Boom aan planken zagen, Zin of Onzin?

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Allen,

Ik weet niet zeker of het "doe het zelf" virus nu aan het doorslaan is, of dat het volgende een wijs plan kan zijn.

Mijn vader, gepensioneerd militair, doet voor enkle bos eigenaren in de buurt onderhoud en mag het hout gebruiken voor de kachel. Nu zijn er laatst enkele bomen omgewaaid waaronder een paar eiken met een stam dikte van ongeveer 40cm.

Ik mag eventueel de stammen gebruiken om er planken van te zagen, maar ik vraag me af of dit wel zin heeft.
1-Ik denk er aan om een soort Alaskan Saw Mill te maken, zal dit een bevredigend resultaat hebben?
2-Heeft iemand ervaring met het laten zagen van hout? Wat zijn hier ongeveer de kosten voor?
3-Het buiten drogen van hout, geeft dit een bevredigend resultaat?
4-Op wat van dikte zou je het zagen als je het later wilt gebruiken voor gemiddeld werk zoals kastjes, kistjes oid?

Enkle foto's van de bomen:

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Thom,

Ik heb zelf al diverse keren met dit idee gelopen. Het grote nadeel vind ik zelf dat je dan een tijd moet wachten voordat het hout droog is. Wanneer je een opslagplek hebt dan hoeft dit geen groot probleem te zijn. Qua kosten ben je voor een mobiele zagerij tussen de 55 en 65 euro per uur kwijt. Qua dikte is 27/52mm natuurlijk heel normaal. 35mm is ook zeker een optie.

Windgedroogd hout "schijnt " vele voordelen te hebben. Zelf heb ik daar weinig ervaring mee aangezien ik eigenlijk altijd hout koop wat gedroogd is.

Misschien is er wel een forumlid met een mobiele zagerij die je kan helpen????
 

kodama

Actieve deelnemer
- Zelf een alaskan saw mil maken is best een uitdaging. Er zijn verschillende 'kits' te koop om je kettingzaag om te bouwen. Maar beter is een bandzaag omdat de zaagsnede dunner is. Je kan best oefenen met dit gereedschap vooraleer je aan die eiken begint.
- Wij herzagen ons hout meestal zelf, het laten doen is een optie. Prijs??
Je wil er zelf bij zijn zo kan je beslissen hoe je de stam wil keren nadat hij geopend is. De beslissingen die je dan maakt zijn cruciaal voor je materiaal.
Zorg dat je een degelijk plan hebt en weet waar je naartoe wil voordat je eraan begint. Zorg ook dat je een backup plan hebt, Vaak is het materiaal anders dan je verwacht en wil je er andere dimensies uithalen of de stam anders keren.
- Aan de lucht drogen is altijd het beste! Het moment is niet ideaal, het liefst wil je ze omdoen in de winter wanner de sapstroom het laagst is. De stand van de maan is hier ook belangrijk. Zeker bij eik maakt dit een verschil. Gebruik was op het kopshout dit vertraagt het drogen aan die zijde en voorkomt vaak inscheuren. zorg dat je de planken zorgvuldig 'stickerd'.
Geen direct zonlicht en degelijk overdekt om het te vrijwaren van regen. Er moet zoveel mogelijk lucht aankunnen. Voor eik moet je rekenen op minstens twee jaar droog tijd. Ideaal nog langer.
- Voor de dimensies moet je er vanuit gaan dat het hout nog zal werken, dus zorg ervoor dat je genoeg extra hebt om tot je uiteindelijk formaat te komen.

Kortom zeker doen, zonde van het hout om het in de kachel te laten belanden. Laat weten hoe het ging.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey thom
ik heb begin dit jaar ook wat vers hout gekocht zoals beuk en eik en nog wat andere soorten niet zo dik als dat van jou maar goed dit heb ik ook in planken gezaagd met de ketting zaag en ligt nu lekker te drogen en heeft de zomer mooi overleefd kwa scheuren dan ik heb inderdaad de koppen even in de blanke lak gezet om te snel drogen te voorkomen .
vorig jaar heb ik robinia gezaagd en is nu mooi droog dus dat was een succes .
als je de kans hebt zou ik zeker de kans grijpen al doe je maar 1 boom en een hulp stuk voor op je kettingzaag is wel een must denk ik anders heb je voor vlak werk laat maar weten of het is gelukt .
het geeft erg veel voldoening al je met je eigen hout kan werk erg leuk groetjes van leroy
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi allen,

bedankt voor de berichten, dit stemt me hoopvol!

@Rick, hoeveel mm haal je er met vlakken normaal ongeveer af? Als ik het op 27mm ga zagen, houd ik dan 20mm over denk je?

