Verlichting werkplaats

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
De verlichting in mijn schuur/werkplaats (3x4M) heb ik geregeld met halogeenspotjes. 4x 35W. Maar soms is dat te weinig of ik heb te veel schaduw. En daarom heb ik nog een kleine bouwlamp van 500W hangen. Maar dat werkt ook niet altijd prettig.
Ik vraag me nu af hoe en hoeveel verlichting jullie hebben in jullie werkplaats. Is meer licht altijd beter?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
In mijn huidige werkplaats (1.8 x 4) heb ik TL verlichting. 2 armaturen met 2 TL lampen per stuk. De armaturen hebben van die spiegels die voor goede spreiding zorgen.

De lampen hangen zo dat je niet in je eigen schadus staat als je voor de werkbank staat als je aan het werk bent.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
In mijn schuur (2,5 bij 2,5) heb ik 2 TL balken in een armatuur aan het plafond hangen, maar onder de keukenkastjes boven de werkbank ook nog een rij TL balkjes (in van die keukenarmatuurtjes), hierdoor heb ik eigenlijk nooit schaduwwerking maar wel genoeg licht :) .
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hoe meer daglicht, hoe beter !! Helaas heb ik erg weinig daglicht tot op heden op mijn zoldertje. Er hangen momenteel 3 sets tl lampen. Op de werkbank nog een bureaulamp en eenzelfde nog boven de draaibank.

Ik zit te denken om wat dakramen te laten plaatsen in het dak om zo nog meer daglicht binnen te krijgen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
belangrijk voor schaduwloze verlichting, is dat je je werkplek (werkbank of machine) vanuit een aantal verschillende hoeken belicht; Begin dus best met Tl-buizen als algemene verlichting, aangevuld met spots op bepaalde machines (waar gericht sterk licht belangrijk is voor je veiligheid en voor precies werk.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Wat een oplossing is heet indirecte verlichting. Als je een WIT plafond heb dan is dit snel opgelost, Draai je halogeen lamp om, dus richt je licht naar boven. Je maakt dan gebruik van het effect van afbuigende lichtstraling. Natuurlijk wel de lamp op afstand van je plafond houden, anders maak je BRAND in de werkplaats :cry: :cry: :cry:
Een 500 W lamp maakt het wel heel snel WARM in de werkplaats.

HG Hugo
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Je kan ook kiezen voor daglichtkokers : Sunpipes,Solatube,Solartube . Dan heb je overdag geen verlichting meer nodig. Geven veel meer licht dan een velux, dakraam.
Alleen jammer dat het zo prijzig is.

Groeten,

Geert
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik heb een gewone gloeilamp aan het plafond, 3 bureaulampen aan de werkbanken en 1 bureaulamp aan de lintzaag. Hier zitten spaarlampen in omdat de warmte van een halogeenspot hinderlijk is als ze kort op je werkstuk staat. Het is gelijk ook een veel aangenamer licht dan een TL-armatuur wat gelijk ook nog vermoeiend op de ogen werkt ook. En vooral: Ik heb drie ramen in mijn werkplaats voor veel daglicht.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb in mijn werkplaats van 7 op 8meter 6 TL buizen van 120 cm, en nog twee TL's extra boven de werkbank tegen de muur (is niet de werktafel die los in de werkplaats staat). De zesTL's zijn eigenlijk te weinig voor een goede verlichting van de werktafel. Maar met de twee extra lampen is het voldoende, ook omdat deze buizen van een ander type zijn waardoor ze duidelijk meer licht geven.
 

WR1944

Oud hout
In de basement was een 100 W gloeilamp aanwezig. Toen ik er eenmaal een L-vormige werkbank in ging maken heb ik contactdozen en verlichting boven de banken aangebracht. Twee elementen met elk een dubbele 21 W TL-buis. Toen ik later een andere hoek in gebruik nam kwam daar een derde set bij met twee 32 W TL-buizen. Voldoende licht vind ik belangrijk, zeker als je wat ouder wordt. In de rest van de basement zitten naast de originele pit nog twee elementen met elk een 15 W TL-buis. Als ik meer ruimte ga bezetten zal de hoeveelheid verlichting evenredig meegroeien.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Niemand is dus van mening dat je ook te veel licht kunt hebben?
Ik heb ook een systeemplafond in de garage en denk dat ik een aantal TL bakken erbij ga plaatsen. en die los aan/uit schakelen als nodig.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
WR1944 zei:
Een goede verlichting draagt, behalve aan de nauwkeurigheid van werken, ook bij aan de veiligheid. En teveel licht lijkt me alleen hinderlijk als je met reflecterende voorwerpen werkt. Maar je kan altijd een zonnebril opzetten. ;)
Of een lasbril als het echt te erg wordt. :D
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Vinden jullie TL licht dan geen verschrikkelijk licht om in te werken? Ik vind het veel te wit en het doet me denken aan een fabriekshal of een klaslokaal. Een gewone spaarlamp geeft voor mij een veel aangenamer licht en geeft ook een huiselijker gevoel aan de werkplaats. Het maakt voor mij gewoon dat ik nog liever in mijn atelier ben. ;)
(Als mijn vrouw dit leest laat ze terstond alle lampen vervangen door TL... :D )
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ook TL kan je in diverse kleuren krijgen van spier wit, tot zalm roze. Ook ik heb mijn werkplaats/garage vol hangen met tl bakken, maar door het gebruik van gebroken wit kleur valt dat kille wel mee hoor.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Jokke,
dat begrijp ik niet helemaal, een spaarlamp is tenslotte een opgevouwen tl.
En zoals Joris al zegt tl licht heb je in alle kleuren.
830 vind ik persoonlijk wel een mooie kleur, maar niet om bij te werken dan vind ik wat koeler (840) weer prettiger.
Zelf heb ik een dubbel armatuur met 1x 830 en 1x 840 erin.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ik heb een tel buis naar beneden gericht en 1 laat ik indirect via het plafond schijnen, ben zelf wel te spreken erover, hoe dan ook nooit gericht licht
En verders heb ik daglicht das ten alle tijden het fijnste :)

GRT HF
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.