Sponning enkel glas

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Goedemorgen,


Ik ben bezig met het maken van een ontwerp voor een plantenkas die ik deze winter wil gaan bouwen. Wie weet wat de minimale sponning diepte en hoogte voor enkel glas van 4mm dikte?

O ja, ik ben van plan het geraamte van de kas van (hard)hout te maken van 60x60mm.

Peter
 

tuoh

Oud hout
Word het glas vastgezet met kit? dan is een sponning van 10mm diep x 15mm breed al ruim voldoende.

Werk je liever met ( gerecupereerde) glaslatten dan word de sponning 12mm diep en 22 à 25mm breed.
Laat eens geplaatst de glaslatten wat buiten het kader komen, 3 à 5mm is perfect, dat oogt mooier, en de glaslat word wat robuuster.

Mvg,

André
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ik vind het bijzonder. Het maakt niet uit wat je vraagt, altijd heeft André een antwoord. En dan ook nog eens met zo'n detaillering dat het niet anders dan waar kan zijn. Heel bijzonder. En fijn dat hij hier is.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Klopt helemaal haasjetik. Echter, hoe volledig zijn antwoord ook is, vaak is er wel iemand die daar niet genoeg aan heeft (het niet helemaal begrijpt, wat overigens niet aan de uitleg ligt). Nu ook weer.

André, wat wordt hier bedoeld met 'diepte' en 'breedte'? Is diepte hoe ver het glas in de sponning komt?

In het ontwerp van de kas komt het vaak voor dat er aan twee zijden een sponning komt, moet ik dit dan maken zoals de linker of rechterkant van bijgevoegde tekening?

Attached files
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
O ja, wat wordt er bedoeld met 'gerecupereerde'?
En moeten de glaslatten aan de binnen of buitenkant, of is daar geen richtlijn voor?
 

tuoh

Oud hout
Enige verduidelijking dus, de linkse figuur in je tekening is de juiste interpretatie van mijn onduidelijke tekst :D

Wanneer je de glassponningen zaagt op een cirkelzaagmachine, of een verticale freesmachine, en je hebt de beschikking over een dun zaagblad, dan kan je de uitgezaagde latten gebruiken als glaslat. De voordelen zijn duidelijk, minder hout nodig en sneller werken. Daarom de term "gerecupereerd" je kan deze zaagafval hergebruiken.

Bij een gezaagde sponning kan je de dikte van de glaslat wel op een 9 à 10mm houden, en dat is ruim voldoende dik voor gebruik als glaslat bij een serre.

Het heeft altijd de voorkeur om een glaslat langs binnen te plaatsen, je ramen varen er wel bij.
Kleine secties hout langs buiten, en in alle weer en wind, de sterkste houtsoort moet er dan al snel aan geloven.
Hoe je de glaslatten ook plaatst, langs binnen of buiten, ze moeten steeds voorzien worden van een flinke afschuining( 10°à 15°) Plaats je de glaslat langs binnen, dan moeten de (horizontale) onderregels voorzien worden van een afschuining langs de buitenzijde. Hoe sneller het water van het glas weggevoerd word hoe beter, langs de binnenzijde zal het voornamelijk condensatievocht zijn dat voor dezelfde problemen kan zorgen, dus ook hier alle desbetreffende vlakken afschuinen.


Mvg,

André
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Wederom hartelijk bedankt voor het duidelijke antwoord (ook het eerste antwoord was duidelijk, dat het niet begrepen werd lag aan ondergetekende :oops: )


Peter
 
A

Athanor

Guest
Hallo Peter,

Hoe staat het met je vorderingen voor de te bouwen kas? Ik sta op het punt om ook een houten kas te maken, maar moet nog wat ontwerpen. Als jij al wat gemaakt hebt steek ik daar natuurlijk graag wat van op!

Groet van Fons
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Hallo Fons,

De vorderingen zijn nihil, het enige wat ik tot nu toe gedaan heb is informatie inwinnen over de beschikbaarheid, maten en prijzen van het hout en glas. Ik ben nog wel met het ontwerp bezig geweest in sketchup.

Er gingen een aantal projecten voor zoals het aanpassen van de achtergevel (zie foto's), het bouwen van een houthok, het renoveren van de slaapkamer van mijn zoon (stucken, betimmering, nieuw plafond, nieuwe vloer).




Opm: de bovenste foto toont de voorgevel, de onderste de achtergevel die eerst op dezelfde manier was als de voorgevel

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Nou Peter, dan heb je je tijd goed besteed! Kan me indenken dat je de prioriteiten even anders hebt gelegd.
Ik heb nog aardig wat Larikshout liggen dat ik wil gebruiken om de profielen te maken. Moet ook nog even op zoek naar 2e hands glas. Ga binnenkort maar eens een schets maken van de kas.

Fons
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Hier is het gedeelte van het ontwerp dat ik destijds gemaakt heb. Ik was er nog niet uit hoe het dak te maken. Daarnaast heb ik geprobeerd wat mogelijke verbindingen te tekenen. Omdat ieder profiel één of twee sponningen bevat blijft er al snel weinig hout over voor een stevige verbinding.

Hopelijk kan ik dit binnenkort weer oppakken. Eventuele vorderingen zal ik op dit forum posten.

Mocht je geïnteresseerd zijn in de SketchUp bestanden, stuur dan even een PB (deze kan ik hier niet plaatsen).





Attached files
 
A

Athanor

Guest
Dat ziet er patent uit Peter! Ik heb zeker belangstelling voor de bestanden, kan ik de aanpak van de constructie aan ontlenen. Ik stuur je even een PB.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.