@Kodama, Moet eiken ook2 jaar drogen als het al relatief dun gezaagd is (27mm)? Heb ik het goed dat bij volle maan er het meeste sap in de boom is? Soort springvloed?

@leroy, ging het zagen redelijk soepel? heb je nog een andere ketting gekocht? Wat van kettingzaag gebruik je?

bedankt en groeten!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hey Thom, ik heb ook 1 x een kersenstam aan planken gezaagd, alhoewel meer een poging gedaan, ik heb het opzagen gepoogd te doen met een beste maat lintzaag maar dat was niet echt een feest. Uiteindelijk wel een mooie stapel kersen planken liggen nog hier maar als ik weet wat voor stammen het eerst waren dan is mijn oogst mager. Ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen en een paar millimeter extra in de plank laten zodat wanneer je plank niet helemaal netjes vlak is je toch een mooie dikte overhoud na t zagen. Hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van je alaskan mill en van wat er gebeurd tijdens t drogen. Als je plank 27mm is dan zou je normaliter wel 20mm over moeten kunnen houden na t vlakken.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Thom

Mag ik je eerst maar eens complimenteren met een nobel plan. Eikenhout hoort niet in de kachel, daar moet je wat van maken. Ik heb 1 of 2 weken terug staan toekijken hoe een boomstam van 80 cm in plakken/planken werd gezaagd. De techniek leek mij niet al te ingewikkeld. Een kettingzaag op een geleider die je door de stam trekt. soort simpel katrol systeem. Een soort lift systeem om de stam op en neer te bewegen. Volgens de man die er mee werkte was het best een simpel systeem, maar wel HEEL duur om te kopen. Denkend aan jouw mallen dan moet het maken van zo''n bank wel te doen zijn. En dan ??? Op het web vind je veel filmpjes over het verzagen van stammen maar wat gebeurt er met al dat hout ?? Het meeste zie je lucht drogen. Achter mijn schuur ligt een stam berk in plakken te drogen, op de wind en uit de zon. Dit duurt 1a2 jaar. leuk als je de tijd heb, of als je regelmatig verzaagd en kan putten uit je voorraad. Wat mij meer aanspreekt is de Zonne oven. Een soort KAS om zelf je hout te drogen. http://www.builditsolar.com/Projects/Wo ... d_kiln.htm Een beetje surfen een je vind 10 talen werkende tekeningen , best leuk om na een paar weken/maanden al aan de slag te kunnen met je eigen HOUT.

Ik denk dat je een enorme puist werk op je nek haalt maar dat het resultaat meer dan genoeg voldoening geeft.

Hartelijke groet Hugo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Toeval bestaat niet. Een collega kwam naar mij toe om te vertellen dat hij straks wat fruitbomen voor mij had.......Toen moest ik wel even aan Thom denken....haha

Mocht dit wat lijken dan ga ik niet zelf aan de slag maar ik laat dan een mobiele zagerij komen. Hoe ik ga laten verzagen moet ik dan even bekijken.

27mm ruw-> 20mm geschaafd!!
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Hoi Thom,

ik loop al een tijd met hetzelfde plan. Zie hier in de omgeving vaak mooie bomen omvergewaaid liggen die door commerciele bedrijven worden weggehaald. Het lijkt me erg leuk om daar zelfd platen van de zagen. Ik heb inderdaad ook al een zeer eenvoudige maar erg dure oplossing gezien. Ik wil best met je brainstormen over een zelfbouwzaagmolen. Ik denk dat er veel geld te besparen valt! Ik ben in bezit van basis metaalbewerkingsgereedschap dus daar moet volgens mij wel een leuk plan uitkomen.

PB even als je interesse hebt!

Alex
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zelf zou ik zeker veel dikker schaven. 32mm minimaal. Die planken drogen nooit echt recht op in een hobby setting, dus je hebt straks minimaal flink geschotelde planken. Tegen de tijd dat die vlak geschaafd zijn ben je wel een cm kwijt. Ook zullen ze tijdens het drogen flink aan volume kwijt raken.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ha Allen,

Super, al die input! begint me al erg te kriebelen!

Heb Alex een PB gestuurd. Mischien is er wel intersse in een groeps zaaginstallatie?

