Bison Fiber D4 Express constructie bruislijm

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Gisteren voor het verlijmen van mijn shutterframes nieuwe bruislijm gekocht. Met enige tegenzin want ik keek niet met plezier uit naar zwarte vlekken op mijn handen die er af moesten slijten. Dat was meestal het resultaat met de oude beende PU lijm van bison.

Na gebruik meteen verloren voor de toekomst, wat een geweldige lijm:
* Het is express dus met 15 / 20 minuten al hard genoeg om klemmen los te maken en verder te werken
* De lijm is niet meer geel maar hard wit uit
* Vlekken zijn erg makkelijk van je handen te verwijderen
* De lijm droogt erg hard uit en is bovendien erg dicht van structuur daarna
* Het vullend vermogen is dus erg hoog en bovendien goed van kwaliteit

Ik kan deze lijm dus aan iedereen aanbevelen, bus van 750ml bij de bouwmaat euro of 18, niet goedkoop maar met zo'n bus doe je wel even. Ben blij dat ik toch niet voor de ongeveer 6 euro goedkopere illbruck pot gekozen heb al heb ik daarmee geen ervaring.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dit is goed om te weten want ik ben ook geen liefhebber van PU-lijm. Maar hoe krijg je je handen dan schoon? Gewoon goed wassen? Of afpellen zoals met witte houtlijm? En blijft de lijm wit onder invloed van zonlicht. Ik heb PU-schuim gebruikt dat grijs was (en wat zo ook in de folder werd aangegeven als één van de voordelen), maar het kleurde ook snel geel onder invloed van de zon.
Ik kan deze lijm dus aan iedereen aanbevelen, bus van 750ml bij de bouwmaat euro of 18, niet goedkoop maar met zo'n bus doe je wel even
Mijn ervaring met PU-lijm is dat de houdbaarheid beperkt is, eenmaal de bus geopend. Maar dit is misschien beter met deze lijm.

Mathieu
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Mathieu, wat er op de lange termijn gebeurd weet ik niet, je handen schoonmaken doe je gewoon met zeep, ik had wat op mijn elleboog gekregen en na uitharding ging dat er best lastig af maar het lijkt dan een ondoorzichtig velletje in plaats van zo'n vieze zwarte vlek.

Heel lang zal het niet houdbaar zijn door de reactie met zuurstof maar enige maanden toch zeker, ik plak de bus dicht met stukje tape, dat helpt wel lijkt me om de levensduur te verlengen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De laatste keer heb ik de lijm in de koelkast gestoken, maar of hij effectief langer bewaard durf ik niet te zeggen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
In de koelkast bewaren om de levensduur van lijm te verlengen ken ik alleen van superlijm zelfs in het vriesvak. Of dit ook voor deze lijm geld? Ik heb mijn vraagtekens. Als er op de gebruiksaanwijzing vorstvrij bewaren staat weet je genoeg.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Scheppie,

Je kunt de lijm ook kopen in kitkoker formaat 350ml. (ivm. houdbaarheid)
Persoonlijk vindt ik dit beter werken.
Als je klaar bent hang je de kitspuit met koker erin weg, doordat de lijm blijft lopen hangt er altijd een klein sliertje lijm uit.
Dit laat je hangen en hard worden.
De volgende keer als je hem gebruikt trek je het er zo uit.

Enige nadeel is wel dat de kokers duur verkocht worden.
Ik koop ze via mijn werk, wij bestellen ze rechtstreeks bij Bison.
De bouwmarkt zet er +-10€ bovenop!

Echt een aanrader!
Voor de klussers die het liever wat rustig aan doen, niet gebruiken!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
mathieu zei:
Dit is goed om te weten want ik ben ook geen liefhebber van PU-lijm. Maar hoe krijg je je handen dan schoon? Gewoon goed wassen?

