Grote schemerlamp

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een van mijn laatse projecten was een grote schemerlamp die mijn zus 'besteld' had. Ze wilde een schemerlamp van ongeveer 1,3 meter hoogte. En tja, mijn bereik van de draaibank is slechts 60 cm. Dus moest ik hem in onderdelen maken. Zo gezegd zo gedaan. Eerst 6 goede stukken vurenhout opgezocht, aan 1 kant gevlakt en een kabelgoot ingefreesd en vervolgens gelijmd. Toen het volgende probleem; hoe boor je netjes de gaten zodat de poot niet schots en scheef staat? Ook dat is goed gelukt op de draaibank. Het voorbereidende werk kostte nog het meeste werk, het draaien zelf was zo gebeurd. maar uiteindelijk had ik toch de vier onderdelen netjes klaar:

image.php

Een van de pennen had ik te dun afgedraaid, en heb dat verholpen door er een stuk touw eromheen te winden.

Daarna is het nog een kwestie van de electronica installeren en klaar istie!

De voet:
image.php


Brandend:
image.php


Totaalplaatje:
image.php


Al met al was het een hele uitdaging om de gaten netjes centrisch en de pennen goed uitgelijnd te krijgen. Maar dat is goed gelukt! De gehele poot is kaarsrecht en de naden tussen de stukken vallen totaal niet op.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wilco, alhoewel het niet echt mijn smaak is ziet het er enorm strak uit. Persoonlijk vind ik vuren niet erg makkelijk draaien maar dit is jouw erg goed gelukt!!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
;) HA Rick en Piefon,

Bedankt voor jullie complimenten!

Rick, ik vind vuren voor dergelijke grotere profielen geweldig draaien. Met een goed scherpe schuine beitel draai je zo'n poot in een ogenblik zo glad dat je bijna niet hoeft te schuren. Voor kleiner gedetaileerd werk gebruik ik het inderdaad liever ook niet.

Wat betreft de smaken, ik heb al diverse keren geconstateerd dat we totaal verschillende houtsmaken hebben. ;) Ik houdt meer van strak, jij gooit er graag een paar gebogen lijnen bijin met de haakse slijper. Ach, dat houdt het spannend en divers

PS: deze lamp is vooral de smaak van m'n zus ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.