Groeten,
Thom
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wanneer ik een stam of meerdere te zagen heb, bel ik even met de mobiele zagerij van Bas Raben uit Ruinerwold - (Drenthe). Misschien kun je ook wel stammen op een aanhangwagen bij hem brengen of gezamenlijk ergens een voorraad neerleggen waar hij met de machine gemakkelijk bij kan komen. In ieder geval kun je telefonisch overleggen over prijs en afstand: 06-10105855.
Doe hem dan even de groeten van mij.
vr.gr. Jan Pranger.
 

kodama

Actieve deelnemer
Twee jaar drogen is zeker geen overbodige luxe voor Eiken. Zelfs als het materiaal na een jaar zijn equilibrium bereikt zal dit in stabieler hout resulteren.
Wateren zou nog beter zijn moest je hiervoor de mogelijkheid hebben.
De sapstroom verlaagt tijdens een afnemende maan en is het laagst voor de nieuwe maan. Het verschil is vaak erg groot en daarmee zeker iets om rekening mee te houden.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
In Wezep zit ook een mobiele zagerij.
Deze man heeft voor mij een paar jaar geleden een Ceder in planken gezaagd voor een nette prijs.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo
Zelf werk ik in de bosbouw, dus ik heb vaak wel het hout voor het uitzoeken.
Heb dus vorig jaar een partij eiken en beuken gekocht, mooie rechte stammen.
Wilde het eerst allemaal voor brandhout gebruiken, maar vond de eiken te mooi om in de kachel te stoppen en heb toen een 'Alaskan Mill' gekocht.
Heb toen van veel eiken planken en balken gezaagd.
Kan met mijn Alaskan mill bomen tot een diameter van 55 zagen, ook wel dikker als ik eerst handmatig wat spinthout verwijder. Ik moet zeggen, het bevalt me hartstikke goed. Heb dus twee stammen gezaagd in balken van 240 *240, 3000 lang, verder veel planken, variërend in dikte van 2,5 cm tot een kleine 8 cm.
De meeste stammen waren allemaal 3 meter lang, dus nog steeds met de hand te bewerken/rond te draaien.

Ik moet zeggen, ik ben er helemaal tevreden mee. Het heeft wel enige voor en nadelen, zal ze even opnoemen;
Voordeel;
- Je kunt overal waar je maar wilt planken/balken zagen. Heeft iemand in zijn achtertuin een mooie kers staan, omzagen en planken zagen.
- Je kunt zelf ter plekken bepalen wat voor soort planken je wilt zagen. (dat kan dus ook wel bij een 'mobiele' zagerij, alleen dan moet het vaak gauw gebeuren..
- Het is leuk om te doen, elke keer een plank zagen, als je dan het gezaagde deel weghaalt dan is het altijd weer een verrassing wat voor tekening het hout heeft.
- Het is een 'FoolProof' systeem, er kan weinig tot niks mee kapot gaan. (het heet niet voor niets 'alaskan mill', in alaska zijn er mensen die met zo'n systeem plus goede kettingzaag hun eigen blokhutten in de wildernis bouwen, inclusief hout voor meubels etc.
- Je gebruikt hem in combinatie met een kettingzaag (let op, moet wel een beetje cc's hebben. Heb zelf een husqvarna 576, die heeft genoeg power voor 55 cm brede eiken planken)


Nadeel;
- Je verliest wel meer hout dan met een lintzaag, waar dus de meeste mobiel zaaginstallaties mee werken. (Er zijn ook wel lintzagen te koop waar je zelf mee kunt werken)
- Als je nog geen zware kettingzaag hebt dan komt dat er wel bij. Er zijn dus op markplaats wel eens gebruikte zagen te koop.
- Je krijgt veel afval, ik woon zelf naast een bos, dus dan is het makkelijk kwijt worden van het zaagsel, anders krijg je je prullenbak wel snel vol...
- Je zit ook met een maximale dikte. Zoals gezegd, met mijn machine kan ik tot 55 cm, voor een relatief klein bedrag kan ik een uitbreiding kopen om nog dikker te gaan, alleen dan zit ik weer met de sterkte van mijn kettingzaag. (De 576 heeft genoeg power om ook nog wel tot 80 te gaan, als je het maar niet te veel doet)
- Euhm, meer nadelen weet ik eigenlijk niet...

Kortom..... Als ik geweten had wat voor een fijne machine de alaskan mill was dan had ik hem al wel eerder gekocht. Ga dus ook dit jaar weer een partij lariksen kopen en zelf tot planken/balken zagen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ik goedkoper of duurder uit ben dan alles laten zagen bij een zagerij, maar het gevoel dat ik zelf de bomen zaag, zelf tot planken zaag en dan ook nog zelf verder verwerk is voor mij wel een goed positief punt. Kan het dan ook voor iedereen aanraden.
Maar, moet je ook nog een zware kettingzaag kopen en gaat het om 1 boompje in het jaar, dan is het misschien verstandiger om het te laten doen. (het geeft je trouwens wel weer een goed excuus om een mooie, nieuwe kettingzaag te kopen...)

Succes met de keuze, groeten roel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.