zandkorrels in de lijm ter fixatie?

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Vandaag las ik in een engels blad over tafels maken iets waarvan ik dacht ja hoe simpel kan het zijn. Het ging namelijk over het verlijmen van passend geschaafde planken tot een tafelblad. Probleem wat je dan vaak tegenkomt is dat bij het inklemmen de planken onderling gaan verschuiven door de gladde lijm. Normaal los ik dit op door een paar lamello's te gebruiken om alles te fixeren. Nu werd er als tip gegeven om als de lijm is aangebracht er dan een paar fijne zandkorreltjes op de aangebrachte lijm te doen. Bij het inklemmen worden de planken zo prima op zijn plek gehouden?
Ik moet zeggen dat ik het zelf nog niet geprobeerd heb maar ik vond het zo een simpele oplossing voor dit vaak voorkomende probleem dat ik dit toch even wilde melden. Wellicht dat er houtbewerkers bij zijn die dit al lang kenden maar voor mij was het geheel nieuw.
Groetjes Nol
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Als ik nog eens een snijplank ala the woodwhisperer ga maken zal ik dit eens proberen. Die krengen zijn ook erg lastig om mooi uit te lijnen tijdens het klemmen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Achteraf natuurlijk minder leuk voor de snijgereedschappen...
Je kan dan even goed enkele kleine spijkertjes in het midden slaan, dan de kop schuin afknippen met een
tang, en wanneer de lijm is aangebracht, de planken tegen mekaar tikken.

Groeten,
Steven
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Klein beetje zand is sneller aangebracht dan kleine spijkertjes. En voor het snijgereedschap maakt het dan niet veel verschil denk ik!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Scheppie zei:
ALs er zand tussenzit dan sluit de naad toch niet meer lijkt mij?

Ik neem aan dat het echt om enkele korrels gaat. Deze pers je dan met klemmen wel in het hout.

@steven, je bedoelt dan wanneer je een snijplank op deze manier verlijmt. Daar kan ik dan wel inkomen. Bij bijvoorbeeld een kast oid, heb je er geen last van.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
nol zei:
Vandaag las ik in een engels blad over tafels maken...

Eigenlijk verbaasde ik me meer over de eerste zin dan de rest. Bestaat er een blad speciaal gericht op het maken van tafels?

OT: gevoelsmatig lijkt het mogelijk om planken met de zand oplossing nog iets te verschuiven tijdens het aandraaien van de klemmen indien nodig. Bij het gebruik van spijkertjes is dit niet mogelijk.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@thom: Ik bedoel niet voor de messen die op een snijplank worden gebruikt, maar voor de snijgereedschappen waar het blad na de lijming mee afgewerkt wordt. Scheermesscherp wordt snel bot zo lijkt me...

@peter: ik dacht net dat de bedoeling van het zand was om niet meer te verschuiven;-). Je hebt een punt hoor, maar toch komt zand m'n atelier niet in :lol:

Groeten,
Steven
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Wanneer je planken verschuiven tijdens het lijmen van panelen wil dat vooral zeggen dat er te veel lijm tussen zit. Overkomt mij ook wel, maar ik plaats dan een lijmklem op de lijmvoeg aan de uiteinden. Als je werkstuk onder druk staat kan je de lijmklemmen wegnemen. Het teveel aan lijm is er dan tussenuit en het zal niet meer verschuiven.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
@ Peter, het is geen blad maar een 170 pagina's tellend boek genaamd "Tables". Dit is een uitgave van The Taunton Press. Hierin worden 10 tafels getoond compleet met tekeningen en foto's en heel uitgebreide instructies. Als je het leest en de mooie foto's ziet krijg je gewoon zin om het zelf te gaan doen, zeker geen saai boek.

Verder wat betreft het zand gaat het om een paar korreltjes uit een klein doosje ter grootte van een 2 euro muntstuk en niet om een hand zand uit een grote zak.
groetjes Nol.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Met spijkertjes doe ik regelmatig. Zand lijkt me een beetje vreemd.... Maar probeer het eens en rapporteer dan je bevindingen zou ik zo zeggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.