Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Mijn eerste kast

Mijn eerste kast

Hey

Kan het niet laten mijn eerste kastje. Voor mijn zoon en dochter vandaar het fel oranje.

Het ontwerp is eigelijk gepikt van een site (ben daar niet zo trots op) en uitgetekend met google sketch-up.

Volgende keer ga ik lamello gebruiken denk ik, of terug schroeven maar niet meer plamuren want je blijft het toch zien.

alle 48 delen heb ik laten zagen in lakfolie mdf bespaard heel veel werk en koste alles samen materiaal en zaagwerk 120 euro
    [album]264[/album]

Twee speciale klemmen gekocht van Stanley om alle onderdelen mooi haaks te kunnen zetten voordat ik de schroefgaten boor. SPAX mdf schroeven gebruikt zelfborend (maar alles wel voorgeboord). Van mijn monteer werk ben ik vrij tevreden, dankzij het hyperprecieze zaagwerk kwam alles mooi uit. Gaten opgevuld met Polyfila MDF vuller (niet te zien na schilderen volgens de verpakking). Veel schuurwerk en ik heb het nooit vlak gekregen. Randen mdf heb ik ingewreven met verdunde pva lijm. Maar was ook niet de beste oplossing veel gemorst -> opnieuw veel schuren. volgende keer wat extra primer of plamuren.

Lakken met Sigma Tigron Aqua dure verf. Twee lagen primer (ook sigma tigron), vier lagen verf. Verf werk is middelmatig maar dat ligt aan mij denk ik. Ik vraag me af of het niet beter is eerst alle delen te schilderen en dan alles in mekaar te zetten. Randen schilderen is een moeilijk werkje. vrij snel druipers.

[album]266[/album]

Samuel

alle comments welkom, dit is natuurlijk geen echte houtbewerking, maar ik ben wel tevreden van het resultaat. Volgende keer iets in muliplex denk ik en dan blank lakken.

En nieuwe uitdaging kastdeurtjes maken daar heb ik een beetje schrik van.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Mijn eerste kast

Ik vind het ontwerp erg gaaf !! Een kennis van mij heeft vorige week een dergelijke kastje in eiken gemaakt.

Ben zeer benieuwd naar de komende projecten

:shock: Mooi oranje! (echt waar, zeker voor kinderen)
    En een mooie kast!
    Kan het dat de plamuur niet goed glad word icm met de lakfolie?? Ik krijg MDF meestal erg glad met plamuur

Ik denk dat ik ook nog een keer zo'n soort kast ga maken

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Heerlijk resultaat!!

Algemene vraag:
    Wat is de snelste/eenvoudigste manier om kopse MDF kanten glad te krijgen voor/tijdens het schilderen?

Gaaf ontwerp. Ik plamuur de kanten van het mdf eerst. Hierna schuren en gronden. Hoewel ik over het algemeen alleen profesionele verven gebruik Sigma of Sikkens werkt de speciale mdf grondverf van alabastine super op blank mdf. Goed schuren en plamuren is zeer belangrijk voor de uiteindelijke afwerking. Oefenen en niet te weinig weg schuren.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Erg mooi resultaat, beetje retro jaren '70/'80. Ga je er echt deurtjes voor maken? Zonde, dan zie je het a-symetrische niet meer...

Ik smeer de kopse kanten van MDF altijd in met een willekeurige witte houtlijm, daarna het hele werkstuk in de MDF- grondlak en daarna aflakken. Dit werkt naar mijn idee prima en redelijk snel.

Groeten,
    Patrick

HEy

Nee op deze kast komen geen deuren hoor, ze is af is nu al helemaal gevuld. De volgende wordt er een met deuren.

Samuel

Mooie kleur en ziet er goed uit.

MDF kan je ook glad krijgen door gebruik te maken van acryl kit. Je moet er dan wel op letten dat het overschilderbaar is maar je krijgt dan wel een strak resultaat.

Ik doe de kopse kanten altijd met 2 componenten plamuur, vult uitstekend, je hoeft niet lang te wachten en keihard. Mooie kast hoor als dit de eerste is komen er nog vele mooie denk ik :-)

Grt HF

Leuke, speelse kast. Lijkt me een enorm gepuzzel om een beetje handig in elkaar te zetten. En het verfwerk is niet echt leuk: al die hoekjes en kleine stukjes hout. Petje af.

De kopse kanten van MDF behandel ik altijd eerst met twee lagen kwastplamuur. Dit is een soort hele vette verf. Daarna schuren, gronden en aflakken en het resultaat wordt net zo strak als de niet-kopse kanten.

Forum Rechten