Boeken

Dirkhj

Actieve deelnemer
Bij het verzamelen van de noodzakelijke kennis t.b.v mijn nieuwe hobby houtdraaien kwam ik herhaaldelijk 2 boeken tegen die je beslist moest hebben (gelezen).
Het eerste: Basisboek Houtdraaien was nog nieuw te koop, het tweede: Houtdraaien, techniek en Projecten was alleen op bestelling in de bibliotheek te leen.
Zelden wordt dit boek in de nederlandse vertaling te te koop aangeboden, maar dan tegen minimaal het dubbele van de nieuwprijs. Het schijnt een collector's item te worden
Na enig zoekwerk op internet kreeg ik een reactie dat dit boek in de NL taal nog nieuw te verkrijgen is.
In welke aantallen weet ik niet en de prijs krijg ik nog te horen. Zodra ik meer weet zal ik het hier melden.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Houtdraaien, techniek en projecten van Phil Irons is in 2000 onder ISBN no.90 213 2897 6 uitgegeven door
Cantecleer, Postbus 309, 3740 AH Baarn.
Een leerzaam boek, dat je aan de hand van projecten al vast wat leert te draaien.
Nadeel vind ik dat de eerste stappen op het gebied van veiligheid en veilige beitelvoering onvoldoende worden belicht. Om dit alles te kunnen maken blijft het m.i. noodzakelijk/gewenst eerst les te nemen bij een gevorderd houtdraaier zoals Christiaan Jörg in Utrecht www.christiaanjorg.nl
vr.gr. Jan Pranger.
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Ik was er overigens niet rouwig om dat het boek in eerste instantie niet de NL taal te koop was, omdat in de vele recensies wordt vermeld dat de vertaling niet altijd correct is.
Vandaar dat ik de originele GB versie bij Phil Irons ( de schrijver) heb besteld.
Hij mailde terug dat hij in zijn privé collectie exemplaren van iedere vertaling heeft waaronder dus ook een Nederlandse.
Deze kon ik overnemen voor dezelfde prijs als de engelstalige namenlijk 14 pond, de baas heeft hem zelfs nog gesigneerd.
Dit boek hoort gewoon tot de basisuitrusting van iedere beginnende houtdraaier, maar of ik er echt wat aan heb? de inhoud handeld over zaken waar ik me o.a.in 1974 druk over moest maken tijdens de draaiers opleiding voor geschutmakers bij de Kon. Marine. Er zijn vast wel oude Woodworkers die dit ook kennen, in een klein werkplaatsje in het achterste dekhuis van een oude torpedojager met een Blomqvist draaibankje, zeegang of niet het werk gaat door.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.