Tuinset

tuoh

Oud hout
Bij het bekijken van mijn albums kwam ik nog wat foto's tegen van een tuinset die ik enkele jaren geleden gemaakt heb in Iroko.

Het tafelblad is in het midden voorzien van een opening voor de plaatsing van een parasol, de stoelen zijn opklapbaar, ze nemen dan weinig plaats in bij het wegbergen.

Alle bevestigingsmateriaal in rvs A4, en alles afgewerkt met Owatrol D1 olie.

Voor ik aan de stoelen begon heb ik eerst een modelletje gemaakt om één en ander te verifiëren qua stabiliteit en afmetingen. ( iedereen moet wel makkelijk zitten of je gasten gaan lopen :cry: )

hierbij enige foto's van de set.

Attached files
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Zó dat is mooi werk! Een tuinset staat ook nog op mijn lijstje om te maken..
Heb je toevallig tekeningen van deze set (gemaakt)? Zo ja, zou je die eventueel willen delen?

Ik heb trouwens wel weer zin in dat mooie zomerweer.... :)
 

tuoh

Oud hout
@Houtbewerker,
heb er toen wel tekeningen van gemaakt op ware grootte, deze had ik nodig om de nodige freesmallen te kunnen aftekenen, met deze mallen kon ik dan op de freesmachine het hout kalibreren.

Deze mallen heb ik nog enige tijd bij gehouden maar tijdens een strenge winter zijn ze in de kachel beland.

De rand van het tafelblad bestaat uit acht segmenten die ik eerst heb samengelijmd tot een achthoek, daarna deze met behulp van een steunplaat op de ijldraaibank bevestigd en binnen- en buitenkant op maat gedraaid, idem voor de binnenring in de tafel.
Het onderstel van de tafel zit met pen en gat verbindingen ineen, terwijl het kruis in de voet halfhouts ingelaten is.
Ook bij de stoelen zit alles met pen en gatverbindingen samen.

Mooi zomerweer zit er jammer genoeg niet in zo te horen als we de weerman mogen geloven :D
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
aparte manier van werken,,, ik zou het met een bovenfrees hebben gedaan, ook omdat ik geen ijldraaibank heb natuurlijk,, verder wel hetzelfde, eerst mallen voor de segmenten plaat erin om een vast middelpunt te kunnen maken en dan frezen

ik heb regelmatig koven in systeemplafonds moeten maken dia 3600mm en groter deze maakte ik op die manier en zouden ook alleen maar in een supersized draaibank passen
 
A

Athanor

Guest
Heel fraai en verzorgd ziet die set er uit zeg! Stimuleert mij ook om eens een ronde tafel te maken, tot nu toe is het bij de rechthoekige vorm gebleven. In Fine Woodworking stond een paar jaar geleden ook een artikel over een ronde tuintafel, zag ik toen ook al als een uitnodiging.... Hoe heb je die segmenten aan elkaar gelijmd, met welke verbinding?

Jammer dat de tekeningen in de kachel zijn gekomen; hopelijk heb je er wel warme voeten van gekregen ;)

Fons
 

tuoh

Oud hout
@houtmannetje, de bovenfrees was inderdaad ook een optie geweest, maar op de draaibank kon ik alles in één opspanning doen, op maat draaien, sponning indraaien langs binnenkant, en kanten opronden.
Voor grote segmenten en korfbogen gebruik ik ook altijd de bovenfrees, geeft wel een hoop stof maar er is geen alternatief. Als ik er meerdere moet maken dan dient de bovenfrees enkel om één mal te frezen, met deze mal kan ik de rest dan kalibreren op de freesmachine dit werkt een stuk sneller.

@Athanor, de segmenten heb ik verbonden met valse pennen.In de kopskanten van de segmenten word een sleuf geboord met de langgatboormachine, hierin passen dan de verbindingsstukken van Iroko.
Alles is verlijmd met een goede D4 PU lijm. Om de achthoek te klemmen heb ik gebruik gemaakt van een spanband met ratel, deze worden normaal gebruikt om een lading vast te zetten op een vrachtwagen, de spankracht hiervan is meer dan voldoende.
 
A

Athanor

Guest
Tuoh,

Nog even over de stoelen.... heb je die zelf ontworpen? of had je een goed voorbeeld wat voor je eigen werk te gebruiken was? Heb je speciaal beslag/scharnieren/bouten hiervoor aangeschaft?

Oh ja, met het hondje erbij op de foto is het net een foto uit de folder van een leverancier ;)

Fons
 

tuoh

Oud hout
De stoelen zijn een eigen ontwerp, ik zocht een simpele oplossing om de stoel op te vouwen zonder gebruik te maken van speciale scharnieren of andere speciale metalen onderdelen.

Het is me gelukt om bij dit ontwerp alles te laten scharnieren op Rvs bouten van 6mm met een blinde moer op het andere eind waar nodig.

De zit en rugleuning heb ik hol gemaakt dat zit gemakkelijker, het hout hol vormen is gebeurt op de freesmachine met een mal tegen de freesas, die mallen heb ik nog liggen.

De fox terrier is van mijn broer, als die hond een fototoestel ziet gaat hij spontaan poseren :lol:
 
A

Athanor

Guest
Nou, petje af hoor! Met die ronde vorm had je ook meer werk om de pennen te zagen lijkt me; of heb je die er aan gezaagd voordat je de ronding aanbracht?
 

tuoh

Oud hout
Ik heb eerst de ronding gefreesd en daarna de pennen eraan gefreesd. Voor het kalibreren is het veiliger dat het hout wat overlengte heeft.
Ik heb een penmachine staan en daarmee is een peuleschil om pennen te frezen, heb eerst een halve mal gemaakt die op de pennentafel ligt en het holle stuk ondervuld. Het stuk ligt met de bolle kant naar boven dan kan ik het spannen met de kleminrichting van de machine en heb ik maar één mal nodig.

Om met de bolle kant naar onder te frezen heb je twee mallen nodig, anders beschadigd de kleminrichting het hout aan de holle zijde, de klem is onderaan vlak en het te spannen stuk hol, dan heb je enkel de uiteinden van de klem die het hout raken, gevolg twee putten in het hout.
Daarna is het enkel nog de juiste lengte en pendikte instellen en klaar is kees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.