Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 65

kayak Rainbow OASIS 430

hallo mijn naam is dirk en ben ijgelijk een modelbouwer die houten boten maakt.

tog heb ik me eens aan iets anders gewaagt dus tips zijn altijt welkom

ik ben al ff bezig met de bouw maar kwam via een mede bouwer op deze side 8-)

eerst dit is het originele model

het is een plastic kayak maar ik wou een houten maken dus hebben we een nieuw plan getekent

en dan zijn we ( ik en mijn zoon ) er aan begonnen want de kayak is voor hem .
    hier wat foto s van de bouw tot hoever we nu staan.
    spanten

spanten in elkaar gezet

latjes voor de kayak zagen en schaven 2x0,7 cm

beplanken

de romp hebben we nu dicht en is geschuurt er zaten nog een paar spleetjes in en die hebben we met epoxy opgevult dit moeten we nog wel terug opschuren

en zover staan we dus. sugesties en tips zijn zeker welkom het is ook voor ons de eerste echte boot die we aan het maken zijn

Re: kayak Rainbow OASIS 430

Nou Dirk, dat is nog eens een eerste post, welkom hier en ga zo door met posten zou ik zeggen. We zijn hier gek op creativiteit en foto's dus we likken hierbij de vingers af.

Dat wordt een hele mooie boot, ik kan op de tekening de maten niet zien, hoe groot wordt de boot?

ja het is een hele boterham voor een eerste post, maar wist ook niet van dit forum af tot iemand ernaar verwees. de kayak is 4.30 lang en de latjes zijn van red ceder dit om het gewicht zo laag mogelijk te houden.

Gaat de boot nog helemaal in de epoxy en glasweefsel of ga je hem alleen lakken?

ja binnen en buiten epoxy en glasweefsel . dit ga ik volgende week halen en de buiten kant al doen als het mee zit. daarna kan ze omgedraait worden en het bovenstuk gemaakt worden .
    dan de mal er uit halen en de binnenkant afwerken .

Haal je bij het beplanken telkens een hulplat weg ofzo? anders zitten die toch in de weg...?

hoi scheppie
    Haal je bij het beplanken telkens een hulplat weg ofzo? anders zitten die toch in de weg...?
    deze begrijp ik niet goed. de mal , het geraamte zo gezegt word er later gewoon uitgehaald zodat je enkel de huidlatjes nog maar over houdt

helemaal op het laatst word de romp en het bovendeksel dan tegen elkaar gelijmt.

de latjes worden gewoon tegen elkaar gelijmt tot alles vol zit er zijn dus geen hulp latjes in het spel.

Hallo Dirk.
    Leuk dat er weer een bootbouwer bij is.
    Dat is een mooi stukje werk, zo te zien heb je ook goed gereedschap hè.
    Als je met epoxy aan de slag gaat bescherm je dan goed, vooral de onzichtbare dampen kunnen schadelijk zijn.
    Succes. Albert.

Hoi Dirk, ik bedoel de latten die je in het begin hebt geplaatst om de spanten bij elkaar te houden. Ik neem aan dat die eraf gaan als je gaat beplanken of klopt dat niet?

Ziet er goed uit nu nog hopen dat hij straks lekker vaart.

Forum Rechten