Klauwplaat verwijderen

Leli

Nieuw lid
16 sep 2011
14
0
Hallo,
Onlangs kocht ik voor een prikje 2dehands een draaibank Elektra-Beckum HDM 1000. Er is een klauwplaat op gemonteerd, maar helaas ontbreken de originele meenemer en opspanplaat. Vervangonderdelen vinden lijkt me geen probleem, maar ik krijg de klauwplaat er niet af! Ik heb al zitten kloppen en wringen, maar krijg er geen beweging in. Ik vermoed dat de machine al minstens 10 jaar stil staat met de klauwplaat er op.
Heeft er iemand tips om hem er af te krijgen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Even voor de duidelijkheid zitten de bekken van de klauwplaat ook vast of is het alleen de schroefdraad van de as waar je hem niet los krijgt.Voor de schroefdraad: zet een grote inbussleutel vast in de bekken en sla met een zware hamer op de inbussleutel (een ferme tik) niet rammen.
Wel tegen de draairichting in slaan en als het kan de as blokkeren
 

nyckle1

Nieuw lid
11 sep 2011
4
0
bij mij zit ook alles vast... (South Bend) Ik zoek naar een oplossing. Gelukkig kan ik nog wel draaien.
 

tuoh

Oud hout
Om een klemmende klauwplaat los te krijgen is de eerste handeling inderdaad kruipolie inspuiten, en wees niet zuinig hiermee, eventueel een dag laten inwerken, en opnieuw inspuiten.

Komt het ding nog niet los, dan worden de grote middelen ingezet. Probeer op de klauwplaat een lange hefboom te bevestigen, een staalprofiel of koevoet dwars tussen de spanbekken bijvoorbeeld. Blokkeer de vaste kop en geef vervolgens enige tikken met een zware hamer op het uiteinde van de hefboom, wel met de draairichting mee, anders sla je het ding enkel vaster op de as.
Als je de sleutel bovenaan in de klauwplaat steekt dan trek je de sleutel naar je toe om de klauwplaat van de as te draaien, dit geld voor elke draaibank, in het andere geval loopt bij het starten van de draaibank de kop er gewoon af :shock:

Geeft het kreng nog geen krimp, dan zal je de klauwplaat mooi gelijkmatig moeten verhitten, best met een grote gasbrander. Als je de klauwplaat verhit gaat het materiaal wat uitzetten en komt er gegarandeerd beweging in de zaak. Eventueel de draaias tezelfdertijd koel houden met een vochtige doek.

Het word wat geklooi, maar dat ding komt van de as uiteindelijk.

MAAR alvorens met bovenstaande te starten kijk eens of je in de kraag van de klauwplaat geen inbusbout ziet zitten die de klauwplaat klemt op de as. Dat word wel meer toegepast zeker bij machines die links en rechts kunnen draaien, het is een beveiliging tegen het spontaan aflopen van de klauwplaat bij links draaien of schuren.


Mvg,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik huiver bij het idee dat je een hamer gaat gebruiken voor zoiets... De kruipolie is inderdaad een goed idee. Het verwarmen kan ik me ook in vinden. Maar ik heb al altijd alles los gekregen door een verlengstuk over de sleutels te schuiven zodat je de hefboom vergroot.(en eventueel met kruipolie).
Ik heb iets te veel schrik dat je met een hamer de as uit zijn center slaat. Zeker als het dan niet meteen lukt krijg je de reflex nog harder te beginnen slaan.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Jokke
Wat zeg je me nu, een verlengstuk over de sleutel? Ik hoop niet dat je dat je leerlingen leert ;)
Nou is een normale sleutel natuurlijk ook niet gemaakt om op te slaan, maar ik geef liever een goede tik op een sleutel dan dat ik er een buis opzet (wat ik ook wel eens heb gedaan :oops: )
Bijkomend voordeel is dat dit zelfs gaat zonder een as te blokkeren.
 

tuoh

Oud hout
Dingen die al jaren muurvast zitten krijg je niet los door lief te zijn :D Geweld in de juiste dosis is dan de remedie.
Je gaat makkelijker iets los krijgen door tikken dan door een constante druk uit te oefenen.
Bij het tikken gaan de stukken schrikken, en komt er meestal beweging in de zaak.
Zo heb ik verleden week nog een lintzaagwiel van een machine gehaald, dat zat erop van bij de fabricage in de jaren '50, met een zware poulietrekker was er geen beweging in te krijgen, muurvast zat dat ding.
Maar de trekker op spanning laten staan, de gasbrander erop, en na de nodige verwarming één tik op de as van poulietrekker en met een harde klap kwam het wiel los zonder enige beschadiging. Staal kan veel meer hebben dan we denken voor er iets plooit.
Bij metaaldraaibanken komt het wel eens voor dat men de bank start met de sleutel nog in de klauwplaat :eek: dat geeft een klap van vanjewelste als de sleutel het bed raakt, de boel blokkeert namelijk in een fractie van een seconde. Meestal start men nadien de bank terug op zonder nadelige gevolgen voor lagering en as, alhoewel de gevolgen ook wel eens desastreuzer kunnen aflopen.
De bediener ziet meestal wel zo wit als een lijk na zo'n klap ;)

