Welke bovenfrees kopen

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Hallo medeforumleden.
Ik ben nieuw hier en lees met alle plezier in dit forum. Ik weet dat het onderwerp vaak terugkomt maar ieder heeft weer zijn eigen specifieke vragen.

Ik ben een amateur houtbewerker. Ik maak af en toe een kast, een buro een trolley etc.
Ik zit redelijk goed in het elektrisch gereedschap. Zo ook mijn boven frees een OFE 1229 Signaal. Een fijne degelijke machine. Nu heb ik onlangs een freestafel gemaakt met het idee om deze metabo bovenfrees daar onder te monteren en een nieuwe festool OF 1010 EBQ voor het hand werk te kopen. Die is lichter en heeft vele gemakkelijk opties.
De freestafel is af maar de metabofrees eronder bevalt niet. Hij is door de zware plunjer nauwelijks omhoog te duwen en dan al helemaal niet fijn af te stellen. Nu twijfel ik wat te doen. Een goedkope bovenfrees van bijvoorbeeld Hornbach er vast onder monteren, daar zit tenminste een draaiknop aan om het van onder fijn af te stellen, dan zou ik de metabo nog kunnen aanvullen met alsnog een Festool bovenfrees. Of moet er een betere freesmachine onder de tafel komen, een triton, hitachi of iets dergelijks. Maar dan komt er geen festool naast. Budgetprobleem. Ik gebruik de freestafel hoofdzakelijk voor kantbewerking van panelen en wil er misschien in de toekomst ook enkele kastdeuren mee maken en dus een 8 mm contraprofielfrees zal gebruiken of moet het dan echt 12 mm worden?

Wie heeft hiermee ervaring en kan mij een goed advies geven.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Blazoen,

Als de zware hoogte verstelling het grootste probleem is, zou je ook een systeem kunnen bedenken wat dat probleem aanpakt.

Je kunt bijvoorbeeld een kleine potkrik onder de frees zetten. Een potkrik is behoorlijk gevoelig in hoogte te stellen. Zie foto. (van het web geplukt)


Attached files
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Bedankt Thom voor de reactie,

Ik heb er niet bij vermeld dat mijn freestafel maar 10 cm hoog is en gemonteerd is op een workmate. De frees zelf hangt als het ware tussen de 2 bekken in. Dit scheelde mij veel omdat ik geen ruimte had voor een volledige kast. De oplossing met de krik lukt dus niet en bovendien ben ik ook wel een beetje bang dat de kracht van die krik (2000 KG) de plunjer van de frees kan beschadigen of het bovenblad kan vervormen als de plunjer even niet wil.

Toch bedankt voor het creatieve voorstel.
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
Heb je evt de veren al uit de poten gehaald?Scheelt mss ook weer wat om de frees omhoog te duwen.
Zelf heb ik bij een hitachi M12 in de onderplaat een gat geboord en de freesbegrenzing (M8) draadstang eraf gehaald en hier een plaatje met schroefdraad opgemaakt.Nu kan ik van bovenaf met een lang draadeind waarin een inbusbout zit de frees van bovenaf verstellen.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Hoi Blazoen,

Zelf heb ik in het verleden ook de 'oplossing' gebruikt die jij ook hebt. Een plaat met daarin de frees en het geheel in de workmate. Hier blijf het m.i. mee 'aanmodderen'. Het loont echt de moeite om een meer permanente oplossing te bouwen zoals in de foto die Thom geplaatst heeft. Klik hier voor meer foto's en een summiere van deze eenvoudig te bouwen freestafel.

Over je oorspronkelijke vraag kan ik je niet echt adviseren (te weinig ervaring met verschillende merken).

