Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: Multiplex Buigen

  1. #1

    Multiplex Buigen

    Hallo Allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum, bekend met houtbewerking. Maak al jaren eigen meubels maar ga nu voor het eerst werken met het buigen van hout. En wil dan met name multiplex buigen. Omdat dit totaal nieuw is voor me, zoek ik wat advies:

    • Is Multiplex ten eerste te buigen?
    • Ik zag Multiplex waarbij aangegeven staat dat het water-/stroom vast is, kan ik dit dan nog wel zacht stomen?
    • Ik moet een plaat buigen over een lengte van 90cm (zie bijlage voor het ontwerp), hoe kan ik dit het beste doen en is het uberhaupt te doen zonder dat het geheel breekt?
    • Kan ik, als het zacht is, het geheel met de hand buigen of ben ik genoodzaakt om iets mechanisch te gebruiken? Ik ben niet bekend met hoe zacht het hout wordt als je het stoomt.

    Mvg,

    HarroH

    Attached files bureau.pdf (222.9 KB)

  2. #2

    Re: Multiplex Buigen

    Hoe dik wil je het eindresultaat hebben? Een 18mm multiplexplaat buig je niet meer. De radius is ook wel erg klein. Je kunt buigmdf gebruiken en dat afwerken met fineer. Of je maakt de radius door meerdere dunne lagen triplex te buigen en te verlijmen. Het blad en de poot verlijm je dan aan de radius.

    Gr Thom

  3. #3

    Re: Multiplex Buigen

    er zijn ook bedrijven waar je gebogen hoeken kan kopen maar die gaan maar tot 18/19 mm dik

  4. #4
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Locatie
    munstergeleen (Lb)
    Berichten
    451

    Re: Multiplex Buigen

    Hierover is j.l al een topic geweest. Klik maar even HIER.
    De relatief kleine radius van je ontwerp maakt het al een beetje problematisch.
    Zelfs met buigmultiplex is dit waarschijnlijk niet te doen.

    Gr Ed

  5. #5

    Re: Multiplex Buigen

    kan je je ontwerp niet uitvoeren met een volle hoek?

  6. #6

    Re: Multiplex Buigen

    Hey Allemaal,

    Bedankt voor de reacties, hoop antwoorden op mijn vragen en moet in ieder geval terug naar de tekentafel .

    @Th0M en SamPonette; de 30mm + de combinatie van het gebogenblad zijn de enige (simpele) design elementen aan het bureau. Een rechte hoek zie je overal, dat is niet spannend en ook geen uitdaging .

    @borre; bedankt voor de link, die ga ik even doornemen.

    @jefmen; heb je hier voorbeelden van, als er iets kant en klaar is voor 19mm dik dan kan ik dat in ieder geval als basis gebruiken en wellicht met lagen multiplex zelf dikker maken.

    Ik heb ook jongsleden wat vakmensen gebeld om te kijken wat zij voor mij kunnen betekenen, zij hadden het over ecoplex. Wat is precies het verschil tussen dat en multiplex, kon zo snel niets vinden hierover.

    Groeten,

    Harro

    PS: flink actief forum hier, ga vooral zo door!

  7. #7

    Re: Multiplex Buigen

    zelf ben ik bezig met een kast met zulke gebogen hoeken. Dat is zeker mogelijk. Ik heb multiplex voorgevormde hoeken gekocht. deze zijn inderdaad 18 mm dik. de buitenradius zou je wel kunnen opdikken met lagen buigtriplex om op de juiste dikte te komen.

    Ik weet niet waar je woont, maar ik heb nog wel wat materiaal liggen. Niet meer voldoende voor de hele hoek, maar wel buigtriplex om de hoek op te dikken.

  8. #8

    Re: Multiplex Buigen

    Is inzagen een optie... je zit dan aan de binnenzijde wel de zaagsnedes maar die kun je wel dicht plamuren natuurlij, hangt dus van je gewenst afwerking af of dat een optie is. Aangezien multiplex niet echt een fraai gezicht is in blank gelakte vorm lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat eea dekkend gelakt gaat worden en dan lijkt me inzagen best een optie. Als je toch transparant wilt lakken kun je altijd nog een dunne plaat aan de binnenzijde plaken en die ook weer allen aan de niet zichtzijde inzagen.

  9. #9

    Re: Multiplex Buigen

    ik raad u aan bij multiplex buigen multiplex te kopen van 4 mm dik, die heeft maar 3 fineerlagen, waarvan er maar 1 langs is, daarom buig het zeer goed.

  10. #10

    Re: Multiplex Buigen

    Dit is allemaal veel makkelijker dan je denkt. Je moet idd zoals hierboven is aangegeven met buigtriplex werken wanneer je zo'n korte ronding gaat maken.

    Stap 1: het maken van een mal. Je moet ervoor zorgen dat je niet alleen de ronding maakt maar ook een deel van je bureau. Ook moet je rekening houden met springback de formule vind je daarvoor wel op internet

    stap 2: Buigtriplex op de juiste maat maken en op je mal proef lijmen (zonder lijm)

    stap 3: Buigtriplex heeft de neiging om na het los halen altijd iets terug te schieten (andere manier van buigen ook) Je wilt niet dat je lijmnaad breekt dus moet je een iets wat flexible lijm gebruiken. Constructie lijm is mijn advies.

    Stap 4 je hoeken aan de rest van je meubel vastmaken dmv lamello's of iets dergelijks

    Stap 5 afwerking. Laatste laag kan fineer of lak zijn.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top