Klauwplaat verwijderen

Leli

Nieuw lid
16 sep 2011
14
0
Heb de plaat verticaal gezet en gevuld met WD40 (gisterenavond). Staat er nog altijd in :(
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Weet je echt zeker dat er in de kop geen bout verstopt zit? dus eerst de klauw helemaal open draaien en er dan IN kijken??? effe pulken of er geen troep op zit??? Je hebt er al zoveel kracht op gezet, er had echt wel wat moeten gebeuren.

HG Hugo
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Is het gaatje misschien voor het plaatsen van een haaksleutel.
Haaksleutels zijn o.a. in de uitvoering met een haak/pen in de bocht of één of twee pennetjes op de zijkant om de klauwplaat los te tikken van de as.
 

maus

Actieve deelnemer
7 sep 2011
28
0
Ik ben echt een noobje qua draaien/houtbewerken enz.

Maar ik heb de handleiding er even bij gepakt:
http://fc.zindel.de/scripts/CUWP_CGI.EXE/1151136369_27.pdf?directArg=VAC1104374773,1151136369_27.pdf

De klauwplaat wordt nu op de spindel geschroefd. De
stift van de klauwplaat moet in de boringen van de
borgringen zitten en de klemschroef vastzetten.

Staat er op pagina 51. Kan dat met die stift te maken hebben dat de klauwplaat blokkeert? (ja of nee volstaat) probeer alleen te helpen ;)

herkomst http://fc.zindel.de/scripts/CUWP_CGI.EXE Staan ook wat tekeningen van de machine op. Misschien kan dat leiden tot een oplossing?

Suc6 Maurits
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Er zijn systemen waarbij je door het plaatsen van de door mij al eerder genoemde haaksleutel een borgstift wegdrukt die in het "gaatje" zit, en zo de klauwplaat ontborgt.

e klauwplaat is dan wel van een houtdraaibank.... ik zou liever eens te rade gaan bij instrumentmakers o.i.d want deze problemen los je niet op met grof geweld of heet stoken, je weet niet wat er met de sterkte, hardheid en de vorm van de as gebeurt door verhitting en wees vooral voorzichtig wanneer er ook nog een lager in de buurt zit wat warmte kan opnemen.
 

Leli

Nieuw lid
16 sep 2011
14
0
@Maus: Ik begrijp het citaat niet goed. Heb nog geen stift, noch borgringen gevonden :roll: . Ben je zeker dat het over dezelfde klauwplaat gaat? Uw link werkt bij mij niet :(
Er is wel een uitsparing in de as voor een borgstift die je dan langs buiten door het huis steekt. De originele stift is helaas ook al niet aanwezig. Ik heb al vanalle andere dingen ervoor gebruikt, met schade aan as en huis tot gevolg (zie eerdere foto's).
Zou je de juiste link nog eens kunnen geven? Had het al een beetje opgegeven, maar met de juiste handleiding vind ik misschien wel de oplossing.
Grtz
 

Leli

Nieuw lid
16 sep 2011
14
0
Als ik op de link klik krijg ik dit:
Fehler: Ungültige Anfrage-Daten
Unvollständige oder ungültige Anfrage-Daten empfangen. Wahrscheinlich fehlen CGI 'search' oder 'post' Argumente.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Hoewel ik geen verstand van draaien heb, ben ik wel nieuwsgierig.

Op internet vond ik bijgevoegde afbeelding.
Daarop is te zien dat er normaal een "vasthoudplaat"achter de klauwplaat hoort te zitten, deze valt in het gaatje en is vast te zetten op de as d.m.v. een inbusbout.
Aangezien die plaat er hier niet op zit lijkt het me dat daardoor de klauwplaat te ver op de schroefdraad gedraaid is en hierdoor vast is komen te zitten.
Als de klauwplaat echt over de schroefdraad gegaan is kan het wel eens erg lastig worden de klauwplaat nog te verwijderen.
Dan is grof geweld mijn inziens de enige oplossing.

Attached files Klauwplaat.pdf (69.8 KB)
 

WR1944

Oud hout
Voor zover ik het als goedbedoelende leek kan verklaren is die veiligheidsring om te voorkomen dat de klauwplaat spontaan losdraait als de draairichting wordt omgekeerd. Bij het opschroeven van de klauwplaat is die ring los. Op een gegeven moment moet er een stift aan de klauwplaat in de ring vallen. De klauwplaat wordt stevig tegen de borst aangedraaid en vervolgens wordt die ring met de inbussleutel vastgezet op de as.
Als die ring niet op de as zit zal die stift verder nergens tegen aan kunnen komen.
Kan je ergens aan zien dat dit de originele klauwplaat is? Kan een eventuele vorige eigenaar enig licht verschaffen?
Het enige dat ik me verder nog kan indenken is om naar een metaal verwerkend bedrijfje te gaan met een flinke draaibank. Dan de as opspannen in de klauwplaat op een plaats waar geen lagers zitten en die klauwplaat blokkeren. Vervolgens met een flinke hefboom en wat stevige klappen het proberen los te krijgen. Ik weet niet of een van de forumleden bij je in de buurt woont en misschien kan assisteren.
Nu de as verwijderd is, kan je misschien meer foto's van de achterkant van de klauwplaat maken? Soms kan een klein detail helderheid verschaffen.
 