Hanske, dat klinkt ale een interessante oplossing. Zou je er, wanneer je tijd hebt, eens wat foto's kunnen plaatsen?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je paneeldeuren wil maken is het misschien handig om eerst eens te kijken naar de beschikbaarheid van freesjes. De profiel en contraprofielfrezen voor de stijlen zijn in 8mm schacht ruimschoots voorhanden. De keuze in profielfrezen voor de panelen met 8mm schacht is al beduidend minder. Als dit een prioriteit is zul je dus al naar een zwaarder model moeten met 12mm spantang.Wil je ook wel eens frezen bij bijvoorbeeld Trend in de U.K. kopen vanwege de enorme keuze, dan moet je even kijken of er voor de betreffende bovenfrees ook spantangen in inch maten te krijgen zijn. Verder moet je met de zoekfunctie eens je licht opsteken, omdat over dit onderwerp al heel veel gepost is.

Gr Ed
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik wil toch nog even hier op reageren omdat ik ook lange tijd met dit probleem bezig ben geweest en daar in mijn ogen een andere maar een goede, simpele en goedkope oplossing voor gevonden heb.

Een probleem was een stevige bevestiging van de zware bovenfrees aan de tafel.
Om die zware machine nu met die lullige klemmetjes onder de tafel te bevestigen vond ik toch een beetje link. Dat moest op een betere manier gebeuren.
Door de glijzool van de machine te demonteren, kon ik daarop een gemaakte aluminium plaat monteren.
Die plaat kon door middel van vier bouten met vleugelmoeren stevig aan de tafel worden vastgezet.
afb. 1, 2 3, en 4

Het andere probleem was het op en neer bewegen van de bovenfrees dus ik op het forum aan het zoeken en kwam daar vele variaties tegen van Flintstoneachtige tot de meest geavanceerde elektronische liften.
Die laatste kost bijna net zoveel als een complete freestafel, dus dan toch maar er zelf een maken.
Het is een verstelbare lijmtang met allerlei stukjes overgebleven materiaal,
1 lijmklem, paar stukje hout, 2 paar schroefjes, 2 beugeltjes, stukje rail en 2 boutjes.

Van de klem kon een gedeelte verwijderd worden en met een gemaakt verbinding stukje aan de zool worden vastgezet Op de bovenkant van de frees een kapje van hout gemaakt waardoor de klem mooi recht blijft zitten en tevens de kracht mooi verdeelt.
afb. 5, 6, 7, en 8

Samen met een paar beugeltjes voor het losschieten vastgezet.
Zoals je ziet zit alles vast aan de bovenfreesmachine en is heel simpel en werkt perfect.
En ik kan er e.v.t. op laten als ik de frees los wil gebruiken.
Uiteindelijk is het een combinatie geworden van de voorbeelden die ik op het forum heb gezien.
afb. 9, 10, 11, en 12

Ik kan de frees redelijk nauwkeurig in hoogte afstellen maar door geringe hoogte heb ik een verlengspindel max 18000 rpm bij Trend aangeschaft en kan ook weer mijn 6mm schaft frezen gebruiken.
De lijmklem kan ik indien nodig gewoon ook weer gebruiken (even demonteren en het bekje erop).

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi, mooi stukje eigen werk weer denk ik, is er een reden waarom je hiervoor hebt gekozen en niet voor de methode zoals eerder in de post met een draadeind met een slinger? Lijkt mij dat die oplossing namelijk beter af te stellen is, veel preciezer en bovendien beide kanten op, een lijmklem met spanner is toch stuk minder nauwkeurig te bedienen en bovendien maar 1 kant op toch?

Met frezen is instellen op de tiende millimeter vaak gewenst en dat zie ik niet gebeuren met de lijmklem oplossing.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ scheppie
Zoals ik in mijn voorstelstukje schreef ben ik maar een gewone doe-het-zelver.
Dus zal mijn bedenksel zeker voor verbeteringen vatbaar zijn.

Ja waarom, omdat ik dit veel simpeler in elkaar kon zetten met weinig materiaal.
Het stukje over de bevestiging plaat voor aan de tafel staat los van de lift.

Inderdaad kan ik met de klem niet naar beneden afstellen maar is dat nodig als hobbyist?
Als ik naar beneden moet dan moet ik hem eerst laten zakken en dan weer naar boven afstellen.

