kayak Rainbow OASIS 430

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
hallo mijn naam is dirk en ben ijgelijk een modelbouwer die houten boten maakt.

tog heb ik me eens aan iets anders gewaagt dus tips zijn altijt welkom ;)

ik ben al ff bezig met de bouw maar kwam via een mede bouwer op deze side :cool:

eerst dit is het originele model

rainbow-oasis430.jpg


het is een plastic kayak maar ik wou een houten maken dus hebben we een nieuw plan getekent

LIJNENPLAN_KAYAK005.jpg


kajak005.jpg


en dan zijn we ( ik en mijn zoon ) er aan begonnen want de kayak is voor hem .
hier wat foto s van de bouw tot hoever we nu staan.
spanten

002%7E2.JPG


003%7E2.JPG


spanten in elkaar gezet

004%7E2.JPG


latjes voor de kayak zagen en schaven 2x0,7 cm

001%7E5.JPG


beplanken

005%7E3.JPG

001%7E6.JPG

001%7E7.JPG

002%7E5.JPG


de romp hebben we nu dicht en is geschuurt er zaten nog een paar spleetjes in en die hebben we met epoxy opgevult dit moeten we nog wel terug opschuren
004%7E3.JPG


en zover staan we dus. sugesties en tips zijn zeker welkom het is ook voor ons de eerste echte boot die we aan het maken zijn ;)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nou Dirk, dat is nog eens een eerste post, welkom hier en ga zo door met posten zou ik zeggen. We zijn hier gek op creativiteit en foto's dus we likken hierbij de vingers af.

Dat wordt een hele mooie boot, ik kan op de tekening de maten niet zien, hoe groot wordt de boot?
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
ja het is een hele boterham voor een eerste post, maar wist ook niet van dit forum af tot iemand ernaar verwees. de kayak is 4.30 lang en de latjes zijn van red ceder dit om het gewicht zo laag mogelijk te houden.
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
ja binnen en buiten epoxy en glasweefsel . dit ga ik volgende week halen en de buiten kant al doen als het mee zit. daarna kan ze omgedraait worden en het bovenstuk gemaakt worden .
dan de mal er uit halen en de binnenkant afwerken .
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
hoi scheppie
Haal je bij het beplanken telkens een hulplat weg ofzo? anders zitten die toch in de weg...?

deze begrijp ik niet goed. de mal , het geraamte zo gezegt word er later gewoon uitgehaald zodat je enkel de huidlatjes nog maar over houdt

helemaal op het laatst word de romp en het bovendeksel dan tegen elkaar gelijmt.

de latjes worden gewoon tegen elkaar gelijmt tot alles vol zit er zijn dus geen hulp latjes in het spel.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Hallo Dirk.
Leuk dat er weer een bootbouwer bij is.
Dat is een mooi stukje werk, zo te zien heb je ook goed gereedschap hè.
Als je met epoxy aan de slag gaat bescherm je dan goed, vooral de onzichtbare dampen kunnen schadelijk zijn.
Succes. Albert.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Dirk, ik bedoel de latten die je in het begin hebt geplaatst om de spanten bij elkaar te houden. Ik neem aan dat die eraf gaan als je gaat beplanken of klopt dat niet?
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Kijk een kayak :D Dat heb ik alweer een tijdje niet meer gezien. Erg leuk dat je de stap hebt durven maken naar een grotere boot. Het ziet er tot nu toe allemaal heel goed uit en ik denk niet dat je veel tips nodig zult hebben.

Ik ben benieuwd wat je met epoxy en eventueel glasweefselmatten van plan bent. Heb je al iets in gedachten? Sluit je ook nog een deel af als luchtkamer?

