Medicijnkastje (medicin cabinet)

WR1944

Oud hout
Omdat ik in de badkamer een kast heb geplaatst met bakken voor kleding heeft een klein tafeltje het veld moeten ruimen. Om de vermindering in opstelruimte te compenseren dacht ik een planchet tegen de muur te maken. Nu was er boven de wastafel een medicijnkastje dat volgens de vrouw des huizes eigenlijk te ondiep was voor modaal gebruik. Dus besloot ik twee vliegen in een klap te vangen en ben begonnen met een medicijnkastje waarvan de onderkant naar links doorloopt als planchet. Ik hoop het voor haar verjaardag, over ongeveer 4 weken, klaar te hebben.
Dus 3 planken populier gekocht, 1x6 (19 x 140 mm). Totaal 21' en de prijs was $2.05 per foot. Met sales tax is dat ruim $45 of EUR 32. Ik heb geen idee wat dit in Holland kost maar het lijkt me interessant om een idee te hebben van de prijzen hier.
In de basement hing nog een metalen medicijnkastje uit de periode dat die ruimte nog bewoond werd. Daar heb ik de spiegel uit gesloopt. Die spiegel viel redelijk in de maten die ik al op het oog had. De deur van het te maken kastje is met de nieuwe frezen bewerkt in de traditionele rail en stile vorm. Het uitgangsmateriaal was de halve breedte van de planken, ca. 65 mm. Ik had geen idee waar ik eindigde kwa maten dus ik heb eerst het contraprofiel op de rails gemaakt, toen de ronding van de toprail, toen alle profielen aan de binnenkant gefreesd. Voor een eerste keer viel het reuze mee. Omdat ik de spiegel als een normale ruit wilde aanbrengen heb ik de randen aan de achterzijde weggestoken.
En toen ging het fout. Omdat ik de lengte van de stiles (vertikaal) had afgetekend voordat de het achterdeel van de sponning was weggehaald en ik niet twee keer heb gemeten voor ik een keer ging zagen waren de stles een cm te lang. Daar kwam ik pas achter toen de lijm gedroogd was. Er viel niets te corrigeren dus overnieuw beginnen. Ik was trouwens niet tevreden over het relatieve smalle deel van de boog van de boven rail.
Ik had gelukkig genoeg hout ingeslagen dus opnieuw maken was geen probleem. Nu kon ik de boog iets breder maken. En met de tweede keer ging het sneller en gelukkig klopten de maten beter. Als laatste heb ik een buitenom een afronding gemaakt met de zelfde straal als de overige profielen.
De spiegel wordt opgesloten door een plaat hardboard. Het hardboard wordt vastgezet in de lijst met een soort van clips die ik in Holland nog nooit gezien heb, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn amateurisme liggen. Je drukt ze met een schroevendraaier in de lijst en het zit goed vast. Nu de deur klaar is weet ik ook de maten van het kastje en kan ik verder.

Het hout voor de rest is al gezaagd maar er komt weer een ander klusje tussendoor. Wordt vervolgd.

Attached files
 

HJHvdK

Nieuw lid
14 sep 2011
21
0
Mooi hout! Wat heb je gebruikt?

Het deurtje ziet er in ieder geval erg netjes uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Zo te zien yellow poplar, daar kun je ook mooi shutters van maken, lekker stabiel en niet duur :)

Wat mij betreft alleen niet helemaal lekker transparant af te werken omdat er nogal wat kleurverschil in het hout van mijn shutters zat, soms bruinig, soms meer wit en af en toe bijna groen. Lijkt bij jouw hout minder te zijn, meer egaal gekleurd.

Mooi kastje tot zoverre en wat me telkens opvalt is dat je oplossingen om te frezen zo simpel maar effectief zijn nu ook weer met ja parallelgeleider.
 

WR1944

Oud hout
Scheppie zei:
Mooi kastje tot zoverre en wat me telkens opvalt is dat je oplossingen om te frezen zo simpel maar effectief zijn nu ook weer met je parallelgeleider.