Mathieu

Voor heel af en toe kun de bruislijm verwijderen met aceton, of nagellak remover wat hetzelfde is. Zo verwijder je ook polyester, epoxy ed. Gebruik het niet teveel, wat het komt door je huid in je systeem terecht. Gewoon goed afvegen. Heb heel lang geleden een tijdje gebeund bij een polyster verwerker. Daar stond altijd een grote emmer aceton waar we onze handen en b.v. bril in af kon konden wassen. Wisten wij veel.
Als je een gevoelige huid hebt kun je het beste handschoenen aandoen, de hele dunne latex (waar je dan weer niet allergisch voor moet zijn, zoals ik) of de wat duurdere nytril handschoenen. Huishoudhandschoenen doen het ook goed, bedekken de pols ook. Maar voor alle schoonmaakwerk en b.v. ontvetten voor verlijmen kan ik je een fles aceton aanraden.

Wel interessant deze lijm, dat fiber in de naam, betekent dat, dat er fibers inzitten voor b.v. extra sterkte bij grotere lijmopvullingen? En schuimt het helemaal niet?

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb fijne herinneringen aan bruislijm. Zelf gebruik ik meestal de variant van Wurth. Een aantal jaren geleden waren wij druk in ons huis bezig.Dit was een maandag dacht ik, de dag erna zouden we gaan trouwen. Ik was druk bezig om iets te verlijmen en kreeg wat van deze prut aan mijn handen. Gewoon verder gewerkt met het idee dat ik het wel makkelijk kan verwijderen aan het einde van de dag.........Toen zat ik daar in mijn mooie pakkie met de handen vol zwarte vegen hahahaha....Ach, mijn vrouw heeft toch nog JA gezegd......

Beetje offtopic maar elke keer wanneer ik bruislijm hoor denk ik hieraan
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Bij de action verkopen ze van die grote oranje bussen "industrial Cleening Wipes" voor uit mijn hoofd €2,89 . Ik vind het over het algemeen waardeloze doekjes, behalve voor pur-lijm en teervlekken.
Mits je niet te lang wacht krijg je met deze doekjes die troep prima van je handen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb fijne herinneringen aan bruislijm. Zelf gebruik ik meestal de variant van Wurth. Een aantal jaren geleden waren wij druk in ons huis bezig.Dit was een maandag dacht ik, de dag erna zouden we gaan trouwen. Ik was druk bezig om iets te verlijmen en kreeg wat van deze prut aan mijn handen. Gewoon verder gewerkt met het idee dat ik het wel makkelijk kan verwijderen aan het einde van de dag.........Toen zat ik daar in mijn mooie pakkie met de handen vol zwarte vegen hahahaha....Ach, mijn vrouw heeft toch nog JA gezegd......

Beetje offtopic maar elke keer wanneer ik bruislijm hoor denk ik hieraan

Hey Rick mooi verhaal, daar doen we het voor. Voor jou is het dus bruiDslijm :) .... Daar komt je vrouw nooit meer van los.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
rickkoorman zei:
Ik heb fijne herinneringen aan bruislijm. Zelf gebruik ik meestal de variant van Wurth. Een aantal jaren geleden waren wij druk in ons huis bezig.Dit was een maandag dacht ik, de dag erna zouden we gaan trouwen. Ik was druk bezig om iets te verlijmen en kreeg wat van deze prut aan mijn handen. Gewoon verder gewerkt met het idee dat ik het wel makkelijk kan verwijderen aan het einde van de dag.........Toen zat ik daar in mijn mooie pakkie met de handen vol zwarte vegen hahahaha....Ach, mijn vrouw heeft toch nog JA gezegd......

Beetje offtopic maar elke keer wanneer ik bruislijm hoor denk ik hieraan

Hahaha, ik gebruik niet vaak PU lijm maar iedere keer dat ik er moet gebruiken is dat een dag of twee voor een feest. Deze kerst zat ik weer mooi aan tafel met mijn zwarte handen, ik was er zelf in geslaagd om het in mijn gezicht te wrijven maar dat kreeg ik er gelukkig nog uit!

Ik zal zeker eens kijken naar de nieuwe lijm.

Ik weet niet of de koelkast PU lijm langer laat meegaan, na enkel maanden komt er zo een vlies op zoals bij verf. Als je die toch koelt, moet je ze zeker laten opwarmen voordat je het weer gebruikt want koud is hij niet meer vloeibaar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.