Hulp met een salon tafel maken

Mark

Nieuw lid
13 sep 2011
9
0
Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw en heb wat vragen over een project dat ik wil maken.
Ik ben een Industrieel Productontwerpen student dus heb wel werkplaats ervaring (modelbouw) maar heb nog geen grote dingen gemaakt van hout (ooit een kastje van het Australische hardhout Jarrah).

Ik wil dus een salon tafel maken met een grote la op wielen voor tijdschriften, en 2 bakken voor speelgoed van mijn dochtertje aan de korte kanten. Ik heb mijn ontwerp globaal in 3D getekend en heb hier wat foto's van in de bijlage toegevoegd.

Ik weet nog niet wat voor hout ik wil gebruiken (denk een lichte soort als beuk, berk of essen maar geen grenen, vuren, etc.) of welke diktes nodig zijn (heb nu 25mm en 20mm als richtlijn genomen). Houtsoort suggesties zijn welkom :)

Constructief heb ik geen idee hoe ik de tafel moet opbouwen (verbindingen, etc.). Waar kan ik het beste plankjes plaatsen zodat de constructie sterk genoeg is? De la heb ik nu gewoon los (wel op wielen) getekend onder de tafel. Zou dit kunnen of moet ik deze nog in een rail oid begeleiden?

Hoe kan/moet ik rekening houden met de beweging van het hout? Wat voor soort gezaagd hout is het beste (kwartiers blijft rechter?)?

Ik heb een hoop vragen en hoop dat jullie mij hierbij willen helpen.


Gr, Mark

PS! Heeft iemand ervaring met de Haagse Fijnhouthandel?

Attached files
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
ziet er heel mooi uit.
ik zou dit persoonlijk in 8 mm plaat maken en fineren of lakken het is immers modern .
een volhouten gaat ook meer wegen en denk ook niet dat het zo mooi zal staan dan een gelakt tafeltje

natuurlijk smaken verschillen.
 

Mark

Nieuw lid
13 sep 2011
9
0
@ amazone:

Bedankt!
Ik wil de tafel blank te lakken zodat ik het hout kan zien en deze goed beschermd is.

Is 8mm wel sterk genoeg denk je?
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
65x130 en er komen nog eens 2 poten onder dan staat het maar 1 meter uit elkaar dit lijkt me stevig genoeg te zijn, als je er niet op gaat dansen anders kan je best 12 mm pakken dan ben je altijt zeker.

ik vind het anders wel een mooi tafeltje hoor mooi getekent :cool:
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Leuk tafeltje, nou ja, leuk ontwerp :)
8 of 12mm zal vast wel sterk genoeg zijn (don't shoot me if i'm wrong :? ) Ik zou toch wel 18 of 20 nemen voor het aanzicht, dan oogt het wat forser, 8 of 12mm oogt wat iel (randen opdikken kan ook hoor)

We zien graag de foto's van het echte hout :p
 

tuoh

Oud hout
Mooi ontwerp, maar niet direct geschikt om in massief hout te bouwen zonder ervaring.
Kies voor alle onderdelen dezelfde dikte, 18mm is perfect, dan heb je ook geen problemen om de onderdelen op een deftige manier te verbinden.
Ik zou opteren voor multiplex Berk als bouwmateriaal, je kan dan bijna alle onderdelen al op maat laten zagen, en als alles dezelfde dikte heeft werkt dat wel zo gemakkelijk.

Samenbouwen gaat makkelijkst met een Lamello of Domino machine.
Voor de lade is geen geleiding nodig, losse wielen voldoen prima.

Succes met de bouw,

André

Ps: als je de tekening van bemating voorziet moet je al denken aan de productie die volgt, dwz. dat alle relevante afmetingen op de tekening moeten terug te vinden zijn. Ik denk dan speciaal aan het aantal graden van de schuine zijden, de afmeting tussen twee schuine vlakken, etc...
 

Mark

Nieuw lid
13 sep 2011
9
0
@ tuoh

Bedankt!
Als ik Berken multiplex gebruik, wordt het dan wel mooi als ik er een radius op zet?
zijn er ook andere multiplex materialen beschikbaar? Bv essenhout (niet alleen met fineer)?

