Nieuw project: Lambrisering in hal/trapopgang

HJHvdK

Nieuw lid
14 sep 2011
21
0
Begin dit jaar kochten we ons eerste huis. Na de verbouwing van de woonkamer (zachtboardplafond vervangen door stucplafond, schilderen en muren gepleisterd) is de hal en trapopgang aan de beurt. Een wand was voorzien van schrootjes en daarachter zat een waar maanlandschap.

Inmiddels is deze wand voorzien van regelwerk en mdf-platen tot ca. 1 meter hoogte. Daarboven zit gips wat een stuclaag krijgt. De mdf-platen ga ik voorzien van plinten, stijlen en profielen. Al het houtwerk wordt afgelakt in een dekkende. lichte kleur.

Een impressie van hoe het in hoofdlijnen moet worden:

[album]270[/album]

In het midden maak ik een koof waar de kapstok in komt. Aan beide zijden van de koof komen twee lichtpunten. Inmiddels hebben we daar ook al twee leuke wandlampjes voor gekocht.

Het werk tot nu toe:

[album]271[/album]
In de koof (tussen mdf-plaat en stijl) kijk ik nu nog op de kopse kant van het mdf. Die sleuf is niet overal even breed. Iemande een idee? (plamuren/houten latjes op maat zagen)

[album]272[/album]

[album]273[/album]
De houten klosjes heb ik ik in een flauwe hoek gezaagd. Geeft het net wat meer jeux, vind ik. De stijlen (met sleuven) hebben afgeronde hoeken.

Wandlamp:

[album]274[/album]

Onderaan de koof lopen elektriciteitskabels naar de keuken/bijkeuken. Die moet ik nog netjes wegwerken.

Het is mijn allereerste freeswerk en ben er eigenlijk best tevreden mee. Ik heb helaas wel wat geschaafd vuren verprutst. Het was extra frustrerend toen ik in een lange stijl al twee sleuven had gefreesd, ik bij de derde de frees liet schieten en ik onbedoeld een s-bocht maakte. Maar goed, ik heb er wel weer het e.e.a. van geleerd :D

Als iemand nog tips heeft om de frees goed in bedwang te houden, hoor ik het graag.
 

HermanG

Nieuw lid
20 mrt 2011
11
1
Leuk project. Niet slecht hoor als eerste frees werk! Dat niet altijd in bedwang hebben van je frees herken ik wel. Wat bij mij hielp was niet te veel hooi op je vork /frees nemen (niet te veel hout in 1 keer weg willen frezen). En natuurlijk geleiding aan beide zijde van de frees. Dat laatste klinkt als veel werk, maar een aantal keer uitschieten met de frees is ook behoorlijk veel werk :lol: . Veel succes, hou ons op de hoogte!

Mvg Herman
 

HJHvdK

Nieuw lid
14 sep 2011
21
0
HermanG zei:
En natuurlijk geleiding aan beide zijde van de frees. Dat laatste klinkt als veel werk, maar een aantal keer uitschieten met de frees is ook behoorlijk veel werk :lol: . Veel succes, hou ons op de hoogte!

Mvg Herman

Ha Herman,

Bedankt voor je reactie. Heeft jouw frees een extra geleider voor de andere kant? Bij mij zat er één geleider bij en ik zie zo 123 ook geen mogelijkheid om een tweede te bevestigen. Heb een POF 1400 ACE van Bosch.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Henk Jan,

Volgens mij hebben de meeste frezen maar 1 geleider. Maar je zou bijvoorbeeld met een trespa plaat een nieuwe freeszool kunnen maken, die aan beide kanten uitsteekt. Als je daar dan sleufgaten in maakt, kun je aan beide kanten een geleiding monteren. Beetje werk, maar dan heb je wel een solide geleiding.

Kan eventueel een plaatje maken als de tekst onduidelijk is!

Thom
 

WR1944

Oud hout
Voor de mensen met Festool bovenfrezen is de oplossing voor dit probleem redelijk simpel. Koop een tweede zijgeleider, laat de stangen doorsteken en monteer de tweede geleider aan de andere kant. Nu kan de frees geen kant meer op behalve voor- of achterwaarts.
Er bestaat ook een freeshulp van doorzichtig plastic maar voor EUR 210 flink aan de prijs voor zoiets.
http://www.festool.nl/Products/Accessoi ... OF-FH-2200
 

HJHvdK

Nieuw lid
14 sep 2011
21
0
Ik denk dat ik eens ga proberen een custom-variant op bovengenoemd te maken voor mijn Bosch bovenfrees. Zo verschrikkelijke moeilijk moet dat toch niet zijn... Mijn vader werkt op een jachtwerf waar ze veel met aluminium werken. Wellicht kan ik daar wat laten maken in een verloren uurtje.
 

HermanG

Nieuw lid
20 mrt 2011
11
1
Hoi Henk Jan,

't Zou mooi zijn als frezen twee geleiders hebben, maar zoals Thom als zegt is dit veelal niet het geval. Ik heb mijn geleider gemaakt met een plaatje MDF en hier een 'sleuf' ter breedte van de zool van de freesmachine uit te halen. Deze oplossing is natuurlijk low tech en maar voor een beperkte lengte bruikbaar. (bij grotere lengtes gaat deze in het midden wijken/uitbuigen.

Maar tja, ik kom er meer en meer achter dat het investeren van tijd voor het maken van malletjes en hulpmiddelen de tijd dubbel en dwars waard is! Je gaat veel maatvaster werken, en de kans op meetfouten wordt steeds kleiner. En dat scheelt ongelofelijk veel gepruts en negatieve energie! :D

Groetjes Herman
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

HJHvdK

Nieuw lid
14 sep 2011
21
0
Bedankt voor de tip Herman, is wellicht ook een goed idee. Dit weekend ben ik niet toegekomen aan de lambrisering, maar je oplossing zou wel eens goed van pas kunnen komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.