veel succes,
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Re: Excenterverbiningen

Beste Engineer,
Ja, Heavy duty, dat moet het worden. Fijne tip! Dan bedenk ik me ineens dat ik de tussen- of binnenpanelen ook zo kan verbinden! Ook met excenterverbindingen dus. Ik heb een beeld. Dank!
Die Hafele excenterverbindingen heb ik gevonden.
Kun je me nog iets duidelijker uitleggen hoe ik een boormal maak? Dat is wat ik zoek, want ik schat zo in dat ik wel wat verbindingen ga maken.

Beste Zuma,
Dank voor je reactie.

"De mal maak je van bijvoorkeur hardhout of van een blok alu als je daarvoor de machinerie hebt. Het gat voor de pen maak je in de mal mbv een kolom bormachine en het gat voor de excenter idem dito maar maak het gat groot genoeg dat er een kopieerring inpast om de bovefrees goed op de juiste plaats te kunnen zetten."

Ik snap het volgende niet. Hoe maak ik die mal precies? Ik heb er geen beeld bij. Ga wel een boorstandaard van Wolfcraft (heeft iemand daar een mening over?) aanschaffen om iig recht te kunnen boren. Heb ook een goede freesmachine, dus dat moet werken.
Maar ik snap niet hoe ik het gat groot genoeg kan maken voor de kopieerring. Ik weet wat een kopieerring is maar weet niet hoe ik hem moet gebruiken met de mal die jij beschrijft. En snap niet hoe je de mal maakt.

Beste Houtmannetje,
Dank voor je reactie.
Die "verticale langgatboormachines" moet ik nog even laten staan. Heb net voor een net bedrag 2 Festool apparaten gekocht.....
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Re: Excenterverbiningen

Voor de gaten aan de kopse kant van de plaat kan ik volgend item gebruiken. Ik denk dat ik dat wel voor elkaar krijg, met een ijzeren buisje in het gat tegen het uitlubberen.

Maar ik ben er nog niet want mijn onduidelijkheid over de mal blijft!! Dus gaarne reactie.

Vr.grtn

Attached files
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Re: Excenterverbiningen

Ik heb het even moeten editten want ik vergat dat stiftgat en excentergat in verschillende platen moeten komen.

Met behulp van een bovenfrees kan je dus ook een excentergat maken omdat je daar in ieder geval loodrecht mee kan boren, Moet hij wel op dezelfde plaats blijven staan die bovenfrees... En daarvoor heb je dus een mal nodig met een gat waarin precies de buitendiamter van een kopieerring past.

Je eerste getekende mal is prima voor rechte stiftgaten op de kopse kanten maar regelt nog niet goed de juiste positie van dit gat tov de andere plank waar de stift op zit. Ik zou als ik jouw was even wat malleninspiratie opdoen bij leveranciers van excenters zoals Hettich.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Re: Excenterverbiningen

Beste Zuma,
Dank voor de duidelijke beschrijving!
Ik heb een plaatje van wat je bedoelt en kan aan de slag.
Als de kast klaar is dan plaats ik de foto's.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Re: Excenterverbiningen

Zuma,
Ik snap wat je in je editstuk zegt. Aan het stiftgat in 2 platen had ik ook nog niet gedacht.

Maar je(jullie) hebben me enorm verder geholpen.
Ik moet dus een mal maken waarmee ik het excentergat bij elk punt hetzelfde kan boren (mbv een frees en een freesring om de bovenfrees op zijn plaats te houden), er moet een stiftgat (met juiste diepte van het excenter gat en juiste afstand van dit gat tot de rand) komen dat in het excentergat uitkomt op de ene plaat. Op de andere plaat waar de stift op zit moet een gat komen waar de stift in moet. Dat gat moet even ver van de rand af geboord worden als het stiftgat op de andere plaat (als ik de beide kanten precies wil laten aansluiten).
In principe kan ik dat doen met de mal op het plaatje. Dan moet ik inderdaad één kant langer maken en daar mijn frees op zetten. Alles moet zo worden uitgemeten dat de mal een excentergat en een stiftgat bevat die bij elkaar passen. Dan moet ik voor de andere plank nog een mal maken om het stiftbasisgat te boren.

Voor de bevestiging in het midden van de kast kan ik volstaan met een stiftbasisgat (de horizontale plank bevat natuurlijk de 2 gaten). Dat zal ik wel precies moeten boren.
Volgens mij is het duidelijk. Ik kan weer verder!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Re: Excenterverbiningen

Je zou de wang aan een zijde (die zijde waar geen excentergat maakt) kunnen verwijderen.

Als je dan ook een constructie maakt waarbij de corpusplanken precies achter elkaar gelegd kunnen worden, dan kan je het stiftgat, excentergat precies in lijn met de positie van de stift zetten.

Je moet namelijk op de kopse kant van de wang van je getekende mal een verwijderbare verlenging maken mbv duvels o.i.d. In die verlenging kan je dan een gat maken voor het voorboren van de stift.

je werkt dan als volgt:
Stap 1: Leg de te verbinden planken in lijn, leg mal met verlenging er tussen. Zorg voor een constructie dat de uiteinden van de planken goed parralel blijven bij het tussen plaatsen van de mal.

Stap 2: boor een gaatje voor de stift voor in het gat van de verlenging

Stap 3: boor het excenter gat en fixeer de mal vervolgens op z'n plaats met behulp van een prop (twee opelkaar geplakte rondjes, de onderste diameter en dikte van excentergat, de bovenste diameter van malgat en dikker dan malwang)

Stap 4: Verwijder aanzet stuk, haal plaat met de mal erop dus uit de inlijn- constructie en boor dan de stiftgat.

Deze cyclus moet je voor iedere excenterverbinding herhalen.

