Creusen werkbankslijper DS 7150 TS

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik zit ook aan een machine van Creusen te denken. Zelf ging mijn voorkeur eigenlijk uit naar de ds 7500 ts vanwege het lagere toerental. Echter istie wel een flink stuk duurder, en ik weet niet of dat het waard is.

Wat heeft jouw doen besluiten om deze machine te kopen? Heb je nog meer merken bekeken?
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
70
Rotterdam
www.ericofon.nl
Heb de bouwmarkt machientjes bekeken en zagen er een beetje iel uit, we hebben er 1 op de zaak een ouder model maar slijpt ook goed. Dit machientje loopt en slijpt perfect en 5 jaar garantie vandaar de keuze.
Gr
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik zit ook te dubben over een Creusen slijpmachine en wel de langzaamdraaier. Tot nu toe diverse sneldraaiers gehad met steeds fijnere stenen: Ferm, een oude Creusen en een oude Tormek met snelle en natte langzame steen. Vandaag in Grosz Hesepe (Dld) geweest in de buurt van Meppen en daar de open dagen van Schulte bezocht. Daar ook de vraag over de slijperij neergelegd. Van collega houtdraaiers kreeg ik alleen maar lovende woorden over de langzaamdraaier van Creusen (die daar te koop stond). Er was zelfs een die aangaf dat je het natslijpen met een Tormek wel achterwege kunt laten. Dus mijn keuze is wel gemaakt: de langzaamdraaier van Creusen met een steen van korrel 60 en één met korrel 100. Ik slijp namelijk uit de hand en dat voldoet mij beter dan het gebruik van hulpstukken, alhoewel je dan wel steeds over dezelfde vouw beschikt. Maar ja, ik heb nou eenmaal geleerd uit de hand te slijpen.
De oude gaan dus in de verkoop voor enkele €€€'s.
vr.gr. Jan Pranger.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik heb dezelfde machine als Poolvos. Bevalt redelijk goed, je moet wel goed uitkijken dat je niet te veel druk geeft. Ik heb een one-way slijphulp erbij.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Weet iemand of je dat probleem (te snelle meteriaalafneme) met de langzaamdraaier ook hebt? Mijn voorkeur gaat uit naar die machine, alleen is het prijsverschil wel groot genoeg om er nog even extra over te denken.
 

tuoh

Oud hout
Woodworker zei:
Weet iemand of je dat probleem (te snelle meteriaalafneme) met de langzaamdraaier ook hebt? Mijn voorkeur gaat uit naar die machine, alleen is het prijsverschil wel groot genoeg om er nog even extra over te denken.

Op het werk heb ik de beschikking over twee verschillende types van Creusen, de snelle, en de trage versie.
Ik kan dan ook mooi vergelijken tussen beide :D

De langzaam draaiende Creusen hebben we nu twee jaar in gebruik, en van de aankoop hebben we nog geen minuut spijt gehad, zeer goede machine, en een puik slijpbeeld. Deze traagloper neemt zeker niet te veel af, integendeel zelfs. De beitels blijven tijdens het slijpen redelijk koel, afkoelen in water is bijna nooit nodig. De steen vraagt wel wat meer onderhoud, dwz. regelmatig de diamantdresser er eens over halen, de steen slipt sneller dicht dan bij de snelle versie. De slijpsteen geeft ook een fijner geslepen snede die beduidend sneller afgewet is.
Het slijpproces is trager dan op een sneldraaiende machine, maar toch heel wat sneller dan op een Tormec.

Beitels en schaafmessen slijp ik altijd op de trage machine, het snelle exemplaar gebruik ik enkel als er serieus wat moet afgenomen worden, meestal bij houtbeitels met stukjes uit de snede :cry:

Bij de snelle slijpsteen gaat alles wat sneller, maar moet je zeker de temperatuur van de beitels goed in de gaten houden, sommige staalsoorten verbranden rap. Dus veel intensiever koelen met water.
Mijn HSS draaibeitels slijp ik wel op de sneldraaiende machine, dat gaat heel wat sneller en heeft hetzelfde eindresultaat als slijpwerk op de traag draaiende, dit in tegenstelling met gewoon koolstofstaal, hier is er wel een duidelijk waarneembaar verschil.

Beide machines zijn uitgerust met identieke stenen, een witte steen K60 en K100. waarbij we bijna altijd de K60 gebruiken, die levert het mooiste slijpbeeld op.

Wat wel een pijnpunt is, maar dit geld voor bijna alle slijpmachines, de oplegsteunen zijn knudde. Die heb ik al direct aangepast, het oppervlak is te klein, en ze zijn moeilijk te stellen, heb dan ook de steunvlakken vergroot, en de stelbouten vervangen door langere exemplaren met een vleugelmoer, dat werkt al heel wat beter.


André
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
rené13 zei:
gaat het materiaal snel van de beitel of van de schijf zelf af?
want dat snap ik niet echt goed,wil er zelf ook een kopen maar als de schijf snel op raakt neem ik er meteen een reserve bij

Volgens mij bedoelen ze afname van de beitel.

jan pranger zei:
André bedankt, dit geeft me een mooie steun in de rug.
vr.gr. Jan Pranger.

Mij ook inderdaad ;) Alhoewel ik al jaren houtbewerk en speciaal houtdraai, heb ik nog nooit een deugdelijk slijpsysteem gehad. Ik slijp altijd op de bandschuurmachine. Gaat opzich ook wel, maar het is zo'n gepruts dat je tegen het slijpen op gaat zien, en dus soms telang doorging met een stompe beitel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.