Enkele vragen mbt houtworm

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Beste leden,
Ik heb een aantal vragen mbt houtworm:

a. Overleeft houtworm de vandiktebank? (spaandikte is natuurlijk veel kleiner dan de beestjes zelf dus lijkt het mij dat ze dit niet overleven) Moeten houtkrullen uit voorzorg vernietigd/verbrand worden?

b. Als je houtworm hebt in een partij hout, hoe dien je er dan voor te zorgen dat het niet direct in alle hout in je opslag zit? Is in plastic verpakken voldoende?

c. Moet de leverancier de partij terugnemen?

d. Hoe kan je erachter komen of de worm nog leeft in zeer grote planken als de planken voor het project niet doorgezaagd kunnen worden?

Er komen later vast nog wel vragen bij naar aanleiding van jullie adviezen en antwoorden. Waarvoor natuurlijk bij voorbaat dank!

@lex
 

A.N

Actieve deelnemer
@lex zei:
Beste leden,
Ik heb een aantal vragen mbt houtworm:

a. Overleeft houtworm de vandiktebank? (spaandikte is natuurlijk veel kleiner dan de beestjes zelf dus lijkt het mij dat ze dit niet overleven) Moeten houtkrullen uit voorzorg vernietigd/verbrand worden?

De beestjes en ook de eitjes kunnen een vandiktebank wel overleven.
Hout krullen verbranden?
Het ligt eraan hoeveel zichtbare houtwormgaatjes je in een parij hout kunt zien zitten.
Als het hout echt vermold is doordat er veel houtworm in heeft gezeten of nog zit zou ik het afval in elk geval niet bewaren.Zie je hier en daar een houtwormgaatje is het risico niet zo groot dat ze via de houtkrullen ander hout opzoeken.


b. Als je houtworm hebt in een partij hout, hoe dien je er dan voor te zorgen dat het niet direct in alle hout in je opslag zit? Is in plastic verpakken voldoende?

Het ligt eraan hoe groot jouw opslag is en de partij waar de houtworm in zit.
Als het te doen is kun je de partij beter uit de opslag halen behandelen en weer terug plaatsen


c. Moet de leverancier de partij terugnemen?
Is het nieuw hout, gebruikt hout? Particulier of bij een bedrijf gekocht?
Als ik een partij nieuw hout koop moet daar geen houtworm in zitten, dan zou mijn leverancier (bedrijf) de partij weer terug krijgen. Als je het van een particulier koopt ligt het iets anders.


d. Hoe kan je erachter komen of de worm nog leeft in zeer grote planken als de planken voor het project niet doorgezaagd kunnen worden?
Als je de plank horizontaal hebt liggen zul je bij enkele houtwormgaatjes een hoopje boormeel zien liggen dat naar buiten is gewerkt, dan zijn ze nog actief
Je kunt het ook anders constateren, door de plank verticaal te houden en erop te kloppen zul je bij actieve houtworm zien dat er boormeel uit de gaatjes komt


Er komen later vast nog wel vragen bij naar aanleiding van jullie adviezen en antwoorden. Waarvoor natuurlijk bij voorbaat dank!

@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.