Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Verlichting werkplaats

De verlichting in mijn schuur/werkplaats (3x4M) heb ik geregeld met halogeenspotjes. 4x 35W. Maar soms is dat te weinig of ik heb te veel schaduw. En daarom heb ik nog een kleine bouwlamp van 500W hangen. Maar dat werkt ook niet altijd prettig.
    Ik vraag me nu af hoe en hoeveel verlichting jullie hebben in jullie werkplaats. Is meer licht altijd beter?

Re: Verlichting werkplaats

In mijn huidige werkplaats (1.8 x 4) heb ik TL verlichting. 2 armaturen met 2 TL lampen per stuk. De armaturen hebben van die spiegels die voor goede spreiding zorgen.

De lampen hangen zo dat je niet in je eigen schadus staat als je voor de werkbank staat als je aan het werk bent.

In mijn schuur (2,5 bij 2,5) heb ik 2 TL balken in een armatuur aan het plafond hangen, maar onder de keukenkastjes boven de werkbank ook nog een rij TL balkjes (in van die keukenarmatuurtjes), hierdoor heb ik eigenlijk nooit schaduwwerking maar wel genoeg licht .

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Hoe meer daglicht, hoe beter !! Helaas heb ik erg weinig daglicht tot op heden op mijn zoldertje. Er hangen momenteel 3 sets tl lampen. Op de werkbank nog een bureaulamp en eenzelfde nog boven de draaibank.

Ik zit te denken om wat dakramen te laten plaatsen in het dak om zo nog meer daglicht binnen te krijgen.

belangrijk voor schaduwloze verlichting, is dat je je werkplek (werkbank of machine) vanuit een aantal verschillende hoeken belicht; Begin dus best met Tl-buizen als algemene verlichting, aangevuld met spots op bepaalde machines (waar gericht sterk licht belangrijk is voor je veiligheid en voor precies werk.

Wat een oplossing is heet indirecte verlichting. Als je een WIT plafond heb dan is dit snel opgelost, Draai je halogeen lamp om, dus richt je licht naar boven. Je maakt dan gebruik van het effect van afbuigende lichtstraling. Natuurlijk wel de lamp op afstand van je plafond houden, anders maak je BRAND in de werkplaats :cry: :cry: :cry:
    Een 500 W lamp maakt het wel heel snel WARM in de werkplaats.

HG Hugo

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008

Je kan ook kiezen voor daglichtkokers : Sunpipes,Solatube,Solartube . Dan heb je overdag geen verlichting meer nodig. Geven veel meer licht dan een velux, dakraam.
    Alleen jammer dat het zo prijzig is.

Groeten,

Geert

Ik heb een gewone gloeilamp aan het plafond, 3 bureaulampen aan de werkbanken en 1 bureaulamp aan de lintzaag. Hier zitten spaarlampen in omdat de warmte van een halogeenspot hinderlijk is als ze kort op je werkstuk staat. Het is gelijk ook een veel aangenamer licht dan een TL-armatuur wat gelijk ook nog vermoeiend op de ogen werkt ook. En vooral: Ik heb drie ramen in mijn werkplaats voor veel daglicht.

ik zit op dit moment gewoon in de garage met een verlaagd systeemplafond erin
    zitten 5 blokken met elk 4 TL buizen
    en vooraan nog twee lange en helemaal achteraan nog twee lange boven de werkbanken

Ik heb in mijn werkplaats van 7 op 8meter 6 TL buizen van 120 cm, en nog twee TL's extra boven de werkbank tegen de muur (is niet de werktafel die los in de werkplaats staat). De zesTL's zijn eigenlijk te weinig voor een goede verlichting van de werktafel. Maar met de twee extra lampen is het voldoende, ook omdat deze buizen van een ander type zijn waardoor ze duidelijk meer licht geven.

Forum Rechten