Welke bovenfrees kopen

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Hallo medeforumleden.
Ik ben nieuw hier en lees met alle plezier in dit forum. Ik weet dat het onderwerp vaak terugkomt maar ieder heeft weer zijn eigen specifieke vragen.

Ik ben een amateur houtbewerker. Ik maak af en toe een kast, een buro een trolley etc.
Ik zit redelijk goed in het elektrisch gereedschap. Zo ook mijn boven frees een OFE 1229 Signaal. Een fijne degelijke machine. Nu heb ik onlangs een freestafel gemaakt met het idee om deze metabo bovenfrees daar onder te monteren en een nieuwe festool OF 1010 EBQ voor het hand werk te kopen. Die is lichter en heeft vele gemakkelijk opties.
De freestafel is af maar de metabofrees eronder bevalt niet. Hij is door de zware plunjer nauwelijks omhoog te duwen en dan al helemaal niet fijn af te stellen. Nu twijfel ik wat te doen. Een goedkope bovenfrees van bijvoorbeeld Hornbach er vast onder monteren, daar zit tenminste een draaiknop aan om het van onder fijn af te stellen, dan zou ik de metabo nog kunnen aanvullen met alsnog een Festool bovenfrees. Of moet er een betere freesmachine onder de tafel komen, een triton, hitachi of iets dergelijks. Maar dan komt er geen festool naast. Budgetprobleem. Ik gebruik de freestafel hoofdzakelijk voor kantbewerking van panelen en wil er misschien in de toekomst ook enkele kastdeuren mee maken en dus een 8 mm contraprofielfrees zal gebruiken of moet het dan echt 12 mm worden?

Wie heeft hiermee ervaring en kan mij een goed advies geven.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Blazoen,

Als de zware hoogte verstelling het grootste probleem is, zou je ook een systeem kunnen bedenken wat dat probleem aanpakt.

Je kunt bijvoorbeeld een kleine potkrik onder de frees zetten. Een potkrik is behoorlijk gevoelig in hoogte te stellen. Zie foto. (van het web geplukt)


Attached files
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Bedankt Thom voor de reactie,