Dat krijg je na 35 jaar engineering. Er werd me ooit verteld dat goed ontwerpen de kunst van het weglaten is. Hoe simpeler hoe beter zolang het aan z'n vereiste functie voldoet. Mede daarom kan ik met verwondering naar derde wereld oplossingen kijken.

Eigenlijk doe ik wat Philips pretendeert te doen: simplicity. :mrgreen:
 

WR1944

Oud hout
Het medicijnkastje is weer een paar stappen dichter bij het eindresultaat gekomen.
De planken op lengte gezaagd, de onderste plank van een afronding voorzien en de domino's aangebracht. Hier gebeurde m'n eerste boo-boo, ik realiseerde me niet dat de domino's iets dieper worden gefreesd dan de halve lengte van de domino. Dus de eerste ging gelijk door de plank heen en natuurlijk op de meest in het oog springende plekje. Ik heb een stukje min of meer bijpassend hout gebruikt om het gat te dichten. We hebben als nazaten van Hans Brinkers hier een natuurlijk talent voor.
Met het droogpassen merkte ik de tweede boo-boo. Ik had de plaatsen voor de domino's vanaf de zijkanten van de planken uitgezet. Die planken verschilden iets van een halve mm. Omdat ik (nog) geen zaagtafel heb liet ik het erbij. Maar hierdoor gingen de domino's pas na enig geweldadig aandringen de gaten in. Maar toen paste het dan ook vrij goed. Dus in het vervolg de domino's van een kant aftekenen.
De gleuf voor het multiplex achterschot (5 mm) gefreesd en het achterschot op maat gemaakt. Het legplankje op diepte gemaakt nu ik wist hoe ver de groef vanaf de achterkant kwam.
Alles minus bodemplank en achterschot samen gelijmd, het kwam verrassend mooi haaks uit. Na drogen het achterschot en de bodemplank gelijmd en deze fase was gedaan.
De knop en de scharnieren aangebracht. Ik moet nog een sluiting kopen en dat wordt waarschijnlijk een kogelsnapper. De laatste handeling wordt verven en dat is voor mij altijd de minst aantrekkelijke bezigheid.

Attached files
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Dat ziet er erg mooi uit!, welke afmetingen heeft het kastje?

Groeten Rudolf.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb het kabinet in de verf gezet. Ik heb een grote hekel aan verven en dat komt voor een belangrijk deel door het schoonmaken van de kwasten en het wachten tot de zaak droog is en het schuren. Daarom gebruik ik watergedragen soorten maar dat droogt niet mooi op, je blijft iets van de kwast zien. Dat zal wel met m'n slechte schildertechniek te maken hebben. Afijn, de zichtkanten hebben twee tot drie lagen gekregen, de rest een enkele laag en toen vond ik het mooi genoeg.
De kast moet aan dezelfde schroeven komen als van de oude kast. Hoe neem je die gaten over? Na rijp beraad kwam ik tot het volgende.
Ik schroefde de oude kast van de muur. Zoals ik al vreesde zaten er veel meer gaten in dan strict noodzakelijk voor de kast. Men had een soort van gatenkaas gemaakt om de balken achter de gipsplaat te kunnen vinden. Met de oude kast als voorbeeld markeerde ik de "goede" gaten. Ik nam een krantenpagina en legde die op de grond. Dan de oude kast er op en tekende ik de gaten op de krant af met een viltstift. Vervolgens plakte ik de krant tegen de muur, precies over de goede gaten. Toen positioneerde ik de nieuwe kast op z'n nieuwe plaats tegen de muur en tekende ik de omtrek van de kast af op de krant. Ik knipte de krant langs de lijnen af en legde dat over de achterkant van de nieuwe kast. Zo kon ik de gaten aftekenen en boren. Uiteindelijk paste het precies, zoals te verwachten was. Deze methode lijkt echter veel omslachtiger op papier (of scherm) dan in werkelijkheid. Het ophangen was toen een fluitje van een cent. En m'n vrouw is dik tevreden, want ze kan er meer in kwijt. Omdat ze nogal klein is kan ze zich nu ook in de spiegel zien en dat is voor vrouwen in het algemeen wel belangrijk..

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.