Boom aan planken zagen, Zin of Onzin?

lextriplex

Nieuw lid
25 jan 2012
7
0
Yep het is een 090 AV ik wist zelf niet dat er nog verschillende modellen zijn gemaakt tot ik een keer bij Poel bosbouwmachines was, die man heeft zelf een motorzaagmuseum en heeft jaren gezocht naar een 090. Ik had mijn zaag in een plastic zak zitten maar hij zag al door de zak heen dat het een contra of een 090 moest zijn ik zij ja het is een 090 kan je hem voor mij een beetje afstellen nou dat deed hij maar al te graag, en dat voor iemand met 500? motorzagen. De rest van het personeel verklaarde mij voor gek dat ik er nog mee zaag omdat er geen enkele beveiliging op zit maar ja het blijft een leuk ding.
Als je er een tegenkomt gewoon kopen onderdelen zijn nog gewoon te koop alleen het type plaatje wat ik kwijt ben kunnen ze niet meer leveren .
Ik ga morgen naar Ghana waar ze volgens mij nog steeds gebruikt worden om een dikke Sipo of Sapeli te zagen of zo ik ben benieuwd.
O ja ik geef tweede paasdag een zaag demo in het Haagse bos in Den Haag op de doe en kijkdag van Staatsbosbeheer
 

WR1944

Oud hout
lextriplex zei:
O ja ik geef tweede paasdag een zaag demo in het Haagse bos in Den Haag op de doe en kijkdag van Staatsbosbeheer

Doe je een beetje voorzichtig met mijn bomen zei de Hagenees. :mrgreen:
Omdat ik in het Bezuidenhout woonde heb ik in m'n jeugd veel in het Haagse Bos gespeeld of liever gezegd kattekwaad uitgehaald.
Succes met de demo.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
lextriplex zei:
Ik ben al een tijdje spullen aan het verzamelen om een mobiele lintzaag te bouwen voor kleine stammen tot 50 cm dik heb nu een mooie grasmaaier op de kop getikt met een 11 pk 4takt motor die ik wil gebruiken
Ik zaag nu mijn hout met een zelfgemaakte geleider met 2 stihl 088 er aan gemonteerd en een 404 ketting.
Kan ik stammen mee aan tot 125cm dik maar die kom ik niet zo veel tegen en je moet ook met 2 man zijn om hem te bedienen ik heb er ook een waar ik in mijn eentje mee kan zagen maar dat gaat mij niet snel genoeg.
Het liefst zaag ik met mijn stihl 090 dit is echt een monster van een ding die ik gebruik om de stammen mee te bekantrechten zeg maar net zo als een festool cirkelzaag op rail maar dan met de motorzaag.
Ik kan je van harte aanraden om zelf te gaan zagen het is heel leuk maar niet zo lonend voor een pro.
Eerst het bos in met een heel arsenaal aan gereedschap daar na weer machineonderhoud hout oplatten en buiten laten drogen min. 2 jaar. daarna opnieuw oplatten in de droogkamer omdat je het buiten niet droog genoeg krijgt om het voor meubels in en cv verwarmde ruimte te gebruiken. ik droog zelf op lage temperaturen waardoor het hout veel beter is dan dat droog-gebakken hout van de houthandel.
nogmaals je moet het zeker doen het is geweldig leuk en leerzaam.
Maar let op ! er gaan nog elk jaar mensen dood in de bosbouw

hoi

ik vraag me af hoe je zelf dat zaagblad gemaakt hebt met 2 aansluitingen, aan elkaar gelast zeker? heb je met zo'n lang blad geen last van doorzakken? en heb je een soort 'alaskan mill' of een eigenbouw? ik zou het erg leuk vinden om eens een paar foto's te zien van je zaagsystemen, misschien leuk om in een nieuwe topic te doen, dan zet ik er ook wel een paar foto's op van mijn zaagframe. misschien leuk voor de mensen die er in geinteresseerd zijn om zelf te gaan zagen.

groetjes,

mark van zee
 

lextriplex

Nieuw lid
25 jan 2012
7
0
zo'n zaagblad is gewoon te koop en het doorzakken valt mee omdat de verticale geleide stangen van boven met elkaar zijn verbonden hier loopt ook de ketting door die de dikte verstelling aan alle beide zijden bedient
2e paasdag kan je komen kijken in het Haagse bos wil met die foto niet lukken? Alles zelf gemaakt van rvs

Groet lex
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
het zagen ging vrij zwaar ja, maar het komt denk ik deels omdat de stam al 1 jaar op de grond lag, en omdat de olie pomp het niet bij hield. ook heb ik .404 ketting. en op dat moment had de zaag een beetje lage compressie, ik heb nu een nieuwe zuiger en ringen geinstalleerd. maar het was pas de eerste keer dat ik zaagde, ik weet nu wat ik nog voor verbeteringen aan moet brengen (2e oliepomp, gas geven op afstand etc.)