Ik heb als versteviging een balk in het midden onder het blad geplaatst. Is de constructie zo sterk genoeg als ik alles lijm met lamello's of domino's of moet ik meer balkjes of plaatsen of op andere plekken plaatsen?

Wat is het verschil tussen een lamello en een domino?

Over de tekeningen, ik weet het. Heb dit alleen zo bemaat omdat het mij om de diktes ging. Als ik officieel voor mij studie moet bematen doe ik het wel volledig :D
 

Remmie

Nieuw lid
7 aug 2011
4
0
Hallo Mark,
ik zou met plaatmateriaal werken en dit evt. fineren in de gewenste houtsoort. Geen last van werken. Geen hoge kosten als het misgaat. Lamello is prima. Wieltjes onder de lade is voldoende.

Groet, Remco
 

tuoh

Oud hout
Mark,

zoals bij alle multiplex zit je nu eenmaal met gekruiste lagen fineer, bij een afronding en dergelijke krijg je dan ook steeds die verschillende lagen in zicht, en dit onder de vorm van lijnen.

Soms maakt dat lijnenspel deel uit van het concept, de vormgever gaat dan bewust met die aftekening aan de slag.
Wil je dat niet, dan kan je opteren om op de plaats waar een ronding komt eerst een massieve lat te lijmen.
Je hebt dan de mogelijkheid om met verschillende kleuren te werken voor het contrast, of juist het massieve hout hetzelfde te nemen als de fineer van de multiplex plaat.
Zelf zou ik opteren om de lijnen in het zicht te laten, alle kopse kanten van de plaat hebben sowieso toch al een lijntekening, die lopen dan gewoon verder in de rondingen en de schuine vlakken.

Kies wel voor een degelijke multiplex plaat, dan ben je zeker dat alle fineerlagen mooi evenwijdig lopen, bij die troep uit China is dit zelden het geval :cry:

De keuze van fineren bij multiplex verschilt van houthandel tot houthandel, maar je hebt wel wat keuze, Berk, Beuk, Populier, Lauan, Sipo (Mahonie), etc. om er maar enkele te noemen, steek je licht eens op bij de betere houthandel.

Aan je ontwerp is niks toe te voegen, het is productierijp :D

Lamello of Domino, beide zijn een verbindingssysteem met elk zijn sterke en minder sterke punten. Voor werk zoals deze tafel zou ik de voorkeur geven aan een lamello. Zet Google even aan het werk op deze twee producten en je ziet direct de verschillen, en de mogelijkheden.

Mvg,

André
 

Mark

Nieuw lid
13 sep 2011
9
0
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik denk dat het berken multiplex met een dubbelzijdige essen fineer wordt.
Ik heb nu alles zo gepuzzeld (rekening gehouden met de fineer nerf) dat het uit een plaat van 3.05 x 1.33m gehaald kan worden.
Heeft iemand hier ervaring met de Haagse of Amsterdamse Fijnhouthandel?

Wat voor behandeling kan ik de tafel het beste geven?
Ik zat zelf aan een blanke lak te denken omdat ik een dochtertje heb rondlopen die nog wel eens wat hard spullen op tafel zet :)
Ideeën zijn welkom.


Gr, Mark
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Mark zei:
...
Ik heb nu alles zo gepuzzeld (rekening gehouden met de fineer nerf) dat het uit een plaat van 3.05 x 1.33m gehaald kan worden....

Heb je wel rekening gehouden met zaagsnedes??(dus verlies van lengte en breedte) :oops: En ja dat is uit ervaring
 

Mark

Nieuw lid
13 sep 2011
9
0
@ PeerSchoen

Ik heb nu 5 mm aangehouden als breedte van de zaagsnede. Dat lijkt mij voldoende toch?


Ik heb net even gebeld om de prijzen van multiplex met dubbelzijdig essen fineer op te vragen, pfffff.
Best nog wel een hoop geld.