Over de nauwkeurigheid kan ik zeggen dat het wel meevalt met dat afstellen naar boven.
De draadstang met of zonder slinger zal zeker nauwkeuriger af te stellen zijn.
Maar in mijn ogen en voor mij minder simpel te maken en is in omvang groter.
Mijn tafel is van metaal en moet vaak uit/in elkaar en opgeruimd worden

Mijn vraag als leek aan u,
Is bij houtbewerking met onder de tafel een bovenfrees op 0,1mm afstellen normaal?

Ik zal toch nog eens nadenken of ik deze simpele oplossing nog kan verbeteren met een slingertje en een draadstang. En wie weet zijn er al weer andere forumleden met een kant en klare oplossing hiervoor.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Alvast allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik heb inmiddels een oplossing gevonden door de mijn lage freestafel die eerst op een workmate geplaatst moest worden van 2 demontabele lange zijpanelen te voorzien zodat ik mijn metabo bovenfrees met een draaispindel omhoog kan draaien. Dit was de goedkoopste oplossing. Het is een redelijk krachtige machine die met een goede kwaliteit 8 mm contrapofielfreesjes overweg zou moeten kunnen.

Nu blijft er geldt over voor een Festool OF 1010 voor het handwerk en vooral handig voor sjablonen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@spaander, volgens mij doe je jezelf tekort, jouw constructie is veel ingewikkelder volgens mij dan een simpele houder met slingertje. Al wat je moet doen is een brug bouwen over je freeshuis, daar een gat in plankje met een draadeind en je kunt 2 kanten op verstellen, jouw metalen constructie is veel ingewikkelder en moeilijker te maken denk ik.

Op de 0,1mm afstellen is misschien niet helemaal nodig maar soms wil je net een tikkeltje meer en dan moet je wel in dat soort eenheden kunnen vergroten.

En naar beneden is net zo belangrijk als naar boven. Als je net een tikkeltje minder moet hebben dan moet je een tikkeltje naar beneden en niet eerst een heel eind naar beneden en dan maar weer zien dat je op hetzelfde punt uitkomt, dat kom je namelijk nooit.

De relatieve hoogte is veel belangrijker dan de absolute hoogte en dus wil je beide kanten op kunnen verstellen.
 

Piet-G

Nieuw lid
17 jun 2010
5
0
blazoen zei:
Hallo medeforumleden.
Ik ben nieuw hier en lees met alle plezier in dit forum. Ik weet dat het onderwerp vaak terugkomt maar ieder heeft weer zijn eigen specifieke vragen.

Ik ben een amateur houtbewerker. Ik maak af en toe een kast, een buro een trolley etc.
Ik zit redelijk goed in het elektrisch gereedschap. Zo ook mijn boven frees een OFE 1229 Signaal. Een fijne degelijke machine. Nu heb ik onlangs een freestafel gemaakt met het idee om deze metabo bovenfrees daar onder te monteren en een nieuwe festool OF 1010 EBQ voor het hand werk te kopen. Die is lichter en heeft vele gemakkelijk opties.
De freestafel is af maar de metabofrees eronder bevalt niet. Hij is door de zware plunjer nauwelijks omhoog te duwen en dan al helemaal niet fijn af te stellen. Nu twijfel ik wat te doen. Een goedkope bovenfrees van bijvoorbeeld Hornbach er vast onder monteren, daar zit tenminste een draaiknop aan om het van onder fijn af te stellen, dan zou ik de metabo nog kunnen aanvullen met alsnog een Festool bovenfrees. Of moet er een betere freesmachine onder de tafel komen, een triton, hitachi of iets dergelijks. Maar dan komt er geen festool naast. Budgetprobleem. Ik gebruik de freestafel hoofdzakelijk voor kantbewerking van panelen en wil er misschien in de toekomst ook enkele kastdeuren mee maken en dus een 8 mm contraprofielfrees zal gebruiken of moet het dan echt 12 mm worden?

Wie heeft hiermee ervaring en kan mij een goed advies geven.

Ik heb zelf de Trend T11, die kan je boven je tafel op diepte stellen.
Zie http://capellemanmachines.be/bovenfrees_T11_trend.htm
De link is allen ter illustratie, ze zijn ook in Nederland te koop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.