Leli

Nieuw lid
16 sep 2011
14
0
De link van Frank leidt inderdaad naar een bijna identieke klauwplaat, behalve.. de veiligheidsring is bij mij niet aanwezig. Kan je zien op foto 2, enkele berichten eerder. Waarschijnlijk: of verkeerd gemonteerd, of een oudere versie?
@ WR1944: de vorige eigenaar ga ik niet meer terugvinden: heb hem gekocht van een school die hem geërft had van een andere school waar ze mee gefuseerd zijn jaren geleden. De machine is toen mee verhuisd, maar nooit meer gebruikt.
 

Leli

Nieuw lid
16 sep 2011
14
0
Heb even alle beschikbare manuals gecheckt bij Metabo. In elke versie heeft de klauwplaat idd een veiligheidsring. Behalve bij mijn versie natuurlijk :mrgreen:
 

Leli

Nieuw lid
16 sep 2011
14
0
Voor de geïnteresseerden: nog een foto van de achterkant van de klauwplaat.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik blijf hinken op de binnenkant van de kop. Als ik foto Afb0713.jpg (207.98 KiB) goed bekijk dan ligt mijns inziens daar de sleutel tot het succes....... Ik zou er een gleuf in slijpen en dan met een schroevendraaier erin. Of rvs plaatje. Je ziet er het draad gewoon in zitten?? Aan de achterkant zie ik geen aanknopingspunten. Ik heb ooit een Makita handtol helemaal gesloopt totdat ik de kop inspecteerde, je raad het al ,een inbusboutje .
 

WR1944

Oud hout
Ervaring heeft mij geleerd dat geen enkele bewerking of toevoeging van onderdeelen zonder een reden wordt gedaan. Techneuten zijn beta mensen en geen alfa's die dingen voor de leuk doen. :mrgreen:
De foto's zijn niet super duidelijk op die punten die interessant zouden kunnen zijn. Daarom heb ik, op het spoor gebracht door Armadaman, geprobeerd de constructie aan de hand van de uiterlijkheden te doorgronden. Als je het ding in je handen hebt is het waarschijnlijk in een oogopslag te analyseren.
Ik vermoed dat aan de voorkant, in de klauwplaatopening een ronde schijf zit met een verzonken gat die met een (niet aanwezige) platverzonken schroef wordt vastgehouden. Het lijkt mij dat de kleur van het plaatje duidelijk lichter is dan het materiaal daaronder dat van de as is. Onder dit plaatje kan een inbusboutje zitten waarvan het gat met schroefdraad aan de achterkant van de klauwplaat te zien is.
Probeer dat plaatje uit de klauwplaat te wippen, dan zou een inbusboutje te zien moeten zijn. Als dat verwijderd moet de kop los komen.
Ik hoop dat dit je een stapje verder brengt.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo,

Aangezien ik ook wel wat ervaring heb met het loskrijgen van vastzittende dingen ga ik ook mijn steentje bijdragen.



Ik vraag me af of er een spie in de as zit, en zo ja, waarom. Zie vraagteken op foto.
Kan je proberen het lager van de as te tikken, en kijken wat daar onder zit?
Er zit een veerring (Segerring) achter op de klauwplaat, is die al los geweest?



Is deze ring op een of andere manier geborgd? Is het een verloopring t.b.v. de klauw?



Suc6
Peter

Attached files
 

Leli

Nieuw lid
16 sep 2011
14
0
Hallo, lang geleden.
Ik heb mijn probleem nog steeds niet kunnen oplossen. Ben wel met de as naar een machinehandelaar geweest, daar hebben ze hem in een metaaldraaibank geklemd om zo te proberen de klauwplaat er af te krijgen. Resultaat: de as was gedraaid in de klem van de metaalbank.
De enige optie die mij nog rest is een adaptor voor een conus te fabriceren die ik in de klauwplaat kan klemmen. Weet er iemand misschien waar ik een houder voor een conus kan vinden? Bij de machinehandel (Halwema) zeiden ze me dit te laten draaien, maar het lijkt me straf dat er niks te vinden zou zijn op de markt. Eventueel een onderdeel van een andere machine?
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
voor alles wat er vast zit, gebruik ik zelf vaak WD40. heel fijn spul, en het is niet duur bij de action.
 

andrek

Nieuw lid
8 aug 2012
1
0
Probeer de as te fixeren met een gereedschap dat daarvoor bedoeld is. Oliefilterlosdraaier uit de autowinkel bv maar een waterpomptang of pijpklem gaat ook. Geef veel zachte tikken ( en niet weinig harde!) om het ding los te krijgen. Andere oplossing: zaag in een lange plaat multiplex drie sleuven waar de bekken van de klauwplaat inpassen (een soort driesprong, Griekse y) dan heb je een 'sleutel'.
Weet je wel zeker dat het een klauwplaat is die afschroefbaar is en niet met drie boutjes op een vaste plaat zit? Kijk op de EB website als je twijfelt
Om herhaling te voorkomen: zo'n baksteenrode ring uit de installateurswinkel doet wonderen.
Succes,
andrek
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Zelfde bank staat bij ons in de garage. Even snel gekeken hoe een en ander werkt. Elecra Beckum, type weet ik niet, maar alles ziet er hetzelfde uit.

Klauwplaat is geborgd met een ring op de as. Hiervoor heb je een inbus 4 mm nodig.

IMG_1080.JPG


IMG_1083.JPG


Bij de machine werden twee ijzeren pennen mee geleverd. Eén blokkeerde de as en de ander kon je de diverse hulpstukken er mee afdraaien. Pennetje was 6 mm rond en 17 cm lang. Twee schroevendraaiers werken net zo goed. Even je nek draaien ben een beetje lui om de foto te draaien.

IMG_1081.JPG


Oja het lijkt misschien wat roestig maar dat is het ook, sorry.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.