Wordt een berken multiplex meubel zonder extra fineer ook mooi als je het goed schuurt en bv lakt?
Dat scheelt namelijk een hoop in de kosten.
 

tuoh

Oud hout
Berk laat zich prima schuren en lakken, maar heeft net als Esdoorn, en Es de neiging om te vergelen na enige tijd.
Wil je toch de originele kleur houden dan moet je wat wit pigment toevoegen aan de blanke lak, dat gaat het vergelen tegen.

Mvg,

André
 

Mark

Nieuw lid
13 sep 2011
9
0
tuoh zei:
Berk laat zich prima schuren en lakken, maar heeft net als Esdoorn, en Es de neiging om te vergelen na enige tijd.
Wil je toch de originele kleur houden dan moet je wat wit pigment toevoegen aan de blanke lak, dat gaat het vergelen tegen.

Mvg,

André


Werkt het beter om wat wit pigment aan een blanke lak toe te voegen dan een UV-lak te gebruiken?

Gr,
Mark
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Misschien heb je de plaat al besteld, maar toch nog een aanvulling.

Berken multiplez ziet er heel anders uit dan de essen gefineerde plaat. De top fineer laag bij berken is zogenaamd "rotary cut". Hierbij wordt de boomstam rondgedraaid en de fineerlaag er afgepeld. Zo krijg je hele brede fineerplaten van een tamelijk dun boomje. Bij de essen (en andere sier multiplex platen) wordt het fineer afgesneden op dezelfde manier als je planken zaagt van een boom. Je krijgt dus vrij smalle stroken die door de fabrikant op een fraaie manier op de basisplaat gelijmd worden. Berkenplex ziet er tamelijk onnatuurlijk uit. Dat essen multiplex ziet ermeer uit alsof je een tafel van planken hebt gemaakt.
 

Mark

Nieuw lid
13 sep 2011
9
0
@ tuoh,

Dan wordt het blanke lak met wat wit pigment :D
Kan je mij een goed merk aanraden?


Seek zei:
Misschien heb je de plaat al besteld, maar toch nog een aanvulling.

Berken multiplez ziet er heel anders uit dan de essen gefineerde plaat. De top fineer laag bij berken is zogenaamd "rotary cut". Hierbij wordt de boomstam rondgedraaid en de fineerlaag er afgepeld. Zo krijg je hele brede fineerplaten van een tamelijk dun boomje. Bij de essen (en andere sier multiplex platen) wordt het fineer afgesneden op dezelfde manier als je planken zaagt van een boom. Je krijgt dus vrij smalle stroken die door de fabrikant op een fraaie manier op de basisplaat gelijmd worden. Berkenplex ziet er tamelijk onnatuurlijk uit. Dat essen multiplex ziet ermeer uit alsof je een tafel van planken hebt gemaakt.

Bedankt voor de info!
Dat is natuurlijk goed om te weten.

Ik heb nog niets besteld.
Ik had de Haagse Fijnhouthandel gebeld maar die vind ik een hoop geld vragen voor multiplex met dubbelzijdig essen fineer.

Ik ga vandaag ook nog even een paar andere winkels bellen voor prijzen:
- Fibex in Woerden
- Noordman Hout in Leiden
- Van Beek in Den Haag

Weet iemand nog meer winkels in ZH die ik kan bellen?


Gr, Mark
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Voor dubbelzijdig esdoorn multiplex van 18 mm dik was ik bij de Amsterdamse Fijhouthandel ongeveer 200 euro per plaat kwijt.
 

Mark

Nieuw lid
13 sep 2011
9
0
@ ArtHarg: Daar heb ik ook al naar gebeld.

Ik heb nu van 1 van de mensen die de werkplaats van mijn studie beheert 2 platen beuken multiplex mogen overnemen voor 75 euro een goede sigaren :D:D:D

Ik ben nu van plan om het tafeltje zelf te gaan fineren.
Als ik 18mm of 25mm multiplex wil fineren kan ik dan gewoon 1 kant doen of moet ik de andere kant ook doen ivm spanningen?


Gr, Mark
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.