Mvg,

André
 

piefon

Nieuw lid
3 jul 2011
20
0
tuoh zei:
De bediener ziet meestal wel zo wit als een lijk na zo'n klap ;)
Of degene die aan de draaibank achter de bediener bezig is, ik heb op de middelbare school zo eens een sleutel juist voorbij mijn hoofd zien vliegen. Daar was ik toch ook even niet goed van.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Vaak is een combinatie van constante spanning en impuls een goed werkende methode. Ik ken de consrtuctie niet precies, maar ik kan me voorstellen dat je de plaat onder spanning zet, en er vervolgens een ferme tik op geeft!

groeten
 

Leli

Nieuw lid
16 sep 2011
14
0
Mooi om zo snel en veel reacties te krijgen! Ik ga er morgen werk van maken.
 

Leli

Nieuw lid
16 sep 2011
14
0
Merci voor al de tips. Helaas; ik heb weer een halve dag zitten wringen, maar geen verbetering. Integendeel: waar ik de borgmoer op de as zet, is door te wringen een stukje van het huis afgebroken!
Nog een vraagje: zit een klauwplaat eigenlijk ook niet op een morse-konus, die ik er op één of andere manier kan afkrijgen?
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Maak eens wat foto's. Dat klauwje van mij zit met een morse-konus heel vast. Ik zit er aan te denken om maar een nieuwe as te laten draaien. Maar ik heb persen en stoken nog niet gehad. ( Holle as)
 

tuoh

Oud hout
Een klauwplaat bestaat meestal uit twee delen, een grondplaat en de eigenlijke body met de verstelbare klauwen erin. De body van de klauwplaat zit meestal met bouten vast op de grondplaat. Als je de vier of meer bouten lost dan komt de body los van de grondplaat, en kan je de schroefdraad van de as zien.

Elke klauwplaat zit met een schroefdraad of met een snelkoppeling vast op de as van de machine, een cone kan niet gebruikt worden, bij een éénzijdige opspanning is de kans op loskomen levensgroot aanwezig.

Plaats eens wat foto's van de kop, dan kunnen we zien of we over hetzelfde spreken.


Mvg,

André
 

Leli

Nieuw lid
16 sep 2011
14
0
hieronder een paar foto's. Warmstoken met de bunzenbrander heb ik nog niet geprobeerd, dat zal ik waarschijnlijk morgen proberen.





Attached files
 

Leli

Nieuw lid
16 sep 2011
14
0
Helaas pindakaas, geprobeerd met bunzenbrander, maar geen beweging in te krijgen. Dan maar heel de as er af gehaald (zie foto onder) en in de bankvijs gestoken. Met warmeluchtblazer terug verwarmd, maar nog steeds nul beweging!
Ik ben nu aan het denken om een hulpstuk te maken zodat ik een meenemer in de klauwplaat kan bevestigen.


Attached files
 

tuoh

Oud hout
Rare klauwplaat, maar die moet loskomen. Verwarmen met een warme luchtblazer of bunzenbrander levert niet genoeg warmte om die klomp staal op te warmen, een roofingbrander is heel wat beter geschikt. Draai tijdens het opwarmen de kop steeds een beetje, zo warm je de klauwplaat mooi gelijkmatig op.

Draai de klauwen uit de kop zo kan je in de vrijgekomen gleuf een zwaar profielijzer plaatsen om te wringen, dat geeft een heel wat grotere hefboom.

Nu je de as uit de machine hebt is het makkelijker werken, span de as horizontaal tussen de bankschroef, wel beschermplaten gebruiken, de blokeerstift kan je laten steunen op de bekken van de bankschroef.

Je kan ook eerst de klauwplaat met as eens een dagje verticaal laten staan, dicht de centrale opening in de as, en spuit de schroefdraadholte volledig vol met kruipolie en laat een dag inwerken. Dat spul moet dan wel tussen de schroefdraad kruipen :D

Een meenemer in de klauwplaat zou ik niet aanraden, bij klein draaiwerk zit die klauwplaat steeds in de weg,dat werkt niet gemakkelijk.

Succes met de klus,

André
 

Leli

Nieuw lid
16 sep 2011
14
0
Dat verticaal laten staan ga ik eens proberen. De bankschroef heb ik daarstraks gedaan, geklemd tussen 2 houten plaatjes tot die net niet versplinterden. heb dan een sergeant van 1m tussen de klauwen gestoken. Hefboom genoeg: de as begon gewoon te draaien in de bankschroef! :?
Als ik een meenemer tussen de klauwplaat zou klemmen, maak ik natuurlijk wel eerst een verlengstuk, zodat de punt niet tussen de klauwen zit.
Een nieuwe as vind ik voorlopig geen optie, dan ben ik de klauwplaat gewoon kwijt. Dat willen we ook niet natuurlijk.
Ach, problemen zijn er om van te leren zeker?
 

Leli

Nieuw lid
16 sep 2011
14
0
A propos, zoals je op de foto kan zien, is het gat van de borgmoer intussen ook al flink beschadigd en niet meer echt bruikbaar..
Een roofingbrander heb ik helaas niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.