Ik kijk uit naar meer foto's.
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
thx mannen.

albert dit is ook één van de reden dat ik buiten ben gaan staan met de bouw zeker voor de epoxy en ook de red ceder is niet echt gezond bij het schuren, handschoenen en een stof masker zijn zeker geen overbodige artiekelen en ik probeer ze dan ook aan te doen , zeker bij de epoxy .
aan gereedschap heb ik wel het een en ander staan dus daar heb ik geen gebrek aan ;)

scheppie de latten die je bedoeld zijn panlatten en deze zitten ingewerkt in de spanten en zitten daardoor niet in de weg bij het beplanken, ze houden ook de spanten op de gewezen afstand en zitten nog altijt bij aan de mal. ik vermoed tog dat het over deze latten gaat dan.

de epoxy en glasvezel dienen meer voor versteviging want een 7 mm huid heeft opzig niet zoveel te zeggen.
dat is ook de reden dat ze langs binnen en buiten gedaan word.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
OK Dirk, nu snap ik het, ik had niet goed gekeken, de latten liggen er inderdaad in. nog een vraag dan, Met beplanken zet je de latten neem ik aan niet vast op de spanten. Of zet je de eerste wel tijdelijk vast en lijm je de rest van de latten daar weer op? En lijm je dat met houtlijm of met epoxy?

Mooi project hoor!
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
nee de latten zijn niet vast gezet aan de spanten als je op de foto kijkt zie je dat ze afgetaapt zijn zodat er zeker geen lijm van de latjes op de spanten komt. anders heb je later grote problemen met de mal er uit te krijgen.

het vast zetten van de latjes gebeurt met wiggen die tussen de touwen gestoken worden en zo druk je het latje tegen de spanten. en om de latten goed tegen elkaar aan te sluiten gebruik ik ducktape.

als je de foto s goed bekijkt zie je ook hoe het in zijn werk gaat.
het lijmen heb ik met watervaste lijm gedaan en niet met epoxy. denk niet dat het kwaad kan omdat er later tog langs 2 kanten epoxy tegen komt met een glasmat.


heb er vandaag een 6 uur schuurbeurt opzitten en amaai ik voel mijn armen niet meer :mrgreen: ik denk dat het nu wel goed zit.

001%7E10.JPG


002%7E7.JPG


voor de rest uitblazen vandaag :wink:
 
  • Geweldig
Waarderingen: baverhae

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
haha good old duct-tape waar dat al niet goed voor is, ik begin het wel redelijk te snappen nu, wat ziet je boot er na 6 uur schuren ineens prachtig uit man. Om nu al trots op te zijn.

Ik begrijp bijna alles behalve hoe je de latten dan aan de voorkant tegen elkaar vastzet en hoe de eerste lat vast blijft zitten... maar dat hoef je niet nu te beantwoorden want anders wordt je daar nog moeier (haha niet mooier) van dan van het schuren...

Ik wil ooit ook nog eens een bootje gaan bouwen, misschien moet ik ook maar beginnen met een kayak...
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
of ik daar mooier van word betwijfel ik tog :mrgreen:
maar wil het wel uitleggen hoor

waar de scheiding van de romp en de top zit heb ik aan elk spant een panlat ondergestoken en dit met de waterpas pas gelgt dit zie je op de foto , de rode pijlen zijn de panlatten en daarop ben ik begonnen met de eerste huidlat die er dus los opligt. daarna is het gewoon omhoog werken met lijm tussen de latten

214zdi1.jpg


de boeg is op deze manier gemaakt

verbinding%252520stevens.jpg


hopelijk is het duidelijk ;)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
heel duidelijk, doe je dit soort dingen (tekenen / ontwerpen) ook voor je werk of is het uit de hand gelopen hobby?
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
het tekenen is een hobby van een vriend dus dat is handig.
ook een modelbouwer die graag helpt waar het kan hij heeft ook het plan van de kayak getekent.
ik zelf ben niet zo goed met die dingen is me alemaal een beetje te ingewikkelt.

ik bouw liever ;)
 

amazone

Actieve deelnemer
11 sep 2011
51
1
de stootlatten aan de voor en achter boeg gebrand terug nat gemaakt en er opgespannen met ducktape.
deze kunnen nu mooi in hun vorm drogen

001%7E11.JPG


ze zijn nog niet gelijmt :wink:
en de datum ja ik moest ff een andere camera pakken want ze zijn met de mijne weg . dus ik had geen zin om alles eerst weer intestellen .
maandag heb ik mijn camera weer terug
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.