wat betreft de ketting, deze is ongeveer op 25 graden geslepen, ik slijp hem iedere keer ietsje stomper om bij 10 graden te komen, ik heb een complete gebruikte milling setup gekocht (kettingzaag, geleider, zaagblad, 3 kettingen) en de vorige eigenaar had waarschijnlijk normale kettingen gekocht i.p.v schulpkettingen. ik gebruik geen full-skip, maar gewoon full-house. full skip zaagt sneller, maar laat de zaag harder werken. het is daarom beter om in klein hout full skip te gebruiken. maar omdat ik met mijn geleider stammen van 90 cm op kan zagen, ben ik blij dat ik full-house ketting heb. het is overigens ook geen low profile, dus het is best een dikke zaagsnede ongeveer 8 - 9 mm. maar ik gebruik liever deze sterke 404 ketting dan 3/8 op een zware stihl met lang blad, omdat het natuurlijk minder snel breekt maar ook minder rekt dan 3/8. er zijn zelfs chainsaw millers op arboristsite.com (ken je misschien wel) die .325 micro ketting gebruik op hun stihl 660 en 880's ! zaagt misschien snel maar lijkt mij erg dwaas, dat gaat op een dag fout.

ja die man die vlakbij de zaagketting staat is mijn vader ja, ik geef gas. maar ik wil de mill nog wat verbeteren zodat ik hem alleen kan gebruiken.

mijn 084 heeft geen vonkvanger.
mocht je overwegen ook een 084 te kopen houd er dan rekening mee dat onderdelen schaars beginnen te worden en dat het luchtfilter zeer slecht is. ik heb zelf nu een stalen koker met flens laten maken die je zo op de carburateur schroeft, waar een K&N auto filter op past, veel beter en de zaag loopt ook nog eens wat sterker.

Mark,
Wat bedoel met 'gas geven op afstand'? Hoe fix je zoiets? Heb je een lier op je sawmill en bedien je de gashendel vanaf dit punt?
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Tsjonge, die 084 moet er wel tegen werken, een beetje té voor mijn gevoel.
Ik heb een Stihl 036 Pro 4,6 pk met 30cm blad en het tot balken zagen van een hooguit iets dunnere Perenstam ging een heel stuk sneller..

Vast een domme vraag, maar had je had zo'n 'ripping' ketting met de beitels op 10 graden? Aangeraden is ook om 'full skip' (2 schakels ruimte tussen beitels) ketting te gebruiken om het toerental te behouden. Ik hoor ook wel eens mensen die een full skip of full chisel Low Profile 3/8" ketting gebruiken. Ik heb zo'n ketting en het zaagt als een trein door de verminderde weerstand. Je hoort wel eens wat over breken van de ketting, maar tot nu toe geen last van.. Tip, voor wat extra ademruimte, sloop de vonkvanger bij de uitlaat eruit, je hebt in NL echt geen last van bosbranden zoals in de USA.

Over het breken van kettingen trouwens, die man (jij?) staat in het begin met z'n pootjes wel erg dicht bij het zaagblad, zou ik toch wat eng vinden. :shock:

Leuke video, ik moet toch eens een 2e hands 084 kopen, erg verleidelijk..

Is het aangewezen om een 3/8" ketting op een Stilh 088 blad van 63 en/of 90 cm te gebruiken? Of toch beter een 404?
Op de Oregon-site vind ik een 27R, een 27RA skip en een 27RX extended skip 404 terug.
Wat is het verschil tussen deze en wat is aan te bevelen voor een sawmill?
jan
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Is het aangewezen om een 3/8" ketting op een Stilh 088 blad van 63 en/of 90 cm te gebruiken? Of toch beter een 404?
Op de Oregon-site vind ik een 27R, een 27RA skip en een 27RX extended skip 404 terug.
Wat is het verschil tussen deze en wat is aan te bevelen voor een sawmill?
jan

hoi Jan,

ik had een fietsrem met kabel gekocht en deze op een bepaalde manier aan het handvat vastgemaakt zodat als ik de rem in kneep ik het gas kon bedienen. hier zijn erg veel voorbeelden van te vinden op engelstalige sites, typ bijvoorbeeld 'alaskan mill remote throttle' in. ik kan je er helaas geen foto van laten zien omdat ik mijn 084 verkocht heb, ik hoop deze een keer te vervangen door een modernere zaag, 088 of ms880.

ik wil inderdaad nog een keer een lier aan mijn zaagsysteem gaan maken, maar de laatste 'normale' stam die ik gezaagd heb is denk ik 2 jaar geleden alweer.. in de tussentijd heb ik wel 2 stammen uit de losse hand gezaagd omdat ze niet onder de alaskan mill konden (door te grote diameter)

ik ben nog bezig met het uitdenken van een nieuw zaagsysteem, gebaseerd op aluminium systeem profielen, en met een lier en 2e oliepomp alles erop en eraan.
misschien zelfs met 2 kettingzagen erop.

