Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 41

Klauwplaat verwijderen

Hallo,
    Onlangs kocht ik voor een prikje 2dehands een draaibank Elektra-Beckum HDM 1000. Er is een klauwplaat op gemonteerd, maar helaas ontbreken de originele meenemer en opspanplaat. Vervangonderdelen vinden lijkt me geen probleem, maar ik krijg de klauwplaat er niet af! Ik heb al zitten kloppen en wringen, maar krijg er geen beweging in. Ik vermoed dat de machine al minstens 10 jaar stil staat met de klauwplaat er op.
    Heeft er iemand tips om hem er af te krijgen?

Re: Klauwplaat verwijderen

Eerst maar eens inspuiten met kruipolie, De echte draaiers melden zich hier vast wel met de gouden TIP

Even voor de duidelijkheid zitten de bekken van de klauwplaat ook vast of is het alleen de schroefdraad van de as waar je hem niet los krijgt.Voor de schroefdraad: zet een grote inbussleutel vast in de bekken en sla met een zware hamer op de inbussleutel (een ferme tik) niet rammen.
    Wel tegen de draairichting in slaan en als het kan de as blokkeren

bij mij zit ook alles vast... (South Bend) Ik zoek naar een oplossing. Gelukkig kan ik nog wel draaien.

Om een klemmende klauwplaat los te krijgen is de eerste handeling inderdaad kruipolie inspuiten, en wees niet zuinig hiermee, eventueel een dag laten inwerken, en opnieuw inspuiten.

Komt het ding nog niet los, dan worden de grote middelen ingezet. Probeer op de klauwplaat een lange hefboom te bevestigen, een staalprofiel of koevoet dwars tussen de spanbekken bijvoorbeeld. Blokkeer de vaste kop en geef vervolgens enige tikken met een zware hamer op het uiteinde van de hefboom, wel met de draairichting mee, anders sla je het ding enkel vaster op de as.
    Als je de sleutel bovenaan in de klauwplaat steekt dan trek je de sleutel naar je toe om de klauwplaat van de as te draaien, dit geld voor elke draaibank, in het andere geval loopt bij het starten van de draaibank de kop er gewoon af :shock:

Geeft het kreng nog geen krimp, dan zal je de klauwplaat mooi gelijkmatig moeten verhitten, best met een grote gasbrander. Als je de klauwplaat verhit gaat het materiaal wat uitzetten en komt er gegarandeerd beweging in de zaak. Eventueel de draaias tezelfdertijd koel houden met een vochtige doek.

Het word wat geklooi, maar dat ding komt van de as uiteindelijk.

MAAR alvorens met bovenstaande te starten kijk eens of je in de kraag van de klauwplaat geen inbusbout ziet zitten die de klauwplaat klemt op de as. Dat word wel meer toegepast zeker bij machines die links en rechts kunnen draaien, het is een beveiliging tegen het spontaan aflopen van de klauwplaat bij links draaien of schuren.

Mvg,

André

Ik huiver bij het idee dat je een hamer gaat gebruiken voor zoiets... De kruipolie is inderdaad een goed idee. Het verwarmen kan ik me ook in vinden. Maar ik heb al altijd alles los gekregen door een verlengstuk over de sleutels te schuiven zodat je de hefboom vergroot.(en eventueel met kruipolie).
    Ik heb iets te veel schrik dat je met een hamer de as uit zijn center slaat. Zeker als het dan niet meteen lukt krijg je de reflex nog harder te beginnen slaan.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

@Jokke
    Wat zeg je me nu, een verlengstuk over de sleutel? Ik hoop niet dat je dat je leerlingen leert
    Nou is een normale sleutel natuurlijk ook niet gemaakt om op te slaan, maar ik geef liever een goede tik op een sleutel dan dat ik er een buis opzet (wat ik ook wel eens heb gedaan ops: )
    Bijkomend voordeel is dat dit zelfs gaat zonder een as te blokkeren.

Dingen die al jaren muurvast zitten krijg je niet los door lief te zijn Geweld in de juiste dosis is dan de remedie.
    Je gaat makkelijker iets los krijgen door tikken dan door een constante druk uit te oefenen.
    Bij het tikken gaan de stukken schrikken, en komt er meestal beweging in de zaak.
    Zo heb ik verleden week nog een lintzaagwiel van een machine gehaald, dat zat erop van bij de fabricage in de jaren '50, met een zware poulietrekker was er geen beweging in te krijgen, muurvast zat dat ding.
    Maar de trekker op spanning laten staan, de gasbrander erop, en na de nodige verwarming één tik op de as van poulietrekker en met een harde klap kwam het wiel los zonder enige beschadiging. Staal kan veel meer hebben dan we denken voor er iets plooit.
    Bij metaaldraaibanken komt het wel eens voor dat men de bank start met de sleutel nog in de klauwplaat dat geeft een klap van vanjewelste als de sleutel het bed raakt, de boel blokkeert namelijk in een fractie van een seconde. Meestal start men nadien de bank terug op zonder nadelige gevolgen voor lagering en as, alhoewel de gevolgen ook wel eens desastreuzer kunnen aflopen.
    De bediener ziet meestal wel zo wit als een lijk na zo'n klap

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    De bediener ziet meestal wel zo wit als een lijk na zo'n klap
    Of degene die aan de draaibank achter de bediener bezig is, ik heb op de middelbare school zo eens een sleutel juist voorbij mijn hoofd zien vliegen. Daar was ik toch ook even niet goed van.

Vaak is een combinatie van constante spanning en impuls een goed werkende methode. Ik ken de consrtuctie niet precies, maar ik kan me voorstellen dat je de plaat onder spanning zet, en er vervolgens een ferme tik op geeft!

groeten

Forum Rechten