Voor de planken moet je wellicht weer een andere mal maken omdat je dan niet op de uiteinden van de corpusdelen werkt.
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Re: Excenterverbiningen

Hallo Klaas,

Bij Häfele hebben ze ook een kant en klare boormal (twee stuks op een lineaal, compleet met boren en geleidebussen) voor de minifix verbinders. Ik heb geen idee wat de kosten hiervan zijn, maar het is misschien interessant als je het vaker wilt gebruiken.

Groeten,
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Re: Excenterverbiningen

Hallo Klaas,

Bij Häfele hebben ze ook een kant en klare boormal (twee stuks op een lineaal, compleet met boren en geleidebussen) voor de minifix verbinders. Ik heb geen idee wat de kosten hiervan zijn, maar het is misschien interessant als je het vaker wilt gebruiken.

Groeten,
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Re: Excenterverbiningen

Ik gebruik al jaren de deuvellijst van Wolfcraft voor dit soort verbindingen. Tegenwoordig ook verkrijgbaar van het merk LUX. De mal kan naast deuvelgaten ook gebruikt worden voor het boren van gatenrijen voor plankdragers en voor scharniergaten voor het gangbare 32 mm systeem. Met name voor het boren van gaten in de kopse kanten van plaatwerk is deze mal erg geschikt.

http://www.wolfcraft.de/jcatalog_genera ... oduct.html

Ed
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Re: Excenterverbiningen

Zuma,
Kostte me toch 8 keer goed doorlezen voordat het kwartje viel. Maar hij is gevallen. Wat je bedoelt is dat je een mal maakt met het boorgat voor het excentergat en het stiftgat naar het excentergat toe. Daarnaast maak je een verbindingstuk (of "verlenging" zoals jij zegt) waar het gat van de basis voor de stift in komt. De boormachine voor dit stiftgat staat parallel aan de freesmachine voor het excentergat.

Ik vind deze oplossing eigenlijk wel de grootste uitdaging. Ik ga dit maar eens proberen.
En als dit niks wordt (niet nauwkeurig) genoeg dan kan ik nog naar Häfele of Wolfcraft uitwijken voor de hulpstukken.
Heb er nu al zin in....

groeten
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Re: Excenterverbiningen

Zelf mallen maken is altijd veel keer nadenken. De mal maken is meestal de grootste uitdaging, eenmal een goede mal hebben dan is er geen uitdaging meer :D

Zo heb ik nog niet 1,2,3, iets in mijn hoofd zitten op het probleem voor het boren van excenters voor legplanken. De oplossing zit 'm waarschijnlijk iets met legplank op staande body plank leggen en dan een iets andersoortige mal maar wel met de zelfde uitgangspunten. Oh ja die legplank moet op een gelijke positie ook weer op de tegenoverliggende staande body plank gelegd worden...

Ik bewtijfel of daar ook zomaar betaalbare standaard hulpmiddelen voor te krijgen zijn...

Voor de draagplanken kan je daarom m.i. beter werken met een 32mm gatenrijsysteem en daarin passende plankdragers. En voor 32mm gatenrijsystemen voor de doe 't zelvert roep ik keihard Festool

Succes!
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Re: Excenterverbiningen

Gatenrij geleiderail van Festool bij mijn OF 1010 was mijn fijne aankoop 3 weken geleden.....
Dus dat komt goed.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Re: Excenterverbiningen

Goede beslissing, nu nog de gatenrijset erbij en je bent keukenkastbouwer koning!

Bezit zelf een 2,40m gatenrij lineaal, geniaal voor hoge kasten....
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Re: Excenterverbiningen

Houten Klaas zei:
Gatenrij geleiderail van Festool bij mijn OF 1010 was mijn fijne aankoop 3 weken geleden.....
Dus dat komt goed.

En wat kost zoiets dan? Ik moet namelijk ook een aantal kasten voorzien van gaatjes....
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Re: Excenterverbiningen

Ach beste Zuma,
Er is altijd baas boven baas. Ik kom al een heel eind met mijn 2x1.40m geleiderail voor de zaag en mijn gatenrails van 108 cm (moet ik iets vaker aftekenen).
Ja, moet ook nog de geleidingsplaat (FP-LR32) kopen. De hele set (LR32 set) lijkt mij niet nodig.

Beste Epistaxis,
Op de site van Festool (http://www.festool.nl) staan veel spullen met prijzen, vergeet ook niet bij de verschillende machines bij het tabblad "toebehoren" te kijken. Daar staan de aanverwante artikelen.
Ik kocht de OF 1010 voor 451,01 inclusief BTW.
de gatenrail 108 cm kost 89,96 (heb ipv de geleiderail van 80 cm de gatenrail erbij genomen)
de geleidingsplaat kost 121,38
Maar voor dat geld heb ik nu een frees die ik "precies" kan instellen en waarmee ik geheel nauwkeurig kan werken!!! De merkloze bovenfrees van de Gamma heeft jarenlang prima gefunctioneerd maar met het Festoolspeeltje is het toch.........anders. :D :D :D
Nu ik dan toch bezig ben:
Heb ook de TS 55 aangeschaft met 2x140cm geleiderail en verbindingsstukken. Tja en je kunt je misschien voorstellen hoe het is met die zaag te zagen net nadat je met de 30 jaar oude Black en Decker hebt gezaagd. Nu is recht ineens "recht" en precies is "precies"! Nogmaals: ik heb me altijd goed kunnen redden met de andere spullen maar ik ben enorm blij met deze aankopen.
TS 55 was 535,nogwat maar was aanbieding met extra geleiderail en 2 verbindingsstukken erbij.

Ben nu aan het sparen voor een stofzuiger....

Nog andere tip: De catalogus heb ik besteld door Festool te bellen.

Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.