Foto's van opdrachten

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ziet er netjes en strak uit Jules!

Maar wat ik altijd mis bij CNC is het echte 3D, zoals alleen een goede houtsnijder dat kan. Zoals te zien is op de site van http://www.patrickdamiaens.be/nl/index.html .

Maar goed, dit is appels met peren vergelijken. Gezien het verschil in prijs kan ik beter zeggen appels met witte truffels vergelijken.
Het is allebij lekker, maar het ene is niet voor iedere beurs betaalbaar.
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Je hebt het met handsnijwerk inderdaad over een enorm prijsverschil.
Toch heb ik verschillende klanten waarbij ik met de CNC het freeswerk doe, ze het met de hand nawerken en verkopen als hand-hout snijwerk.

Vooral in het lettersnijden is alles mogelijk, maar met wat meer programmeerwerk ook al het '3D' snijwerk zoals in de voorbeelden van Patrick.
Op de foto's staat onder andere een voorbeeld van de Woodman, uitgesneden uit een plaat eiken van 40mm dik. Omdat het een CNC-voorbeeld is heb ik het niet afgewerkt.
Bewerkingstijd van zo'n snede is ongeveer 3 uur. Wanneer je het met de hand zou gaan maken ben je incl het aftekenen weken bezig.
Groet,
Jules
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jules, wanneer ik naar die foto's kijk, begint mijn hartje sneller te kloppen, als werktuigbouwer.
De laatste cnc machine die ik gebouwd heb was een top-en bottom machine die zowel boven als onder dezelfde dikte hout wegschuurd. Heeft een werkbreedte van 1300mm. Mischien iets voor jouw werkplaats? Hoe ga je met de stofafzuiging om, vraag dit omdat ik nogal wat houtstof op de vloer zag liggen. Heb in elk geval genoten van al dat mooie werk.
Ad
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Beste Ad,
Stofafzuiging bij een bovenfrees is altijd een probleem. Bij groeven frezen aan de bovenzijde gaat het redelijk, frezen aan de zijkant kunt je vergeten.

Ik gebruik een Holtrop-Jansma onderdrukfilter type MSO300 met een afzuigcapaciteit van 6000m3/uur.
Rond de frees zit een borstel die moet voorkomen dat de spaanders naar buiten wegvliegen.
Deze wordt automatische bestuurd door de computer tijdens het frezen.

Groet,
Jules
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Jules Bosma zei:
Hallo allemaal,
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Erg mooi werk Jules, het haalt bij mij wel twee reacties naar boven:
1) fantastisch dat dit nu allemaal mogelijk is
2) wat blijft er over van het mooie ambachtelijke handwerk? ;)

Ik snap dat je productietechnisch niet anders kunt anno 2009, als je dat vergelijkt met de 17e eeuw waar de schrijnwerkers soms maanden met een opdracht bezig waren :mrgreen:
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Ik vind het juiste een uitdaging om oude constructies weer betaalbaar en beschikbaar te maken.
De CNCmachine met de juiste programma biedt enorm veel mogenlijkheden om dat te bereiken.

Daarbij ben ik zelf een houtworm en computertechneut en vind het leuk die twee de combineren tot wat moois.
Groet,
Jules
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Jules Bosma zei:
Ik vind het juiste een uitdaging om oude constructies weer betaalbaar en Daarbij ben ik zelf een houtworm en computertechneut en vind het leuk die twee de combineren
Dat komt me bekend voor ja ;) ik wil ook wel cnc gaan inzetten in de niet te verre toekomst maar meer voor het saaie tijdrovende voorwerk, daarna zelf met de hand de puntjes op de i zetten, zo schraap ik bv nog mijn paneeltjes met een schraapstaal en dat ziet er gewoon beter uit (vind ik) dan met de schuurmachine. En eerlijk is eerlijk de rust, de stilte en het zachte geschraap of schaafgeluid over het hout, de geur die van het eiken afkomt, tja dat heeft echt meer voor mij dan het heen en weer gepiep van de stappenmotoren en hoge gegil van de bovenfrees :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.