Draaien van nat beuken

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Net een stukje beukenhout gekregen 50x50cm en ruim 20cm dik.Wie weet hoeveel gewicht ik om mijn draaibank kan gooien (jet 1442 ong 165kg) Ik schat dat het stukje beuken na op maat gezaagd te zijn ongeveer 20 kilo weegt. Ik kan het toerental tot 300 omwentelingen terug brengen. Kreeg het blokje net even op mijn tenen :evil: :evil: . Ik wil niet dat mijn bank gaat dansen of springen. Opspannen is niet zo'n probleem want ik heb zware bekken ed.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Volgens mij moet dit geen probleem mits het stuk al enigzins rond is en met enig beleid te werk gaat. Da's wel een beste klont hout!! Dus goed vastmaken en rustig werken!!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Probeer het blok zoveel als mogelijk is rond te krijgen b.v. m.b.v. een lintzaag. Daarna opspannen en op laagste toeren laten draaien. Bij die grootte is dat bij die machine dus buiten het bed. Dat vermindert ook al de dansmogekijkheden. Maar wat wil je maken????
I. Hoofdregel bij nat hout is, dat je een dikte aanhoudt van ongeveer 10% van de diameter, d.w.z. de randdikte van een te draaien schaal of kom. Bij 50 cm diameter is dat dus 5 cm. Daarna geleidelijk laten drogen door b.v. het voorgedraaide werkstuk onder zijn eigen krullen in een plastic zak te stoppen en de zak open te laten staan. Zo ongeveer drie maanden laten staan en daarna het resultaat bekijken en verder een paar centimeter afdraaien (weer in model brengen) en weer onder goede condities (insmeren met houtlijm) laten drogen. Steeds wegen om gewicht te controleren. Indien stabiel afwerken tot eindresultaat.
II. Of in één keer een heel dunne schaal draaien (5 tot 8 mm), schuren en eventueel beitsen/oliën en dan laten drogen.
Er zal vervorming optreden en hopelijk geen scheuren. Je krijgt dan wel een heel mooi natuurlijk resultaat met een vorm zoals de natuur reageert.
Veel succes.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Bedankt voor de antwoorden. Helaas heb ik nu niet de beschikking over een digitaal fototoestel.
Ik heb een ander stuk beuken van 20 cm dik rond gezaagd en gedraaid. Hier ging de bank al van bewegen.
Oorzaak 1 het natte hout is zacht ook door wat aantasting.(Elk nadeel heeft ook een voordeel dit geeft het beukenhout een mooie tekening) Hierdoor slingerde het licht tussen de centers.
Ik wist al dat een van de lagers iets minder was maar nu zijn ze beide aan vervanging toe. Schaaltje is dus iets kleiner aan het worden. Schaal is in ruwe vorm klaar ongeveer 1 cm dikke wand deze zal ik in het weekend draaien naar 6 of 8 mm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.