Schaaf Vandiktebankje Inca

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb onlangs een mooi schaafbankje van het merk Inca gekocht. Prachtig en degelijke machine die erg mooi werkt. Ik moest de messen wel opnieuw afstellen omdat hij bij de laatste paar cm van het hout meer afhaalde dan de bedoeling was (hier is volgens mij een naam voor, maar die ben ik even kwijt).

Alle bewegende onderdelen heb ik gesmeerd, zodat alles weer soepel loopt. Het blad wil ik ook nog behandelen zodat deze nog wat gladder is. Waar zou ik zoiets het beste mee kunnen doen? Het blad is opzich nog vrij glad, maar er zitten een paar krassen op die ik graag weg zou willen halen. Hoe zou ik dit het beste kunnen doen?

En dan nog een laatste vraag.. gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe oud is zo'n machine eigenlijk?

schaafbank011.jpg

schaafbank014.jpg
 

tegno9

Actieve deelnemer
1 okt 2011
49
0
Ik zou niet weten hoe je dat blad gladder kunt maken, maar ik heb even een vraag: Wat doet zo'n ding eigenlijk, en hoe duur is zoiets gemiddeld?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik weet niet wat ze gemiddeld kosten. Je komt ze volgens mij niet zo vaak tegen. Ik heb voor de mijne 90 euro betaald.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik dacht dat ze van de jaren '60-'70 waren.
Fabriek bestaat niet meer, maar in Zwitserland zijn de onderdelen nog nieuw te koop.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Zo oud al hé, dan ziet het er nog erg goed uit moet ik zeggen. Volgende week wil ik er een eikenhouten vloer mee schaven. Ben benieuwd hoe die het volhoud.
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
jelmer zei:
Ik weet niet wat ze gemiddeld kosten. Je komt ze volgens mij niet zo vaak tegen. Ik heb voor de mijne 90 euro betaald.

Voor de prijs zou ik hem ook meenemen,ookal wil ik zoveel mogelijk met de hand vlakken.

succes ermee!

Bram
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat is ongeveer de prijs van zo'n machine dan? Het is in ieder geval beter dan zo'n chinese machine.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik heb zelf ook een Inca vlak-vandiktebankje, alleen een ander model dan die van jou.
Ik ben er tot nu toe zeer tevreden mee, hij kan ook genoeg aan (ook eiken!)

Groeten,
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Ik heb ook z'n bankje en dan met een aparte invoer voor de verdikte bank, met aan en afvoer rollen.
Ben best wel tevreden mee, zou op gegeven moment dan wel een grotere willen hebben op 380 v, maar dat is een ander verhaal.
 

DDescheemaek

Nieuw lid
1 nov 2011
3
0
ik heb juist ook zo'n Inca bankje op te kop kunnen tikken.
Het vandikte opzetstuk is roest moet wel los gemaakt worden. Deze is waarschijnlijk nooit gebruikt.
Kan iemand wat uitleg geven hoe je deze best gebruikt, hoe deze te monteren
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als je wil kan ik wel van foto's van die van mij maken.

Let er wel op dat als het het vandikte opzetstuk er op hebt zitten, dan het schaafgedeelte dan helemaal naar beneden gedraaid moet worden, anders werkt het niet.
 

DDescheemaek

Nieuw lid
1 nov 2011
3
0
heb het vandikte opzetstuk losgekregen, gaat nu terug goed op en neer. Heb wel de vier moeren met inbus bouten moeten losdraaien. Waarschijnlijk moet ik die nu terug uitvlakken. Hoe doe je zoiets?
Goed om weten dat het schaafgedeelte helemaal naar beneden moet.
Je spraak ook over messen afstellen, hoe doe je dat?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Leuke link.. genoeg om door te nemen zie ik :D

Hier nog een paar foto's van de vandikte. Wil je meer of ergens anders van dan zeg je het maar..





 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.