Ijldraaibank

jans

Nieuw lid
28 jan 2009
23
0
essen be.
Al zijn we nog nieuw op dit forum,toch waag ik mij aan een vraagje : namelijk is er soms iemand die constructietekeningen heeft van ijldraaibanken , deze zijn om grote diameters te draaien buiten de centers. alvast dank bij voorbaat.

MVG Jan
 

tuoh

Oud hout
Hallo Jan,

enige jaren geleden heb ik een ijldraaibank gebouwd uit Beuk, jammer genoeg heb ik de tekeningen niet meer, een defekte harde schijf is er mee pleite :cry:

Gelukkig zegt één beeld meer dan duizend woorden, dus hierbij enkele foto's.
De ijldraaibank is uitgerust met een frequentieomvormer en een drietrapschijf, onmisbaar voor het draaien van grote diameters.
Het bed van de draaibank kan ik gemakkelijk wegnemen, de max draaidiameter word dan 1350mm.
Bij het draaien van deze grote diameters maak ik dan gebruik van een mobiele leunspaan = een zware voet met één opstaande buis waarin de leunspaan kan vastgeklemd worden.

Laatst nog gekeken op de urenteller, huidige stand 268 uren gedraaid zonder één storing.
Wat je ook wel zal opvallen is de ruim bemeten draaias, diameter is 75mm, is wel nodig daar alle stukken éénzijdig worden ingespannen en je hierbij soms te maken krijgt met grote oversteken, heb al tot 600mm ingespannen.

Attached files
 

jans

Nieuw lid
28 jan 2009
23
0
essen be.
Dank voor dit snelle antwoord Tuoh, ik kan nu verder met het materiaal bijeen zoeken.Eenmaal klaar dan laat ik je wel de nodige foto's zien van het resultaat.

MVG Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.