Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Grote schemerlamp

Grote schemerlamp

Een van mijn laatse projecten was een grote schemerlamp die mijn zus 'besteld' had. Ze wilde een schemerlamp van ongeveer 1,3 meter hoogte. En tja, mijn bereik van de draaibank is slechts 60 cm. Dus moest ik hem in onderdelen maken. Zo gezegd zo gedaan. Eerst 6 goede stukken vurenhout opgezocht, aan 1 kant gevlakt en een kabelgoot ingefreesd en vervolgens gelijmd. Toen het volgende probleem; hoe boor je netjes de gaten zodat de poot niet schots en scheef staat? Ook dat is goed gelukt op de draaibank. Het voorbereidende werk kostte nog het meeste werk, het draaien zelf was zo gebeurd. maar uiteindelijk had ik toch de vier onderdelen netjes klaar:

Een van de pennen had ik te dun afgedraaid, en heb dat verholpen door er een stuk touw eromheen te winden.

Daarna is het nog een kwestie van de electronica installeren en klaar istie!

De voet:

Brandend:

Totaalplaatje:

Al met al was het een hele uitdaging om de gaten netjes centrisch en de pennen goed uitgelijnd te krijgen. Maar dat is goed gelukt! De gehele poot is kaarsrecht en de naden tussen de stukken vallen totaal niet op.

Re: Grote schemerlamp

Mooi resultaat.

Het geeft me ideeën.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Wilco, alhoewel het niet echt mijn smaak is ziet het er enorm strak uit. Persoonlijk vind ik vuren niet erg makkelijk draaien maar dit is jouw erg goed gelukt!!

HA Rick en Piefon,

Bedankt voor jullie complimenten!

Rick, ik vind vuren voor dergelijke grotere profielen geweldig draaien. Met een goed scherpe schuine beitel draai je zo'n poot in een ogenblik zo glad dat je bijna niet hoeft te schuren. Voor kleiner gedetaileerd werk gebruik ik het inderdaad liever ook niet.

Wat betreft de smaken, ik heb al diverse keren geconstateerd dat we totaal verschillende houtsmaken hebben. Ik houdt meer van strak, jij gooit er graag een paar gebogen lijnen bijin met de haakse slijper. Ach, dat houdt het spannend en divers

PS: deze lamp is vooral de smaak van m'n zus

dat is mooi geworden zeg, hoe ga je het afwerken?

Ha Mootje,

Ik heb hem onbehandeld gelaten, zodat mijn zus hem naar eigen wensen kan afwerken. Volgens mij wordt het een of ander designwit. Maar da tweet ik niet zeker.

ah zo, tja de keus aan je zus, en je ziet het vanzelf wel. ik zou m zelf in de was zetten, denk ik...

Forum Rechten