Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

2e hands lintzaag, waar op letten?

Hallo mensen,

Ik heb via via een prachtig aanbod gekregen voor een grote lintzaag. Echt zo'n oude zware gietijzeren machine, 40 cm uitlading en krachtstroom voor beneden de € 200.

Nu ga ik de machine uiteraard eerst keuren voordat het een daadwerkelijke aankoop wordt, en mijn vraag is waar ik op moet letten als ik de machine ga bekijken.

Alle tips zijn welkom!

Re: 2e hands lintzaag, waar op letten?

Die zware lintzagen zijn gebouwd als een tank, daar gaat weinig mee mis. De belangrijkste punten om na te zien alvorens te kopen zijn de volgende:

- staat van de loopvlakken, geen stukken uit, geen verstorven rubber, geen zware spoorvorming. Bij grote lintzaagmachines kost het herrubberen van één wiel ong. 250€ :shock:
    - Motor in orde?
    - de lagering van de wielen, geen speling
    - de staat van de onder- en bovengeleiders, een heel belangrijk item

De rest is minder belangrijk, aanwezigheid van een verstelbare zijaanslag, afscherming zaaglint, etc. dat zijn punten waar op een simpele manier wel een mouw aan te passen is.

Mvg,

André

de geleiders onder en boven de tafel zijn bijna altijd te bestellen en te monteren. het zou natuurlijk wel de voorkeur hebben als de geleiders in goede staat zijn. Het liefst met wieltjes.
    Kijk ook vanaf de rechter zijkant of de machine krom is (door te veel spanning op de zaaglinten te zetten kan het zijn dat het bovenste wiel helemaal scheef staat).
    Kijk ook naar de mogelijkheden met betrekking tot stof afzuiging.
    Kijk of alle relevante onderdelen nastelbaar zijn zoals het kantelen van het blad, het iets "scheef"zetten van het bovenste wiel (tracking) en de zijgeleider.

En tot slot koop de machine alleen als je deze draaiend hebt gezien, en veilig in het gebruik is. (geen volledig open machines).
    Sander

Athanor
    Guest

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    - staat van de loopvlakken, geen stukken uit, geen verstorven rubber, geen zware spoorvorming. Bij grote lintzaagmachines kost het herrubberen van één wiel ong. 250€ :shock:
    André
    Overigens is het mijn ervaring dat dit goed zelf te doen is bij wielen met vlakke bekleding. Die zijn gelijmd met rubbercementlijm. Ik heb op mijn Meber de oude kurkbekleding er af geschraapt en nieuwe bekleding van rubber/kurk er opgeplakt. Deze heb ik bij de dealer gekocht voor € 15,--

Fons

Fons, dat zelf doen bij een grote lintzaag is toch niet evident. Ik heb verleden week twee wielen weggebracht om te herrubberen, wieldiameter 900mm.

Na het opnieuw beleggen word de wielvoering op de draaibank nagedraaid, en hierna worden de wielen dynamisch gebalanceerd. Bij wielen met een grote diameter is dit wel een must om een rustig lopende machine te krijgen. Bij deze afmetingen van de wielen is de minste onregelmatigheid op dit vlak funest voor de levensduur van machine en lagering. Om van de zaagkwaliteit nog maar te zwijgen.

Heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de zaaggeleiding te modificeren, zowel het achterste steunwiel, als de blokken van de zijgeleiding worden bekleed met Widia, de zijgeleiders welke nu bestaan uit rechthoekige blokjes staal, laat ik veranderen naar blokjes met een bolle vorm, het zaaglint raakt dan maar een kleine zone van de steunblokken, dus minder wrijving, en een rustiger loop.

Die zaaggeleiders zien af bij ons, massieve Eik van 200 à 250mm dikte in een nauwe holle of bolle vorm zagen dat genereert heel wat torsing, wrijving en warmte in zaaglint en geleider, dan trekken we maar beter goed gewapend ten strijde.

Als ik de machine terug opbouw zal ik wel eens wat foto's plaatsen van de modificaties.

Mvg,

André

Athanor
    Guest

Oké, Ja André, dan heb je het wel over een lintzaag van een geheel ander kaliber dan mijn Meber met 40cm wielen. Met een nieuw, scherp zaaglint draait het geheel zeer rustig, vind ik. Maar mijn 7cm Robinia tuinstoelleuningen zagen is ook een heel andere klus dan jullie zaagwerk

Denk je dat de vervanging van de loopvlakken voor kleinere machines door de handige zelfdoener niet is aan te bevelen?

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    de zijgeleiders welke nu bestaan uit rechthoekige blokjes staal, laat ik veranderen naar blokjes met een bolle vorm, het zaaglint raakt dan maar een kleine zone van de steunblokken, dus minder wrijving, en een rustiger loop.
    Hallo Andre,

Voor het verminderen van de wrijving heeft dat geen nut. Wrijving is namelijk niet afhankelijk van oppervlak. De wrijvingsformule is Wmax = f N, met

Wmax= maximale wrijving
    f= wrijvingscoefficient ( ruwheid van het oppervlak)
    N= de belasting die erop staat.

Verminderen van de wrijving lukt alleen als je die twee parameters aanpast. En zoals je ziet, staat oppervlak daar niet bij.

Nou Wilco, mijn boerenverstand begint toch te jeuken als je dat zegt, de wetenschappelijke onderbouwing ga ik je niet geven maar het lijkt mij toch dat de oppervlakte wel degelijk van belang is. In jouw voorbeeld zou een stukje schuurpapier van 1 x 1 cm voldoende zijn om een plaat van 1,22 x 2,44 m op de grond vast te leggen omdat er dan voldoende wrijving is om de plaat vast te houden... ik zou toch liever opteren voor iets meer oppervlak van hetzelfde spul eronder..... waarschijnlijk bereken jij zo de theoretische wrijving van een punt ( alhoewel een punt helemaal geen oppervlakte heeft dus helemaal geen wrijving) Maar je begrijpt wat ik bedoel.

Deze verwarring komt omdat de definitie van f uitgebreid moet worden, maar eigenlijk zegt woodworker het zelf:

f= wrijvingscoefficient ( ruwheid van het oppervlak)
    de wrijvingscoëfficiënt is afhankelijk van het materiaal (ruwheid) maar ook van het formaat van het raakvlak (oppervlak)

Edit: bovenstaande klopt niet. de grootte van het wrijvingsoppervlak heeft géén invloed op de wrijvingscoëfficiënt.

Als de plaat van 122x144 van Scheppie in zijn geheel zou rusten op het kleine stukje schuurpapier, dan zou de wrijvingscoëfficiënt even groot zijn als wanneer de hele plaat bekleed was met schuurpapier. Dit omdat dan het hele gewicht op het kleine schuurpapiertje rust.

Het verhaal is net iets anders. De wrijvingskracht is onafhankelijk van de afmetingen van het oppervlak, maar de hoeveelheid energie die je verliest niet. Die kracht werkt namelijk over de lengte waarover je contact maakt in de bewegingsrichting. Hoe korter die lengte, hoe minder arbeid die kracht verricht, dus hoe minder de energie-afname en hoe minder warmte er wordt geproduceerd (want dat is waar het energieverlies naartoe gaat). En alle energie die je niet verliest hoeft door je motor niet te worden geleverd...

Arthur
    Arthur

Forum Rechten