over die ketting, het is wel verantwoord om een 3/8'' ketting op een blad van 90 te gebruiken. ik zelf had ook een ketting van oregon op mijn blad van 90 zitten. ik weet niet welk model het was maar ik weet wel dat het 'lo-pro' was. dat is dat de zaagtanden lager zijn zodat de zaagsnede dunner is.

op mijn blad van 120 cm heb ik .404 kettingen van stihl. maar ik hoor van anderen dat 3/8'' sterk genoeg is om op zaagbladen van 120 of 150 cm gebruikt te worden. mogelijk heb je dan wel meer last van uitrekken omdat 3/8'' toch iets minder sterk is natuurlijk. maar als je met zaagbladen van 120 of 150 gaat zagen moet je toch ook onderhand gaan denken aan een 2e olietankje op de zaag. (zoiets als de alaskan mill auxilary oiler).

ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik ben benieuwd naar je gezaagde planken!

groeten, mark
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo Mark,
Dat is heel bruikbare info!
Hartelijk dank.
Eerst nog wat stukken verzamelen om mijn sawmill te maken.
Ik hou je op de hoogte.
Groeten, jan
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Dat is nog een beter idee! De lier op de sawmill plaatsen, ipv op het einde van de geleider. Zo is het probleem van de op afstand bedienen van de gashendel ook opgelost. Het is dan kwestie om alles in balans te houden tijdens het zagen.
 

johannes scholberg

Nieuw lid
22 okt 2015
1
0
Beste mensen, ik ben nieuw op deze site maar vind het echt geniaal wat jullie hier doen! Ik ben landbouwer van beroep en heb net een olijfgaard gekocht in Liguria, N Italie en ga dus een hele partij bomen heftig terugsnoeien en krijg dus een bult olijfhout waar ik graag planken van zou willen zagen om vloeren van te leggen in de berghuizen die ik aan het verbouwen. Het is allemaal vrij primitief, en in de bergen dus het moet kleinschalig en lowbudget. Dus zou ik jullie willen vragen of er een manier is om voor iets van E1000 iets te kopen of bouwen waar je olijfhout stammen van tussen de 15 en 30 cm in doorsnede van 1.2 tot 2.4 lang in planken van 2 cm dik zou kunnen zagen. Alle tips en ideeën zijn welkom en natuurlijk kun je als je me hiermee helpt ook een partij gezaagd olijfhout voorniks mee krijgen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Jan Hovens uit Venlo heeft een woodmizer look-a-like gemaakt met autowielen (incl. rubber band) als loopwielen.
Dat betekent een staalconstructie, zware elektromotor + autowielen - dat kun je allemaal goedkoop zelf maken of gebruikt kopen.
De zaaglinten moet je natuurlijk wel nieuw kopen, maar het kan volgens mij binnen je budget. Hier alvast een foto'tje.
879_dsci0084_1.jpg

En ik heb deze foto ook wel eens gezien:

4501_minip1000826_1.jpg
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hey Johannes , ik had je al een email gestuurd. Wil je best wel een keer komen helpen. ik hoor t wel een keer..
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
P1020653.jpg
met wat herbruik profielen en bouten kom je er ook hoor...
P1020686.jpg
een ladder als geleider vastgeschroefd wordt de eerste snede gezaagd...
P1020691.jpg
een verschuifbare ijzeren plaat met daaronder een L-profiel wordt op beide kopse zijden van de stam geschroefd (rekeninghoudend met het middelpunt van de stam)
en houdt de ladder op zijn positie.
P1020701.jpg
die plankjes zijn goud waard...
voor mij toch!:rolleyes:
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Uitleg.png
Uit eigen ervaring vind ik het eenvoudiger de eerste zaagsnede met de losse hand te doen. Dit is makkelijker dan je vermoed!

Ik haal de bast van de boom af zodat je een dikke rechte lijn door het midden van de stam kan tekenen. Je maakt daarna een ondiepe zaagsnede met de kettingzaag bijna horizontaal. Nu zaag je met de vezels mee. Nu herhaal je dit met de 2e zaagsnede en ga er nogmaals overheen zonder het hout te raken maar om de zaagsnede leeg te maken. 3e,4e,5e snede en je bent door het midden. Daarna zaag je hele dikke plank uit beide helften. Dit voorkomt het zagen door het dikste stuk van de stam waar je de chainsaw mill niet schuin kan houden omdat je zaagblad te kort is.

Doe dit tot het draagbaar is naar een lintzaag.

Mathias Wandel heeft dit ook bedacht en er een hulpstukje voor gemaakt.



Dit is sneller en je gebruikt de kettingzaag mill alleen op het zachtere hout.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.