Multiplex Buigen

HarroH

Nieuw lid
18 sep 2011
2
0
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, bekend met houtbewerking. Maak al jaren eigen meubels maar ga nu voor het eerst werken met het buigen van hout. En wil dan met name multiplex buigen. Omdat dit totaal nieuw is voor me, zoek ik wat advies:

  • Is Multiplex ten eerste te buigen?
  • Ik zag Multiplex waarbij aangegeven staat dat het water-/stroom vast is, kan ik dit dan nog wel zacht stomen?
  • Ik moet een plaat buigen over een lengte van 90cm (zie bijlage voor het ontwerp), hoe kan ik dit het beste doen en is het uberhaupt te doen zonder dat het geheel breekt?
  • Kan ik, als het zacht is, het geheel met de hand buigen of ben ik genoodzaakt om iets mechanisch te gebruiken? Ik ben niet bekend met hoe zacht het hout wordt als je het stoomt.
Mvg,

HarroH

Attached files bureau.pdf (222.9 KB)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoe dik wil je het eindresultaat hebben? Een 18mm multiplexplaat buig je niet meer. De radius is ook wel erg klein. Je kunt buigmdf gebruiken en dat afwerken met fineer. Of je maakt de radius door meerdere dunne lagen triplex te buigen en te verlijmen. Het blad en de poot verlijm je dan aan de radius.

Gr Thom
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
er zijn ook bedrijven waar je gebogen hoeken kan kopen maar die gaan maar tot 18/19 mm dik
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hierover is j.l al een topic geweest. Klik maar even HIER.
De relatief kleine radius van je ontwerp maakt het al een beetje problematisch.
Zelfs met buigmultiplex is dit waarschijnlijk niet te doen.

Gr Ed
 

HarroH

Nieuw lid
18 sep 2011
2
0
Hey Allemaal,

Bedankt voor de reacties, hoop antwoorden op mijn vragen en moet in ieder geval terug naar de tekentafel :).

@Th0M en SamPonette; de 30mm + de combinatie van het gebogenblad zijn de enige (simpele) design elementen aan het bureau. Een rechte hoek zie je overal, dat is niet spannend en ook geen uitdaging ;).

@borre; bedankt voor de link, die ga ik even doornemen.

@jefmen; heb je hier voorbeelden van, als er iets kant en klaar is voor 19mm dik dan kan ik dat in ieder geval als basis gebruiken en wellicht met lagen multiplex zelf dikker maken.

Ik heb ook jongsleden wat vakmensen gebeld om te kijken wat zij voor mij kunnen betekenen, zij hadden het over ecoplex. Wat is precies het verschil tussen dat en multiplex, kon zo snel niets vinden hierover.

Groeten,

Harro

PS: flink actief forum hier, ga vooral zo door!
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
zelf ben ik bezig met een kast met zulke gebogen hoeken. Dat is zeker mogelijk. Ik heb multiplex voorgevormde hoeken gekocht. deze zijn inderdaad 18 mm dik. de buitenradius zou je wel kunnen opdikken met lagen buigtriplex om op de juiste dikte te komen.

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb nog wel wat materiaal liggen. Niet meer voldoende voor de hele hoek, maar wel buigtriplex om de hoek op te dikken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Is inzagen een optie... je zit dan aan de binnenzijde wel de zaagsnedes maar die kun je wel dicht plamuren natuurlij, hangt dus van je gewenst afwerking af of dat een optie is. Aangezien multiplex niet echt een fraai gezicht is in blank gelakte vorm lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat eea dekkend gelakt gaat worden en dan lijkt me inzagen best een optie. Als je toch transparant wilt lakken kun je altijd nog een dunne plaat aan de binnenzijde plaken en die ook weer allen aan de niet zichtzijde inzagen.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik raad u aan bij multiplex buigen multiplex te kopen van 4 mm dik, die heeft maar 3 fineerlagen, waarvan er maar 1 langs is, daarom buig het zeer goed.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Dit is allemaal veel makkelijker dan je denkt. Je moet idd zoals hierboven is aangegeven met buigtriplex werken wanneer je zo'n korte ronding gaat maken.

Stap 1: het maken van een mal. Je moet ervoor zorgen dat je niet alleen de ronding maakt maar ook een deel van je bureau. Ook moet je rekening houden met springback de formule vind je daarvoor wel op internet

stap 2: Buigtriplex op de juiste maat maken en op je mal proef lijmen (zonder lijm)

stap 3: Buigtriplex heeft de neiging om na het los halen altijd iets terug te schieten (andere manier van buigen ook) Je wilt niet dat je lijmnaad breekt dus moet je een iets wat flexible lijm gebruiken. Constructie lijm is mijn advies.

Stap 4 je hoeken aan de rest van je meubel vastmaken dmv lamello's of iets dergelijks

Stap 5 afwerking. Laatste laag kan fineer of lak zijn.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Scheppie zei:
Aangezien multiplex niet echt een fraai gezicht is in blank gelakte vorm lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat eea dekkend gelakt gaat worden

Dat ben ik niet met je eens. Vermits er een fatsoenlijke kwaliteit multiplex genomen word, heeft het laagjes effect juist een zeer decoratieve waarde.
Klein voorbeeldje, kijk maar eens in het draaiers topic, waar Jan zn werkstukken van het Russisch berken multiplex laat zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.